Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skolfotograf

Produkter
(logga in för att koppla)
hehe, men man är väl redan miljardär så mycket som man har vunnit på olika priser och lotterier som man fått på mailen ;)
 
1 vecka kvar av anställningen nu.. tiden går fort.. har varit både roliga grejer och tråkiga grejer..
men det har varit en grymt bra erfarenhet detta! och jag har lärt mig massor! framförallt hur man släpar på all utrustning fram å tillbaks överallt =) haha..
 
Ah roligt att höra! :)
Kan tänka mig att du har fått tänkt till både en och två gånger ibland :D och även kanske kliat dig i huvuedet lite :)
 
Har de tre senaste åren reagerat på barnens ögon på klassfotona, de blir helt onaturliga, är det någon pgmvara som lägger på någon slags skärpa med automatik på just ögonen, eller vad? Det är flera som reagerat på att det ser så onaturligt ut... (tror det varit olika skolfotofirmor, men lika illa...)
 
hmm.. det där med onaturliga ögon på klassbilderna har jag inte märkt av men det är mycket möjligt att dem på huvudkontoret slänger på någon slags skärpa.. låter ju inte omöjligt iaf..
när vi är ute och plåtar så kör vi ingen skärpepåläggning i kameran iaf.

Kan ju bli att 2 st 600W blixtar på full styrka gör att ögonen syns bättre än vanligt iofs ?

Du har inget exempel att visa?

Jora några gånger har man funderat en del.. är alltid kul att komma till lokaler med lika hög takhöjd som inne i min bil ungefär.. då blir det lite halvsvårt att fota en klass på 30 elever faktiskt.. dem är ju längre än bakgrunden är hög.. men det har löst sig iaf =)
 
Nu är skolfotograferingshösten till ända!

men det har varit en bra höst och har som sagt lärt mig massor..

Nästa steg får väl bli att starta eget företag nu.. måste komma på hur jag ska överleva på det först bara =)
 
Fördelarna övervägde nackdelarna med det här jobbet.
Roligt har varit att få jobba med foto på heltid, att få träffa så många människor med så mycket olika stilar och att få ta bilder på dem.
Det var lite krångligt i början att göra sig hörd (är ganska blyg) när man ska placera ut en grupp ungdomar på ett speciellt sätt, men man lärde sig ganska fort att höja rösten lite grann =)

Man har fått lära sig att anpassa all utrustning efter olika lokaler, en del lokaler har ju varit mindre än en skokartong och för att få plats med gruppbild och porträttstudio på samma yta har ibland varit helt omöjligt. Sen är det krångligt när man inte kan använda bredden av bakgrunden till fullo och försöka få med ca 35 personer utan att det ska gå utanför bakgrunden.. mycket krångligt!

Tråkiga saker har varit att släpa runt på tonvis med utrustning överallt.
När man stött på personer som vrångar till sig och spelar tuffa och som mest förstör för alla andra :p

Tror nog att man inte kommer tänka så mycket på den tråkiga delen när man i framtiden tänker tillbaka på det.

Ångrar inte att jag har jobbat med skolfoto men frågan är om jag tänker göra det fler gånger. Iallafall inte gymnasieelever =)

Om det är någon som undrar något om jobbet som skolfotograf så får ni hojta till så ska ja försöka svara på det..
 
Fördelarna övervägde nackdelarna med det här jobbet.
Roligt har varit att få jobba med foto på heltid, att få träffa så många människor med så mycket olika stilar och att få ta bilder på dem.
Det var lite krångligt i början att göra sig hörd (är ganska blyg) när man ska placera ut en grupp ungdomar på ett speciellt sätt, men man lärde sig ganska fort att höja rösten lite grann =)

Man har fått lära sig att anpassa all utrustning efter olika lokaler, en del lokaler har ju varit mindre än en skokartong och för att få plats med gruppbild och porträttstudio på samma yta har ibland varit helt omöjligt. Sen är det krångligt när man inte kan använda bredden av bakgrunden till fullo och försöka få med ca 35 personer utan att det ska gå utanför bakgrunden.. mycket krångligt!

Tråkiga saker har varit att släpa runt på tonvis med utrustning överallt.
När man stött på personer som vrångar till sig och spelar tuffa och som mest förstör för alla andra :p

Tror nog att man inte kommer tänka så mycket på den tråkiga delen när man i framtiden tänker tillbaka på det.

Ångrar inte att jag har jobbat med skolfoto men frågan är om jag tänker göra det fler gånger. Iallafall inte gymnasieelever =)

Om det är någon som undrar något om jobbet som skolfotograf så får ni hojta till så ska ja försöka svara på det..


Gammal tråd men, minns du om du hade portfolio med till intervjun? Jag har inte sökt arbete som fotograf innan och har bara gymnasie utbildning egentligen. Jag känner mig väldigt bekväm med kamera osv, och jag skulle egentligen kunna pussla ihop något lite snabbt, men förväntas det verkligen?

Spontansökte lite grann och fick en intervju nu för nästa vecka. Jag sa att jag inte arbetat med detta professionellt men som sagt, han kanske förväntar sig att jag iallafall har ett portfolio?
 
Gammal tråd men, minns du om du hade portfolio med till intervjun? Jag har inte sökt arbete som fotograf innan och har bara gymnasie utbildning egentligen. Jag känner mig väldigt bekväm med kamera osv, och jag skulle egentligen kunna pussla ihop något lite snabbt, men förväntas det verkligen?

Spontansökte lite grann och fick en intervju nu för nästa vecka. Jag sa att jag inte arbetat med detta professionellt men som sagt, han kanske förväntar sig att jag iallafall har ett portfolio?



Du behöver inte ha med dig någon portfolio, tror arbetsgivaren skulle bli förvånad om du har det med dig till och med. Får man fråga vilket företag det gäller? Och självklart ett stort lycka till!
 
Du behöver inte ha med dig någon portfolio, tror arbetsgivaren skulle bli förvånad om du har det med dig till och med. Får man fråga vilket företag det gäller? Och självklart ett stort lycka till!



Okej, skönt. Jag tänkte samma sak.
Vet inte om jag borde namedroppa egentligen men P-J school photo heter de, verkar vara ett litet, kanske till och med nystartat företag
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.