Annons

Skojare på eniro?

Produkter
(logga in för att koppla)

voitcanon

Aktiv medlem
En kompis till mig hittade denna annons http://kopochsalj.eniro.se/query/sort/-fulldate/type_label/S%E4ljes/district_code/1/id/A29329909/category_name/Digitalkameror/ordernr/1/what/gti_info/search_word/canon%2Beos%2B5d svaret hon fick var

"Hittade en eos-3 för pangpris 1 500:- i mjölby
kontaktade säljaren bad honom skicka bilder och det gjorde han så vi kom överens om att jag skulle åka ner och köpa kameran
Kollade först upp honom på ratsit och såg att han hade en expert butik registrerad på sig, då tänker man ju att det inte ska bli några problem
Åker ner till mjölby i spöregn, och när han öppnar dörren säger han att kameran ej fungerar..
"

Den säljaren har väl inte direkt rent mjöl i påsen?

En kompis till mig hittade denna annons http://kopochsalj.eniro.se/query/sort/-fulldate/type_label/S%E4ljes/district_code/1/id/A29329909/category_name/Digitalkameror/ordernr/1/what/gti_info/search_word/canon%2Beos%2B5d svaret hon fick var

kontaktade säljaren bad honom skicka bilder och det gjorde han så vi kom överens om att jag skulle åka ner och köpa kameran
Kollade först upp honom på ratsit och såg att han hade en expert butik registrerad på sig, då tänker man ju att det inte ska bli några problem
Åker ner till mjölby i spöregn, och när han öppnar dörren säger han att kameran ej fungerar..
"

f.ö. länken går till en Canon 5D MKII för 7500 kr.
Låter som riktigt stulet?

För billigt för att vara en sann annons.

Hela annonsen verkar vara översatt med Google Translate eller något. Känns inte helt trovärdigt, "6 AF assist poäng" måste vara en bra sportkamera!

Vill inflika mina egna erfarenheter av Eniroannonser: De få tillfällen jag lagt in några, så fick jag konstiga mail från utlandet. Samtliga gick ut på att jag skulle skicka varor och kontonummer. Det finurliga var att prylarna nämdes aldrig vid namn, som "I would like to buy your camera", utan alltid som "I would like to buy tour item(s)" Sökrobotar?
Naturligtvis nappar man inte på sånt...

Jag var ute och tittade på eniro annonser för länge sedan insåg att det var fullt av bluffannonser och när jag nu surfar dit igen så verkar ingenting ha förändrats, förutom den 5D Mark II som nämts här så hittade jag på några minuter ytterligare en för ungefär samma pris, en 1Ds Mark III för 7.000 och ytterligare en annons på samma kamera där de skulle ha 5.500! Eniro måste vara en av de sämsta annonsplatserna här i landet, undrar om de byggt den på ett sådant sätt att den inbjuder till bluffannonser?

Å andra sidan var det en snubbe som skulle ha 30.000 för en 1D Mark II så då blev jag lite lugnare :)

mailade och fick detta till svar.

"Hej,

Tack för att du kontaktar mig angående min prtodukt. Den finns fortfarande kvar. Produkten är perfekt och inkluderar alla tillbehör. Vänligen kontakta mig om du vill köpa min produkt. Just nu är jag i England för jag har just flyttat hit. Om du gillar produkten kan vi göra en snabb affär. Skatter och frakt är inkluderat i priset.

Tack.

P.S. I am very sorry for my Swedish but I hope you can understand. If you want we can continue in english, because it would be much better for me."

Kan ni inte maila och se om ni får samma inklistrade svar, det hade varit intressant.

Produkt? vet han ens vad han säljer?
Det låter som ett nigeriabrev eller nåt liknande.
Jag känner igen detta från tidigare händelser.

EDIT:

Eftersom jag är en superresande "account manager" så är jag ofta i UK och kan träffa han närhelst, varhelst.
Kan gissa att svaret blir något undvikande.

Senast ändrad:
Vill inflika mina egna erfarenheter av Eniroannonser: De få tillfällen jag lagt in några, så fick jag konstiga mail från utlandet. Samtliga gick ut på att jag skulle skicka varor och kontonummer. Det finurliga var att prylarna nämdes aldrig vid namn, som "I would like to buy your camera", utan alltid som "I would like to buy tour item(s)" Sökrobotar?
Naturligtvis nappar man inte på sånt...

känns igen fullt och fast.

"item"

Det handlade om en gåva till en son som bodde i nigera.
En present.
När jag sedan skrev att jag skulle komma till england för att överlämna "gåvan" mot betalning blev det helt knäpptyst!

Som jag brukar skriva är den siste idioten inte född än och det är tyvärr alltid någon som går på detta!

Inte ett ljud från en "dean Lynch"

Han genomskådade nog mig och koncentrerar sig på att lura någon annan lättlurad "idiot"

Eniro skall man verkligen inte använda som ett seriöst annonsforum.
Det är ett som är säkert.

…hur ska Eniro kunna veta vilka som är bedragare och inte och hur ska Fotosidan och Tradera etc veta detta? Med din måttstock, finns några seriösa annonsforum? För att vara säker kanske det är bäst att sitta på en stol och vara tyst… …för Payson med leveransgaranti och Internetgirot är väl också medlemmar i de oseriösas förening…
/Harald

Inte ett ljud från en "dean Lynch"

Han genomskådade nog mig och koncentrerar sig på att lura någon annan lättlurad "idiot"

Eniro skall man verkligen inte använda som ett seriöst annonsforum.
Det är ett som är säkert.

Harald varför detta otrevliga svar ?

Kanske du redan sitter på en stol och har annonser på Eniro och bara väntar på ett byte.

Någon som känner igen detta? :-]

Hello again.
I am really glad that you speak english.
I want to make this transaction by an escrow company, they will handle this transaction for us (receiving payment and delivery). All taxes are included in the price and the shipping process will take aprox 3 days.

This are the steps of the transaction:
1. First of all and most important, if You agree to close the deal, You will have to send me Your shipping information ( Your full name and address / contact phone number and if available also a fax number ).
- After I receive Your shipping information, I will contact the transport company and make the shipping reservation onto Your name and with your shipping address as the intended receiver.

2. You will receive a notification from the transport company as a confirmation that the package is in their custody.
- You will also receive the payment instructions.
- The transport company will verify the payment, and if everything is in order, they will start the shipment and the package will be delivered to your door step in 3 working days. The payment is sent to the transport company and not to me directly. The payment will be forwarded to me only after You receive the package and confirm that You accept it.
- After You will receive the package and You will be completely satisfied with it, You will instruct the transport company with your decision.

3. The package will come with 10 days Return Policy ( Period to inspect the package and if by any reason You won't be satisfied, You will be fully refunded within 24 hours). If by any reason, You will not be satisfied with the product, You will return it to the transport company with no expense. ( I will support all the returning taxes ). The return policy is like a warranty that everything is exactly as I described it and it will be provided by me in association with the transport company.
The transaction will be ensured by their third party service the offers both the seller and the buyer safety.
If you agree with all this we can proceed with the deal.
Thank you and I will wait your fast answer.

Nichols Grant

Om du söker rätt på mina inlägg på FS så kanske du kan förstå fast jag tvivlar… Jag tror inte heller att du skulle förstå ett uns mera om jag frågade dej om du kan namnge något säkert annonsforum på Internet…
Men försök gärna att sätta dej in i de Regler och varningar som FS:s Adm lagt upp för att hjälpa oss handlare. Kolla här:
http://www.fotosidan.se/cldoc/classifiedrules.htm

Kanske skulle dessa Regler och varningar kompletteras med följande:

* tillåt aldrig avhämtning om du inte känner personen väl!

* om du ska hämta något så ha aldrig med dej kontanter om summan är över t ex 1000 kr utan fixa en Postväxel från din bank. Det kostar ca 40 kr. Ett annat modernare sätt är ju att flytta över pengarna med hjälp av mobilen.

* Bry dej inte om fjantiga annonser och annonssvar! Tig ihjäl dessa!
/Harald

Harald varför detta otrevliga svar ?

Kanske du redan sitter på en stol och har annonser på Eniro och bara väntar på ett byte.

…hur ska Eniro kunna veta vilka som är bedragare och inte och hur ska Fotosidan och Tradera etc veta detta? Med din måttstock, finns några seriösa annonsforum? För att vara säker kanske det är bäst att sitta på en stol och vara tyst… …för Payson med leveransgaranti och Internetgirot är väl också medlemmar i de oseriösas förening…
/Harald

Genom att ta betalt.

Det skulle råda bot på de flesta skojannonser.
Inget annonsforum är säkert och alla kan inte bo på jordens centra (stureplan) och då måste man lösa frakt på bästa sätt.

För att göra det finns det många vägar att gå varav ett är sunt förnuft.

Denna typ av annonser förekommer hela tiden och jag har sett en idag senast. Samma kamera, samma pris, samma idiot som försöker lura en.

Och ja, jag sitter på en stol just nu.

Är f.ö. på jakt efter en Canon 5D MK II men jag måste nog köpa en från CP, SP snart.

Senast ändrad:
Blocket tar ju betalt för att ta in annonser…

Så de ca 200 internethandelsbedrägerier som sker i Sverige dagligen skulle hindras med sunt förnuft? De som blivit lurade säger oftast att säljaren lät trovärdig… Kanske har bedragarna lärt sig att dupera folk..

Det jag menade med att sitta på en stol och vara tyst var att ska man vara helt säker så får man sluta handla på privatannonser över huvud taget…

Kanske är sunt förnuft att handla via Payson med leveransgaranti eller med Internetgirot… Jag har just nu ett paket som jag inte fått i tid. Då markerade jag detta i Payson varvid min betalning till säljaren blivit låst. Vid kontroll har det nu visat sig att paketet hamnat i Tyskland. När jag får det och det är rätt grejer så frisläpper jag pengarna till säljaren…

/Harald

Genom att ta betalt.

Det skulle råda bot på de flesta skojannonser.
Inget annonsforum är säkert och alla kan inte bo på jordens centra (stureplan) och då måste man lösa frakt på bästa sätt.

För att göra det finns det många vägar att gå varav ett är sunt förnuft.

Denna typ av annonser förekommer hela tiden och jag har sett en idag senast. Samma kamera, samma pris, samma idiot som försöker lura en.

Och ja, jag sitter på en stol just nu.

Är f.ö. på jakt efter en Canon 5D MK II men jag måste nog köpa en från CP, SP snart.

Blocket tar ju betalt för att ta in annonser…

Så de ca 200 internethandelsbedrägerier som sker i Sverige dagligen skulle hindras med sunt förnuft? De som blivit lurade säger oftast att säljaren lät trovärdig… Kanske har bedragarna lärt sig att dupera folk..

Det jag menade med att sitta på en stol och vara tyst var att ska man vara helt säker så får man sluta handla på privatannonser över huvud taget…

Kanske är sunt förnuft att handla via Payson med leveransgaranti eller med Internetgirot… Jag har just nu ett paket som jag inte fått i tid. Då markerade jag detta i Payson varvid min betalning till säljaren blivit låst. Vid kontroll har det nu visat sig att paketet hamnat i Tyskland. När jag får det och det är rätt grejer så frisläpper jag pengarna till säljaren…

/Harald

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Ja blocket tar betalt = de flesta skojarna håller sig borta eftersom de sällan vill betala för annonser som plockas bort hela tiden.

Sunt förnuft handlade om att tänka i 30 sekunder. Är det korrekt? är priset korrekt med verkligheten, kolla upp säljaren om möjligt etc.

Jag har haft denna diskussion innan och jag blir aldrig lurad för det går helt enkelt inte.

Sitter fortfarande på en stol.

Blocket tar betalt för att ta in annonser och Tradera tar också betalt.
Vet du vilka annonssiter som har de flesta bedrägerierna?

Jag behöver bara läsa ditt inlägg tre sekunder för att inse att OM jag skulle handla något av dej så är det Payson med leveransgaranti som gäller.

Än en gång, läs och ta till dej de råd och regler som finns på FS här:

http://www.fotosidan.se/cldoc/classifiedrules.htm

Jag tycker att de är välskrivna och lättförståeliga.

/Harald

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Ja blocket tar betalt = de flesta skojarna håller sig borta eftersom de sällan vill betala för annonser som plockas bort hela tiden.

Sunt förnuft handlade om att tänka i 30 sekunder. Är det korrekt? är priset korrekt med verkligheten, kolla upp säljaren om möjligt etc.

Jag har haft denna diskussion innan och jag blir aldrig lurad för det går helt enkelt inte.

Sitter fortfarande på en stol.

"

Det blev totalt fel sorry, hade fel text inne i "copypasten" det rädda svaret skall vara:

"Hej, Tack för att du kontaktar mig angående min prtodukt. Den finns fortfarande kvar. Produkten är perfekt och inkluderar alla tillbehör. Vänligen kontakta mig om du vill köpa min produkt. Just nu är jag i England för jag har just flyttat hit. Om du gillar produkten kan vi göra en snabb affär. Skatter och frakt är inkluderat i priset. Tack"

Min historia är sann men den har absolut ingenting att göra med eniro anonnsen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar