Annons

skillnader på vidvinkel och vidvinkel?

Produkter
(logga in för att koppla)

victor.j

Aktiv medlem
jag ska köpa ett vidvinkelobjektiv, men efter att jag tittat runt lite så märkte jag att hade fel för mig vad ett vidvinkel objektiv igenteligen är.

det jag vill ha är att bilden blir böjd, som fisheye men inte lika extremt, jag trodde att det var endast brännvidden som bestämde detta men så var tydligen inte fallet.så hur vet jag om man får "böjda" bilder med ett objektiv utan att testa det?

såg bland annat en annons på ett Sigma Super-Wide II 24mm/2,8... och vill veta om det ger "böjda" bilder.

finns det någon sida där man kan jämföra och läsa recensioner på objektiv, annat än fotosidan då såklart.

Sigma 24/2,8 är inget fisheye, det är en raktecknande vidvinkel.

Fisheyeobjektiv kallas i regel för fisheye. Och oftast har de brännvidder som är kortare än 16 mm.

Nej, fisheye betyder att de har en annan projicering som bland annat gör att raka linjer i bilden blir böjda om de inte passerar bildcentrum. Vissa ger runda bilder, andra är formatfyllande.

victor.j skrev:
är inte fisheye, extrema vidvinklar som dessutom ger runda bilder?
Det stämmer delvis, men skillnaden är att fisheyeobjektiven är tillverkade på ett speciellt sätt som ger den där runda karaktären på bilderna. Som tidigare nämnt så börjar fisheyebrännvidden på 16 mm och går mig veterligen till extrema 7,5 mm. Men det finns icke att förglömma raktecknande vidvinklar som täcker ut motsvarande 14 mm analogt. Sen har du DX objektiv och motsvarigheter på piratmarknaden som går ifrån 10-12 mm men de är jag osäker på hur de skulle fungera på analoga hus. Jag tror vinjetteringen gör de brännvidderna oanvändbara utan beskärningsfaktorn, jag är dock inte säker i mitt påstående. För mig är fisheye ett enda stort effektfilter som kan vara både roligt och användbart, men har i mitt tycke ett ganska så snävt användningsområde.

ett objektiv som inte ger runda bilder som ett fisheye men som samtidigt ger böjda bilder heter då, vad? rundtecknande vidvinkel?

victor.j skrev:
ett objektiv som inte ger runda bilder som ett fisheye men som samtidigt ger böjda bilder heter då, vad? rundtecknande vidvinkel?
Det är fortfarande ett fisheye, men formatfyllande. Alla objektiv ger runda bilder. Att bilderna trots det oftast blir fyrkantiga beror på att hela cirkeln inte får plats :)

Om linjerna bara blir lite böjda är det dock inget fisheye. Då är det en vanlig vidvinkel av dålig kvalitet.

ok, så det jag letar efter är alltså ett formatfyllande fisheye?, en fråga till vad är asfärisk?

Något som är asfäriskt har en form som inte går att åstadkomma genom att skära ut en del av en boll.

Jag gissar att du undrar specifikt om när det används i objektivsammangang? Då betyder det att minst en lins i objektivet är asfärisk. Det kan ibland vara ett bra designknep för att komma åt vissa problem. Dock är det knepigt att slipa asfäriska linser, därför är de i regel av plast om inte objektivet är superdyrt.

Och det säger ingenting om kvaliteten. Även bland de sämsta objektiven finns såna med asfäriska element.

Asfärisk betyder egentligen "inte helt rund". En sfär är som bekant ett klot. An asfärisk lins är en lins som inte har lika mycket böjning över hela linsytan. T ex kan kanterna på linsen vara mer "böjda" än mitten på linsen.
Får några tiotal år sedan hade man inte teknologi för att i större utsträckning räkna fram och tillverka optiska konstruktioner med asfäriska linser. Nu för tiden har de flesta objektiv en eller flera asfäriska linser i konstruktionen. Speciellt vidvinkel- och zoomobjektiv. Detta för att kunna få så bra optiska egenskaper som möjligt.

Jag tror inte det finns något som kallas "formatfyllande fisheye".
Från din beskrivning så låter det nästan som du leter efter helt enkelt är ett vanligt vidvinkelobjektiv av "dålig kvalité", dvs. en vidvinkel som "försöker" vara rakteknande utan att riktigt lyckas.

Tänk också på att effekten beror på vad du fotograferar, även ex. ett 15mm fisheye kan ge "lite" böjda linjer (dvs inte den "runda" effekt man ofta förknippar med fisheye) om motivet är det rätta och man står på rätt avstånd.

mm det har du nog rätt i, har använt en nikon cp8700 innan med en sk vidvinkeladapter och den gav precis det resultat jag ville ha... men å andra sidan så kan man ju alltid beskära fisheye bilder och på så sätt få dem rektangulära.

Tobiasl skrev:
Jag tror inte det finns något som kallas "formatfyllande fisheye".
Formatfyllande kan nog vara mitt hemgjorda namn. Full-frame kallas det på engelska. De är dock rätt vanliga. Exempel är t ex Arsat 30/3,5 för 6x6, Zenitar 16/2,8, Sigma 15/2,8 och Nikkor 16/2,8.

tittade runt lite på dem objektiven,.. Zenitar 16/2,8 verkade intresant, men har alldrig hör talas om det märket innan, någon som har erfarenheter?

får väl passa på att tacka för alla svaren också :)

victor.j skrev:
mm det har du nog rätt i, har använt en nikon cp8700 innan med en sk vidvinkeladapter och den gav precis det resultat jag ville ha... men å andra sidan så kan man ju alltid beskära fisheye bilder och på så sätt få dem rektangulära.
Jag är lite osäker på vad du menar, men du kan inte genom beskärning få en bild tagen med fisheyeobjektiv att se normal ut. Karaktären består hur du än vänder och vrider på det. Möjligen kan du genom något fotoredigeringsprogram räta ut motivet, men det är inget jag är säker på. När du väl sätter ett fisheye på kameran så skall du vara säker på att det är just den effekten du eftersträvar. När bilden väl är tagen så förblir den en fisheyebild.

jag utryckte mig kanske lite otydligt.. jag menade att man genom att skära bort kanterna får en bild i normalt format.

Jag har precis beställt(ebay) ett Peleng 8mm, på en 1.5x sensor så blir det nästan ett fullformats fisheye. Jag får kanske skära bort 10% av ytterkanterna för att slippa vinjeteringen i de fall jag inte vill ha mörka hörn. Men även med beskärning så blir det nästan 180grader på diagonalen. Det gäller att luta sig framåt så att man inte tar med fötterna...

Zenitar 16mm och Peleng 8mm köps vanligtvis från E-bay. Det brukar vara en Kanadensisk firma som annonserar mest. men de skeppar ifrån Prag så man slipper moms och tull.

ok, vad fick du betala för Peleng objektivet?, och var det AF? för det märkte jag att Zenitar objektivet saknade och eftersom jag kommer använda det till actionsportfotografering så är AF ett måste

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar