Annons

Skolfotograf(er) retuscherar bort acne??? - SNABBA SVAR TACK!

Produkter
(logga in för att koppla)
matnyttige skrev:
För en porträttfotograf som ska sälja bilder till den avporträtterade så gäller det att personen ska se bra ut på bild och därför vill köpa bilden.

Porträtt fotografer ja, men skolkatalogfotografer, nej. Men om det nu verkar nödvändigt så ska det alltid ske i samrådan med personen, anser jag.

Inget är fel så länge man frågar personen ifråga först. Men jag tycker också att skolkatalogen är en dokumentär del.
Så lite retuschering som möjligt. Att lägga till lite bakgrund för att den var för kort, eller att ta bort något kameran skapat är en helt annan sak.

Men snälla ni. Skolfoto är väl ingen del i undervisningen eller någon dokumentation för andra än de som är på bilderna? Det handlar om pengar som oftast. Fotografen ska sälja en produkt (bild) och vill att folk köper den. Att ändra kläder eller liknande är ju en sak men en finne är väl ingen som vill ha i ansiktet även om det var faktumet just då fotografen var där.

Det är ju ingen nyhet med retuschering heller även om det numera är så mycket lättare i tex Photoshop. Har ni själv fotograferat någon för någon katalog eller dylikt som VILL att finnen eller munsåret ska synas?

"Skolfotograf(er)...

Bäste K-G Stolt! H-ä-r gillar Jag VERKLIGEN Din bitande ironi, det ligger MASSOR i det Du "säjer"...

Mvh: Stefan S

skulle ha ångest

Jag vet att jag själv har ångest för skolkort eller skolkatalogsbilder där man ser t ex en finne mitt i pannan eller mitt på näsan. Och att många, mest tjejer, har haft ångest inför skolfotograferingen då de inte velat att t ex nån elak nyligen uppdykt finne skulle förstöra det för de.
Jag vill verkligen inte visa de bilder där man ser min finne. Och alla här vet att saker som man knappt märker av i verkligheten framträder riktigt bra på bild.

Jag håller med Christian om att finn-retuschering kanske inte är så mycket att bråka om, vilket jag däremot tycker att Nalle Puh-historien är eftersom man kränker någons integritet och politiska åsikt. Jag tycker dock fortfarande att det börjar bli farligt när man retuscherar för mycket, inte bara en finne utan hela ansiktet. Det sänder signalen "Du var för ful för att vara med på bild, så jag fick ändra lite." Dessutom finns en uppenbar risk för sliding board-fenomenet. Det börjar ganska oskyldigt men sprider sig så småningom mer och mer när man väl passerat den tydliga gränsen. Vid porträttfoto bör man väl ändå säga att retuschering kommer att ske, eller..?

/Pontus

Jag tog ett porträtt på min blivande svärson. Efteråt fick han själv prova på att fixa bilden i photoshop och det första han gjorde var att retuschera bort en stor fet finne.
Jag tror säkert dom flesta skolelever blir enbart glada om finnarna är bort retuscherade.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar