Annons

Skippa kitgluggen till D70?

Produkter
(logga in för att koppla)

perrawik

Aktiv medlem
Jag funderar på att skippa kitgluggen till D70 trots att den erhållit mycket bra kritik.

Funderar istället på en:

Tamron Af SP28-75/2,8D DI IF XR
för strax över 4000 kr.

Ljusstarkt och förhoppningsvis prisvärt?
Någon som har erfarenhet av denna glugg
och D70?
 
Du missar ju vidvinkeln om du väljer 28-75:an, den ger bara motsvarande 42mm (till 112mm) på D70.
 
ingen vidvinkel

Ja men om man bortser från vidvinkel borde väl tamron objektivet vara ett kanonköp med den ljusstyrkan till det priset?
 
Jag har båda; och kan aldrig bestämma mig för vilken av dem jag gillar bäst... Nikons har mer vidvinkel och därför aningen mer allsidig - men Tamron har å andra sidan 2.8-bländare.

Du kommer nog bli nöjd oavsett vilken du väljer; och har du funderat på mer vidvinkel än 18mm någon gång framöver så köp Tamron tycker jag.
 
Christer, hur upplever Du bildkvaliten mellan objektiven, bortsett från att Tamrongluggen är ljusstarkare? Jag tänker mera på kontrast, flare, skärpa, distorsion mm.
 
Jag har inte gjort några jämförande tester, jag försöker lägga den lilla fritiden på att plåta istället :)

Tamron valde jag en gång till min D100 för de fina testresultatet jag läste någonstans, 18-70 följde med D70:n.
 
Torda skrev:
Christer, hur upplever Du bildkvaliten mellan objektiven, bortsett från att Tamrongluggen är ljusstarkare? Jag tänker mera på kontrast, flare, skärpa, distorsion mm.

Jag har inte heller gjort några jämförande tester, men upplever bilder tagna med Tamronen som något skarpare. Tamronen har åxå snyggare bokeh.
Båda två har väl en del distortion i både kortaste och längsta läget.

Men jag har inte gjort några omfattande tester, som sagt.
 
tack för informationen, men anledningen att jag frågar är att jag hade en 10D med 24-70 och en D70 med 18-70, som jag jämförde och med bilderna tagna i RAW, konverterade i C1, endast vitbalansjusterade och exponeringskompenserade för att bli så lika som möjligt, fick jag skarpare bilder med D70, samt att D70:s bilder verkar ha större dynamiskt omfång och mera "punch".

Därför undrar jag om det är stor skillnad mellan Nikon och Tamron, då Tamron 28-75, nästan ska hålla L-klass, eller är kitobjektivet så ruskigt bra?
 
Jag har 12-24, 24-70, 70-200 på mina zoom och med faktorn 1.5 tycker jag att 24-70 ger inte tillräcklig vidd för en standard zoom.

Jag saknar 18-70 eller kanske 17-55 och måste alltid resa med minst två objektiv. Det blir snart ett Nikon 17-55 2.8. Jag skulle ha satsat på något som är vidare än 24/28.

mvh

Joakim
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.