Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skräpa, 1DMKII vs 1DMKII N

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej

Våren 2004 var det först tidningar, sportfotografer som skulle fota på VM som först fick Mark2, sedan fick de som redan stod i kö av 1D (som inte till hör prioritet grupp), det var det jag hörde i alla fall.

Skulle vara intressant om man visste vad Canon kommer släppa, jag har absolut inge aning, bara spekulerar.

Hälsningar

Omar Brännström

Canon baserar sin tillverkning på beräknat antal sålda ex under hela livstiden. Därför blir det långa köer när en ny modell kommer. Jag brukar ställa mig i kö så fort en ny modell processas.

Inbyggd w-lan :)

Jag tror att det är på G i kameror som riktar sig till yrkesfotografer. Tekniken är enkel och relativt billig att implementera.

12.000:- är sjukt dyrt för den w-lan modulen dom har på cyberphoto.

Peter.H skrev:
Kommer det en med inbyggd w-lan, så köper jag en direkt :)

Varför ska man ha wlan i kameran? Jag kan tänka mig att det inte behöver bli så dyrt men är det verkligen så viktigt att man köper av den anledningen?

jag kan förstå poängen om man kunde stoppa i ett sådant där rött kort från Vodaphone direkt i kameran och på så sätt kunde skicka bilder samtidigt som man tog dem. Det skulle vara rätt praktiskt kan jag tänka mig, för de som behöver få fram bilder fort.

Fördelen om det kommer en MarkIII:a (förutom kamera i sig!) är ju att det kommer finnas en hel del inbytta markII:eek:r att köpa hos t.ex. YFO.

mvh

Johnnie

dunberg skrev:
Varför ska man ha wlan i kameran? Jag kan tänka mig att det inte behöver bli så dyrt men är det verkligen så viktigt att man köper av den anledningen?

För mig hade det vart guld värt att slippa åka till kontoret för att sedan skicka. Bara leta upp ett "öppet" LAN och skicka. Gör iof så idag redan vid större event (bärbar dator), men ju mer man slipper bära med sig av sin redan tunga utrustning, ju bättre.

Så ja, hade Canon släppt en kamera med inbyggd w-lan så hade jag garanterat köpt en eller två.

Men hade inbyggt wlan verkligen inneburit att man kan skicka direkt från kameran om man hittar ett öppet nätverk? Jag trodde bara att det var ett smidigare sätt att koppla ihop kameran med en dator för att ifrån den skicka bilderna.

mvh

Johnnie

Jag skulle önska att det gick att helt själv bestämma bildfrekvensen i H och L-lägena. Gärna ett tredje HS-läge som i Eos 1V HS och Eos 3 HS.

enklare iso-knapp har nämts och knapp för spegeluppfällning.

Jag tror att det börjar bli dags för ett nytt hus med nytt AF-system och ny exponeringsmätare. Då kommer säkert nya, lättare och effektivare batterier också.

Mer ergonomisk utforming hade varit toppen. Eos 1V HS är mindre lådformad och har ett skönare grepp.

W-lan vore ju toppen. Det blir nog inte inbyggt i denna version, men säkert bättre integrerat.

froderberg skrev:
Jag skulle önska att det gick att helt själv bestämma bildfrekvensen i H och L-lägena. Gärna ett tredje HS-läge som i Eos 1V HS och Eos 3 HS.

*HOST*

P.Fn. 19

L:1-4 fps
H: 5-8,5 fps

Jag har idag testat 1D MkII och 1D MkIIN mot varandra. Ska lägga upp resultaten här i tråden strax.

>Buäääh.. Min LCD-display är liten ;)

Enligt min åsikt så är skillnaden inte så markant som de bilder som länkats till tidigare i tråden. Ganska övertygad om att det antingen är A: SBS eller B:SBS ;)

Jeppe skrev:
P.Fn. 19

L:1-4 fps
H: 5-8,5 fps

Jo jo. Jag menar att funktionen inte är inte tillräckligt flexibel idag.

Det idela för mig hade varit att ha H som 8,5 bps men kunna sätta upp L till 6 bps. Det kan man på Nikon D2Hs exempelvis.

Jag vill ju inte sätta ner H-läget, det är bra att lätt ha tillgång till det snabbaste läget om det smäller till.

Senast ändrad:
Peter.H skrev:
Inbyggd w-lan :)

Jag tror att det är på G i kameror som riktar sig till yrkesfotografer. Tekniken är enkel och relativt billig att implementera.

12.000:- är sjukt dyrt för den w-lan modulen dom har på cyberphoto.

sorry, missade det med inbyggd...

fast tycker du e lite småaktig när du säger att det e dyrt... ett trådlöstkort till en PC kostar faktiskt 300 spänn

Till PC'n ja. Om inte kameran har inbyggt W-lan blir det snabbt rätt dyrt. Får hoppas att alla proffshus i framtiden har inbyggd överföring i både gigabitformat (ethernet) samt radiolan ;)

Ja ge mig wlan för trehundra spänn. Det täcke rnog all akotnader för allting för Canon. Ja :D

Wi-Fi IEEE 802.11b sitter ju redan i en Ixus kompakt, så tekniken kan ju inte vara så dyr att sätta in. Och det börjar ju komma i mobiltelefoner också.
Men hur blir det med batteriet, är den tekniken nåt som drar mycket ström?

Ingemar...

Beror ju på hur man menar med tekniken. Ett Wlan-chip i sig kostar inte så mycket, därimot måste det ju till mjukvara, intregration med kameran och eventuellt hölje. Sedan sammantaget med produktseriens storlek så får man ju se vad kostnaden blir. Att ett tillbehör till en kamera i 1D-serien kostar mer än vad en Ixus med Wlan gör är ingen direkt nyhet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar