Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skjutglad 7D Normalt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tigerfri

Medlem
Nyköpt 7D visar sig vara lite för skjutglad för mig.

Clear all Custom Func, Clear all camera settings, One Shot Mode.
Fokuserar och trycker av, kameran tar en bild, allt som oftast 2-3 efter varann.
Ringer Canon service och får veta att det är helt naturligt, Cit ”Du måste trycke ner avtr bestämt, annars exponeras fler bilder” Har fler hus, 40D, 450D, 1000D aldrig varit med om liknande.

Är 7d så här känslig på avtryckaren, eller

Nyköpt 7D visar sig vara lite för skjutglad för mig.

Clear all Custom Func, Clear all camera settings, One Shot Mode.
Fokuserar och trycker av, kameran tar en bild, allt som oftast 2-3 efter varann.
Ringer Canon service och får veta att det är helt naturligt, Cit ”Du måste trycke ner avtr bestämt, annars exponeras fler bilder” Har fler hus, 40D, 450D, 1000D aldrig varit med om liknande.

Är 7d så här känslig på avtryckaren, eller

Om du inte har kameran på seriebildstagning så ska det inte vara så, nej.
Obs att "One shot" bara har med Autofokusfunktionen att göra.

Kolla om den lilla symbolen med flera rutor ovanpå varandra visas till höger i displayen på ovansidan, i sånt fall är seriebildstagn på.

Kolla om den lilla symbolen med flera rutor ovanpå varandra visas till höger i displayen på ovansidan, i sånt fall är seriebildstagn på

En kvadrat, Står i Single shoting.
Med Kameran i Single Shooting, tar den ytterligare 2-3bilder i serie vid mjukt avtryck.
Trycker jag av rappare så, bara en bild.

Du har inte råkat aktivera AEB, då tar kameran tre bilder om avtrycket hålls nere tillräkligt länge, släpper man avtrycket direkt efter första bilden avbryts serien Se sid 105 i manualen.

Tillägg till ovan. AEB funktionen ska stängas av då kameran stängs av och måste aktiveras på nytt igen då kameran slås till annars är det fel på den.

Kolla om den lilla symbolen med flera rutor ovanpå varandra visas till höger i displayen på ovansidan, i sånt fall är seriebildstagn på

En kvadrat, Står i Single shoting.
Med Kameran i Single Shooting, tar den ytterligare 2-3bilder i serie vid mjukt avtryck.
Trycker jag av rappare så, bara en bild.

Nu har jag testat med min nya 7D och det blir precis som du beskriver.
Med lite mjukare avtryck så skjuter den av 2 bilder och med fastare så blir det en.
Detta trots att den står i Enbildsläge.

På min 5DMk2 blir det inte så.......

Nu har jag testat med min nya 7D och det blir precis som du beskriver.
Med lite mjukare avtryck så skjuter den av 2 bilder och med fastare så blir det en.
Detta trots att den står i Enbildsläge.
Det låter ju helt galet... På min 7D är det omöjligt att få mer än en bild per avtryck hur jag än gör när kameran står i enbildsläge.

Det låter ju helt galet... På min 7D är det omöjligt att få mer än en bild per avtryck hur jag än gör när kameran står i enbildsläge.

Visst är det skumt. Det verkar som om avtrycket är så känsligt att det här uppstår om man inte är distinkt när man trycker av. Hmmmm........

Då måste det vara nåt mankemang med avtryckarknappen som ger glappkontakt i visst läge så att resultatet blir som flera avtryckningar.

Det där går att provocera fram. Testade just med både 5DII och 7D och visst kan det bli flera snabba exponeringar på båda om man ligger precis på tryckpunkten och "vickar". Nu brukar jag aldrig enbildsinställningen då jag med 7D enbart använder seriebildsinställning, 3bps eller 7 bps, med 5DII använder jag enbart seriebild.

Jo, en bild per avtryck blir det men när man ligger precis på tryckpunkten och balanserar så är det inte mycket rörelse som behövs mellan tryckpunkt och exponering, men det är ju ändå alltid en bild åt gången även om man tycker det blir som serieexponering. "Fenomenet" tror jag beror på hur snett man trycker vid exponeringen då kameran ibland kan uppfatta en ytterst liten vicknig som släppt avtryckare/ny tryckpunkt..

Fel eller inte? Ingen aning då jag som sagt aldrig använder enbildsexponering.

Jag testade på min 550D, men där är det också omöjligt att få den att ta fler än en bild per avtryck i "Singel Shooting" läget, oavsett hur mycket man lirkar. Dock lyckas nästan alla mina vänner ta fler än en bild om man har den i "Continous Shooting", för de håller inne knappen för länge!

ANNONS