Annons

Skogsmullestativ...

Produkter
(logga in för att koppla)

AWe

Aktiv medlem
Hej!
Är det någon som kan ge mig tips på bra stativ att ha med på skogsturen, det får ju inte väga för mycket men ändå vara någorlunda stadigt. Velar i nuläget mellan Benbo Trekker och Manfrotto. Stativet skall i huvudsak användas till djur och naturfotografering, ej macro.

Mvh Anders.

Jag har ett Manfrotto 055 AB som jag är väldigt nöjd med.... i och för sig ganska tungt men otroligt stabilt. Var ute på ett par klippor och tappade balansen för ett par veckor sedan, stativet räddade både mig och kameran från att trill i sjön! ;)

/Malin

Eftersom du inte skall använda stativet för makro antar jag att du inte behöver ett stativ som kan användas nära marken. Det är ju annars en av Benbostativens starka sidor. Även vissa Manfrottostativ klarar det.

Men om du inte behöver den finessen så kan du använda vilket stativ som helst, som är tillräckligt stabilt, lätt och högt för dina krav.

Vilken är det längsta (brännvidden) och tyngsta objektiv du har tänkt att använda?
Hur mycket får stativet väga?
Etc

Olle

Tackar för svaren Malin och Olle.

Objektivet är i nuläget ett Canon 100-300 USM, så det är inga tunga saker det handlar om. Stativet får ju inte väga så mycket att man tycker att det blir altför jobbigt att dra med sig det i skogen, helst skall man kunna fixa så att man har det på ryggen, gå och bära ett stativ i handen om man knatar en halvmil är ju inte så skoj. Synd att kolfiberstativ är ruggigt dyra, men det är kanske enda lösningen .

Mvh Anders.

Kolfiber är starkt och stadigt, men kan inte ersätta ett tyngre stativ fullt ut. Tyngd i objektivet har fördelen att det står emot vind och blåst...

Men givet skall man inte ha tyngre stativ än man orkar ta med sig. Alla stativ är nog bättre än inget.

Vid blåsiga förhållanden kan man tynga ned ett lätt stativ med t ex kameraväskan eller en plastkasse som man lagt en sten eller något annat tungt i. På vissa stativ finns en krok i nederänden av mittpelaren för just detta.

Olle

Senast ändrad:
Jag har med mig ett Manfrotto enbensstativ vid de tillfällen att jag behöver ett "stöd" när jag är i skogen. Det funkar bra, gör att jag kan använda relativt långa slutartider, jag undviker skakningsoskärpa (självklart inte i samma grad som med ett trebensstativ) och det är lätt och behändigt.

Vad jag vet finns det också enbensstativ som kan tjäna som vandringskäpp också.

/Robban

Olle skrev:
Vid blåsiga förhållanden kan man tynga ned ett lätt stativ med t ex kameraväskan eller en plastkasse som man lagt en sten eller något annat tungt i. På vissa stativ finns en krok i nederänden av mittpelaren för just detta.

Olle

Vill man inte leta sten så fungerar en rejäl ögla gummirep "sk bungee cord" förträffligt för att stabilisera ett stativ. Häng ena ändan i kroken under stativet och pressa ner stativet genom att ställa dig i andra ändan av öglan.

/Martin

Jag rekommenderar dig att köpa ett trästativ t.ex ett Stabil. De är stabila och välgjorda. Dessutom är de mycket skönare att hålla i på vintern än ett metallstativ som blir svinkallt.
http://www.stabil.nu/

Hej!
Det blev vare sig ett Benbo Trekker eller Manfrotto, det blev ett begagnat Gitzo som känns helt ok, nu gäller det bara att fixa någon vettig lösning så att det går att ha med på skogsturen utan att kännas för besvärande. Vill gärna passa på och tacka alla som engagerat sig i denna diskussion.

Mvh Anders.

Janne Arleklint skrev:
"Eller benvärmare till Manfrottos metallstativ"

Eller såna där remmar man har till hockeyklubbskaft. Kör med det på mitt Manfrotto och det är både diskret, varmt, hållbart och greppvänligt

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar