Annons

Skolavslutning..

Produkter
(logga in för att koppla)

Olivlunden

Aktiv medlem
Snart är det sommar(!) igen (tro det eller ej) och med den kommer skolavslutningarna.. :cool: Ni vet alla hur det är. Det ska fotograferas och filmas och jag vet inte allt.. :rolleyes:

Det är min bror som ska ta studenten och jag vill naturligtvis föreviga denna händelse. Jag vill förbereda mig och vara påläst så jag får bra bilder - perfekt blir det aldrig men med förberedelser kommer man långt, eller hur?

Jag har läst tidningen FOTO:s tips - de hade en artikel om studentfotografering för ett par nummer sedan, kommer ni ihåg?

Men finns det fler tips här på forumet som jag skulle kunna ta del av? Jag känner mig redan stressad! :( Jag tror iallafall att jag har den kamerautrustning som behövs.

Jag vill naturligtvis ha bilder på de händelser som inträffar. Bilder på studenterna när de sitter i kyrkan, tar emot betygen av rektorn, sjunger allsång etc, etc..

Finns det några tips om vad jag bör koncentrera mig på? Jag kan ju aldrig fånga alla dessa händelser på film. Ska jag skaffa mig en assistent?

Jag kanske bör lägga upp en strategi för hur fotograferingen ska genomföras också för att ha ett schema att gå efter?

Alla tips tas tacksamt emot, ni har ju gott om tid att svara.. :D

Schema är viktigast tror jag. Ta reda på så mycket som du kan om dagens händelser. Ta kontakt med skolledningen för att se om du kan komma till och fotografera från andra ställen än åskådarplats.

Men framförallt schemalägg din dag. Hoppa över aktiviteter om det känns för stressigt och koncentrera dig på de händelser du tycker är viktigast.

Funderar också på att fota skolavslutningen trots att jag inte känner någon som ska ta den.

En assistent är aldrig fel. Han/hon kan ju alltid vakta kameraväskan medans du tränger dig fram bland folk. Har du flera kamerahus kan ju vederbörande byta film och objektiv om det skulle behövas.

Mvh
Maverick

Följande svar skrev jag igår. Kunde tyvärr inte postade det då för uppkopplingen dog...
Här kommer det i alla fall.

Jag tar studenten i sommar så jag kan svara på hur jag skulle vilja se bilder ifrån min egen studenten.

Jag är inte så självgod så att jag vill ha en massa porträtt på mig själv, även om det inte skulle sitta fel med det heller.
Bilder på mina kompisar, gruppbilder, översiktsbilder. Gå in i massan och fånga den förväntansfulla känslan i ansikten på studenterna.
"Tråkiga" bilder vid betygsutdelning och sånt är nog inte så kul mer än ett ex. Däremot bilder utomhus efteråt när all spänning lättat skulle jag uppskatta. Bland allt folk i glad stämning när alla sitter i sin fina bilar (eller vad det nu blir). Få känslan fångad på bild.

Jag tycker att du koncentrera dig på en sak och inte översiktligt försöka fånga alla händelser. Hellre fina bilder på en sak än halvtråkiga på alltmöjligt.

Gör något personligt som du tror din bror uppskattar. Ett tema kanske.

Lite tankar så där som du kanske kan få användni

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar