Annons

Skivomslag

Produkter
(logga in för att koppla)

linaphoto

Aktiv medlem
Ännu en fråga om pengar och copyrätt! :)

Jag ska plåta ett band till deras demoskiva. Jag kommer bara begära betalt för film & frmk, eftersom de är på demonivå och bekanta till mig. Men hur ska jag göra med copyright, upplaga, spridning, mångproduktion av bilderna etc? Tänk om de vill använda bilderna i fler sammanhang? (De är relativt välkända i sin genre, om än inte signade av skivbolag eller "allmänt" kända.)

om du känner dem så kan du väl låta de använda bilderna hur dem vill så länge de anger att du tagit bilden.

vad är det för band, vad heter de alltså.

Lite löjligt Martin... Skriv ett kontrakt att bilden/bilderna endast får användast till demo cd/kassetter. Om de vill användas i ett senare skede för massproducering av posters/cd ska du självfallet ha betalt för ditt arbete. Då är det ju med största sannolikhet ett skivbolag med i bilden. De står för lanseringen ju och då är det ganska självklart att du som fotograf ska ha betalt.

Exempelvis, så ligger priset på en bild till Cd/Kassett på 3500 + moms om det är omslagsbild (3000 ex.).

Dessutom så SKA du stå med som fotograf.

Om ett skivbolag kommer in i bilden blir det ju en helt annan sak. Jag förstod frågan som om de skulle använda det till affisher och pressbild t.ex. Då ser jag ingen andledning att ta betalt för bilder, om personerna är ens vänner och man litar på att de i ett sånt skede när ett ev skivbolag kommer in i bilden inte blåser dig.

Löjligt är att inte hjälpa vänner.
Om nån annan kommer tjäna pengar på ens bild så ska man ha betalt för sitt arbete. Annars kan man gott göra det gratis (dock materiella kostnader betalda såklart om man inte är stormrik). Jag spelar själv musik och demos är inget som vi i mitt band åtminstone, och jag vet många andra band som tycker som vi, gör för att tjäna pengar.
Man vill nå ut med sin musik och få spelningar.

Man kan faktiskt vända på den mycket ädle och ideelle Martins resonemang.

Upphovsrätten hamnar, även utan kontrakt eller något annat avtal, hos fotografen.

Om nu bandet har otur och börjar tjäna pengar och man använder den aktuella bilden på omslag eller turneaffischer o dyl. är det ju bandet som hamnart i en taskig sits. Då står deras fotgrafploare där och vädrar morgonluft. Han har rätten på sin sida och kan kräva ersättning för bandets utnyttjande av bilden.

Även om man inte är intresserade av pengar så kanske det är roligare att köpa en ny bas än att betala en fotgrafpolare som blivit sniken.

Vad jag vill säga är att vilken överenskommelse man än har (även "gratisjobb") så skadar det aldrig att skriva ett litet avatal om rätten till bilderna. Alla inblandade vinner på det i längden.

Fredrik Persson

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar