Annons

Skitig fond

Produkter
(logga in för att koppla)

fiiiyah

Medlem
Hallihallå.

Idag var jag i fotoskolan på min gamla gymnasieskola och fotade en fd lärares barn. Som vanligt var det fullt av skoavtryck på fonderna och det ser ju inte så bra ut på bilderna. Så min fråga är helt enkelt: hur får jag bort detta i photoshop? Har ni något knep att dela med er av? Se bifogad bild.

Och "vågorna" i bakgrunden, belyser man grå/svarta fonder? Jag brukar alltid använda vit annars så jag har ingen aning och när jag belyste grå fond under skoltiden en gång så fick jag nästan skäll av fotoläraren... :)
 

Bilagor

  • fotosidan.jpg
    fotosidan.jpg
    7.2 KB · Visningar: 268
Hej,

Testa verktygen healing brush, patch tool och clone stamp (tänk på opaciteten).

Jag har upplevt att många gånger så kör jag en kombination av alla men det beror väl på hur hårt smutsigt det är.

Angående "vågorna" i bakgrunden så försöker jag i efterbehandlingen ljusa upp skuggpartierna och (alternativt) mörka ner de ljusa partiena så att jag får en någorlunda jämn yta. Därefter mjuka upp skarvar osv med klonstämpel på låg opacitet. Men som sagt, är det mycket "vågigt" så får man ta till andra knep.

Självklart kan du sätta ljus även på en grå/svart bakgrund. Beror ju på vad du vill åstadkomma. Dock är det väl inte så ofta man vräker på blixt på hela, som på en vit bakgrund. Jag gör inte det iaf och inte din fotolärare heller verkar det som.

Finns säkert nån som har bättre tips. Viktigtast är såklart att vara rädd om sina bakgrunder. :)

Mvh
Hampus
 
Senast ändrad:
Hej,

Testa verktygen healing brush, patch tool och clone stamp (tänk på opaciteten).

Jag har upplevt att många gånger så kör jag en kombination av alla men det beror väl på hur hårt smutsigt det är.

Angående "vågorna" i bakgrunden så försöker jag i efterbehandlingen ljusa upp skuggpartierna och (alternativt) mörka ner de ljusa partiena så att jag får en någorlunda jämn yta. Därefter mjuka upp skarvar osv med klonstämpel på låg opacitet. Men som sagt, är det mycket "vågigt" så får man ta till andra knep.

Finns säkert nån som har bättre tips. Viktigtast är såklart att vara rädd om sina bakgrunder. :)

Mvh
Hampus

Det gick hyfsat bra att klona, ja. Dock tar det ju sin lilla tid men det är det ju värt! Tack för dina tips.
Ja man önskar ju att folk tog av sig skorna... :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.