Annons

Skrammel i Canon EF-S 60/F2.8 Macro

Produkter
(logga in för att koppla)

gbgkungen

Avslutat medlemskap
Jag undrar en sak efter ett missöde jag fick efter en flytt. Mitt objektiv råkade flyga i golvet och nu efteråt när jag skakar det med linsskydden på så skramlar det i det...
Själv tror jag att något är trasigt men de går fortfarande att ta kort, fokusera mm...

Är de nån annan här som kan svara på det som oxå har ett likadant objektiv... skramlar de me d eller ej?

I annat fall borde det lämnas in för en titt..

Mvh
Daniel
 
Usch vad trist att det åkte i golvet! :(

Mitt objektiv skramlar lite men hmmm... hur ska jag beskriva ljudet. Det låter inte som att något är sönder utan mer som att något sitter nästan fast och kan röra sig lite. Det är ett ganska tyst och diskret ljud. Sitter här och skakar lite mer på objektivet och ser lagom dum ut men jag kommer inte på nån bättre beskrivning... hoppas det säger något i alla fall. :)
 
När vi ändå pratar om detta objektiv , är det något att ha? blir det bra bilder? Att det bara väger hälften av vad Canon Macro 100mm/2.8 objektivet gör är ju en förutsättning för att man ska ha med det i väskan överhuvudtaget tycker jag, måste man gå väldigt nära objektet som man tar en bild på?

/Magnus
 
Jag har skakat lite på mitt objektiv också och det låter faktiskt lite om det. Lite diskret sådär som Henrik beskriver det.Har du tur så kanske det bara är det "normala" skramlet du hör i ditt objektiv.

Svar på Magnus fråga. Det är ett mycket skarpt och bra objektiv. Problemet är just att man måste komma nära vid macro. Små skygga kryp ger sig av innan man hinner fånga dem på bild.

Jag var på studiokurs förra helgen och använde objektivet till porträttfoto. Det gick utomordentligt bra.

Just för fotografering av levande småkryp finns det nog bättre alternativ, som t ex Canon 100 mm 2.8, eller Tamrons 90mm 2.8.

MVH
Ulrika
 
Magnus Odelrot: Jag har använt objektivet sen i sen i höstas och upptäckt att det är en ypperlig kombination av porträtt och macro. Problemet är just vid fotografering av insekter att man måste gå närmre jämfört med canon 100mm varianten. Kvalitén är likvärdig med canon 100mm macrot likaså kvalitékänslan tycker jag. För produktmacro eller macro av döda ting är det suveränt!
+ att det är lite lättare att använda i trånga utrymmen eller inomhus jämfört med sin storebror.
Objektivet fokuserar snabbt och tyst tack vara USM och man kan snabbt gå över till manuellt med hjälp utav ring-usm.

Så det är ett objetiv som jag varmt kan rekomendera ifal man vill ha ett nätt macro med suveräna porträtt egenskaper på en 1.6x kamera!
 
Ja, Magnus det är verkligen ett trevligt objektiv. Om man vill använda till både porträtt o macro kombinerat som Samuel säger. Bara småkryp något sämre då du får gå närmare m 60mm. Men det finns ju även Sigmas nya 150mm macro som kan vara ett komplement till 60mm!
 
Daniels fråga försvann någonstans i dimman...

Hyggligt att hugga av andras tråd med helt andra frågor än trådskaparens......
 

Henrik... du borde skämmas.. ställ dej i skamvrån OMEDELBART... Du bara fortsätter med att kapa tråden. Borde få en snigel i ögat...

SKAPA en egen och prata om dina grejjer där...
Samma till er andra.. gör er en egen tråd och sno inte andras... Daniels fråga har ju helt försvunnit !!!!!!!!!!!!!!!!!!!




Daniel... Jag tappade mitt kit objektiv (18-55) i golvet, jag började genast att kallsvettas. Tog upp det och kollade det... märkligt nog så höll det...

Jag skakade det men kunde inte höra att det skramlade onormalt mycket... lite skramlar det men inte särskilt mycket. Antar att det är diverse normalt (halvt) lösa detaljer som flyttar runt. Mitt 70-200 skramlar inte alls... bortsett från att man hör någon lins flytta sig då man skakar.

Mitt 85mm skramlar inte alls.. fast sätter jag på motljusskyddet så skramlar det.... likaså om jag sätter på motljusskyddet till 70-200 då skramlar det också...

Kort och gott 85´an och 70-200 skramlar lite när motljusskyddet sitter på...
 
Det låter som det är samma här...
Nu avslutas detta frågan här...
En del har ju spårat ut helt..

Daniel
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.