Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skolfotograf(er) retuscherar bort acne??? - SNABBA SVAR TACK!

Produkter
(logga in för att koppla)

ThomasT

Aktiv medlem
Det har kommit till min kännedom, från dessa "censureingshistorier" (tänker mest på Nalle Puh) att en skolfotograf har redigerat bort ACNE(!) från studerande vid en skola.

"Jag har ingen bild på hur killarna ser ut i vanliga fall, men i skolkatalogen är deras hy lena som barnrumpor" (kommer från en diskussion på ett forum)

Det första som slår mig är, får man verkligen göra på detta viset? Jag skulle tycka att det var enormt kränkande.

Kan acne på något sätt verka stötande??? Helt sjukt enligt mig!

Senast ändrad:
Forslund skrev:
Vet vi att det gått till på det sätt du beskriver?

Jag har givetvis hört det från någon annan och han säger att fotografen i efterhand retuscherat bort acne från 3 av hans klasskamrater.

EDIT: Jag tog bort fotofirmans namn, vill inte smutskasta dem om de nu är oskyldiga. Ska försöka få tag på bilder.

Senast ändrad:
Re: jag hade blivit glad

popboydeluxe skrev:
om de hade retuscherat bort en massa finnar från bilden på mig.

=)

Ja, men saken är det att :
"Jag har ingen bild på hur killarna ser ut i vanliga fall, men i skolkatalogen är deras hy lena som barnrumpor"

Om man är ful då, ska man börja sätta snygga människors huvuden på fula människors kroppar?

Re: Re: jag hade blivit glad

ThomasT skrev:
Om man är ful då, ska man börja sätta snygga människors huvuden på fula människors kroppar?

Det är väl ändå skillnad på retuschering och manipulering...

Pia, som behöver retuscheras lite här och där =)

ThomasT skrev:

Lysande idé! Alla är lika inför skolfotografen. Då behöver de inte ens åka ut till skolorna, bara ringa o fråga hur många det är i de olika klasserna o sen montera...

ThomasT skrev:
Ja, men saken är det att :
"Jag har ingen bild på hur killarna ser ut i vanliga fall, men i skolkatalogen är deras hy lena som barnrumpor"

Acne är ju ändå någonting temporärt. Om det nu är så att man har monsterfinnen allan mitt på näsan (läs: rudolf med röda mulen lookalike), just den dagen skolfotograferingen är; skall man då behöva ha ångest hela skolåret? Det finns ju fatiskt folk som skiter i fotograferingen av den orsaken.

Jag tycker att det handlar om något annat. Om maktfullkomlighet. Visst, jag hade kanske också gillat att få finnen på min näsa bortretuscherad, men hur mycket makt ska fotografen ha egentligen? Om jag ställer upp få en gruppbild utan att skriva modellkontrakt litar jag på att inga korrigeringar görs utan mitt medgivande.

Det här ligger väl på gränsen, men hade någon ändrat texten på min T-shirt (som den andra tråden handlade om) skulle jag begärt skadestånd och funderat på polisanmälan.

/Pontus

Samtidigt som jag skrattar högt åt KG Stolts inlägg (bra ide KG!) så måste jag ju samtidigt hålla med Christian men även Pontus. Om man tar just finnar så skulle även jag uppskatta om de tagit bort en jättefinne mitt i pannan. Eftersom det inte var så länge sedan jag var där, så kommer jag ihåg många exempel på folk som skippade fotograferingen just på grund av liknande orsaker. Detta är ju tråkigt eftersom dessa människor förmodligen ångrar sig när de tittar runt i skolkatalogerna 10 år senare och inte får se sig själva bland sina kamrater. Som Pontus säger; Visst är det bra, men vart skall man sätta gränserna? Kan man övertyga folk som inte vill vara med på skolfotot att komma endå, eftersom fotografen har talang för retuschering? När jag läste om nallle-puhhistorien trodde jag inte mina ögon. Samtidigt som det var oerhört komiskt just i det fallet, så tycker jag ju att fotografen har gjort fel. För att citera Pontus 'Om jag ställer upp på en gruppbild så förrlitar jag mig på att ingen manipulerat med mig. Annars vill jag kunna kontrollera det genom att fylla i ett kort där jag kan välja mellan mindre näsa, ballare frisyr osv (obs. skämt!)

Om man gör det så ändrar man den personen till någon annan tycker det skulle vara fel om man gör så. Vist den stora röda finnen mitt på näsan eller mellan ögonen kanske ok men vissa lever med sin Acne nästan eller hela sitt liv.

Kan man inte visa personen som den verkligen är så tycker jag det är kränkande.

Erfarenhet:
"En son med mycker ärr i ansiktet från acne fotograferades i studion och mamman frågade fotografen om han kunde redigera bort ärren från sonens ansikte.

Han svarade om du inte kan titta på din son och tycka han är vacker vad är du då för mor?
Jag som fotograf ser inget fel i hur han ser ut för det är så han ser ut."

Hon höll med honom och ville inte redigera bort ärren efter det...

Självklart ska man kunna retuschera bort tillfälliga finnar och andra blessyrer som nästa vecka inte existerar (i alla fall inte på samma plats). Tycker det enbart är en bra service från fotografen.

Vad är praxis om man har en porträttatelje? Rimligen borde väl samma gälla för skolfotografering tycker jag.

Det var enklare när skolfotot var svartvitt...;-)

Ett skolfoto har lika mycket dokumentär funktion som estetisk. Om en elev kommer fram och ber om att få en missprydande blämma eller liknande retucherat, är det en sak, men jag ser inget som helt motiv för fotografen att göra det på eget initiativ.

Mitt körkortsfoto är retucherat, men det bad jag uttryckligen om. :)

Jag måste säga att jag blir smått skräckslagen.

Är det sant att i samma Sverige där man rasar mot reklam och reklamretuscheringar, så är det både vedertaget och mer och mer tillåtet att retuschera ett dokumentärt skolfoto!!!!!

Det är en dokumentation och hjälp för andra att kunna bläddra genom en katalog och se vem som är vem, lära sig namn etc.

Det ska ses som en telofonkatalog ungefär.

Undrar om jag i telefonkatalogen kan byta mitt namn till Efwa af Läderfjärt istället för Norrvi, bara för att det ska se bättre ut.

Bara för att teknologin finns ska den inte uteslutande användas.
Fy skam!!

kuisma skrev:
Ett skolfoto har lika mycket dokumentär funktion som estetisk. ...

Det håller jag med om men frågan är om det är dokumentärt på nivån "så här såg Jenny ut höstterminen i åttan" eller nivån "Jenny hade en finne på näsan 1986-10-14"

Som sagt - tacka vet jag mina gamla svartvita klassfoton från sextiotalet. Förlåtande både vad gäller utseende och färger..;-)

Det har blivit mycket diskuterande kring bildmanipulationer av porträtt på sista tiden och de flesta verkar tycka att minsta lilla förändring av bilden i princip är brottslig. Ord som maktfullkomlighet har nämnts. Ärligt talat tycker jag det är storm i ett vattenglas. Nuförtiden är folk så otroligt medvetna om reglerna för hur bilder får användas, om upphovsrätt et cetera att man reagerar för minsta lilla skitsak som om ett brott mot mänsligheten hade begåtts. Förr i tiden retucsherades alltid bilderna som man tog hos porträttfotografen. Det var ett stort efterarbete när fotografen eller hans assistent skulle sitta och skrapa bort finnar och andra blemmor i hyn med skalpell, för att sedan med pensel fylla i rätt grå nyans som noga blandats till för att passa in i den svartvita bilden. Ingen gnällde då, de flesta kunderna var bara tacksamma över "ingreppet". Till och med när den retuscherade bilden var så uppenbart uppsnyggad att ansiktena såg konstgjorda och sminkade ut. Jag kan förstå kritiken mot fotografen som ändrade t-shirtstrycket från fånigt spritbudskap till nalle-puh (hade själv blivit förbannad om jag var killen) men viss retuschering och bildbehandling har alltid förkommit i alla former av publikationer, oavsett om bilderna varit dokumentära eller konstnärliga. Är det förresten säkert att den aktuella skolbilden verkligen är retuscherad? Kanske är den tagen med en digitalkamera, vars upplösning inte var tillräckligt hög för att fånga alla små fina detaljer i ansiktena. Bebishy hos de avporträtterade blir då följden.

/Krille (som tycker det är fånigt med all denna uppmärksamhet kring en bild som bara förekommer i en sketen skolkatalog.)

kuisma skrev:
...... men jag ser inget som helt motiv för fotografen att göra det på eget initiativ.
För en porträttfotograf som ska sälja bilder till den avporträtterade så gäller det att personen ska se bra ut på bild och därför vill köpa bilden. Byter man ut ansiktet på Fredrik Ful till Mr Snygging så köper inte Fredrik kortet. Men han vill nog inte ge bort bilder till mormor om han i just den hundradelen som blixten gick av hade halvslutna ögon.
Syftet är att få en minnesbild på klassen eller hur man såg ut när man gick i den årskursen, inte att dokumentera exakt hur det var. Finnen i pannan hade man ju kanske inte hela terminen.

Fotografen gör ett extrajobb som man bör vara glad för.

Min åsikt är enkel: Det här är inte fotografens uppgift.

Hur kan det komma sig att ansvaret/fixandet för/av ungdomarnas utseende överhuvud taget lämpas över på fotografen? Vilka idéer ligger bakom sådana förskjutningar? PS? Eftersom det ändå är så lättfixat, eller?

Jag tycker det verkar som om fotografens uppgift mer och mer tycks likna plastikkirurgens.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar