Annons

Skillnader mellan olika Nikkor AF 70-210

Produkter
(logga in för att koppla)

mangeG

Avslutat medlemskap
Hej!

Är på jakt efter Nikkor 70-210 objektiv på beg. marknaden.

Vilken av följande modell ska jag satsa på att leta efter?

1. Nikkor AF 70-210/4-5,6
2. Nikkor AF 70-210/4-5,6 D
3. Nikkor AF 70-210/4

...och vad kan dessa ligga på i pris?

Är det skjutzoom på alla tre eller?

Tacksam för svar!

/Magnus

1 och 2 är samma objektiv med två skillnader. D-varianten ger kameran avståndsinfo till kameran vilket gör att man får tillgång till 3D Color Matrix ljusmätning samt 3D Balanced fill flash. I praktiken är inte fördelarna enorma pga detta.
D-varianten fokuserar åxå snabbare än den andra.
Dessa har skjutzoom.

Nummer 3 har ju fördelen att vara ljusstarkare i teleänden. Den fokuserar något närmare än de andra två, även om skillnaden är liten. En del har haft problem med AF:en på denna tillsammans med D70, men många verkar åxå vara helnöjda...
Detta är en vridzoom, om jag inte minns galet.

Du kan för all del ta en titt på 75-300/4-5.6 åxå, den har även stativfäste.

Jag har nummer 2 och är nöjd. Jag skulle vilja ha en lite ljusstarkare zoom förstås, men 70-210:n presterar bra. Lite mjuk mellan 135 och 210mm vidöppen, men bländar man ner ett steg är den skarp genom hela omfånget. Under 135mm är den skarp även vidöppen. Hyfsat lätt och smidig.

Priset har stigit en del på 70-210D tack vare Ken Rockwells raljerande om den, men man bör kunna hitta den för från 1000-lapper och upp, beroende på skick, och det verkar gälla de andra objektiven åxå.

Jag har en 75-300 och är nöjd med den. Största skillnaden mot 70-210:eek:rna är att den är längre. Den är lätt, balanserar fint på stativfästet med en D70 därbak. Jag har sett ett par som varit till salu för tusenlappen nyligen.

Hej

Själv är jag sedan en tid tillbaka ägare av nr 3.

Som tillägg till det som redan sagt vill nämna att beg.priset är lägre för 3:an än de övriga.
Har sett priser neråt 700:-.

Autofocusen är snällt sagt lite seg, till största delen beroende på lång slaglängd.
För min del spelar det ingen roll då motiven ofast är av orörlig natur.

Det sk.macroläget är inget att förlita sig på.
Jag använder en av Nikons tvålinsiga försättslinser med gott resultat, 5T tror jag den heter.

/Lars Broman

Hej jag har ett 70-210 4-5.6D och är nöjd med det till min D70. Auto fokusen är ju inte så snabb, men bra bilder för en billig penning.
MVH Örian

Lars Broman skrev:
Hej

Själv är jag sedan en tid tillbaka ägare av nr 3.

Det sk.macroläget är inget att förlita sig på.
Jag använder en av Nikons tvålinsiga försättslinser med gott resultat, 5T tror jag den heter.

/Lars Broman

Min har inget macroläge... Finns det fler 70-210 med fast bländare? Jag är iallafall riktigt nöjd med min. Kanonskarp, säker men långsam focus och kostade bara en tusenlapp. Ett kap!

- David

På avståndsskalan finns ett vitt streck från 1,5 och "neråt". Strecket slutar med ett "M".
Detta tolkar jag som ett "macroläge".
Saknar du denna linje på objektivet?
Annars, hur tolkar du det?

/Lars

mangeG skrev:
Hej!

Är på jakt efter Nikkor 70-210 objektiv på beg. marknaden.

Vilken av följande modell ska jag satsa på att leta efter?

1. Nikkor AF 70-210/4-5,6
2. Nikkor AF 70-210/4-5,6 D
3. Nikkor AF 70-210/4

...och vad kan dessa ligga på i pris?

Är det skjutzoom på alla tre eller?

Tacksam för svar!

/Magnus

Vilken av ovan ska jag försöka få tag på?

/Magnus

Är vikten av betydelse är 4-konstanten tyngre och de andra något lättare. Är snabb autofokus viktigt så bör du leta efter 4-5.6D. Är du ute efter ett billigt bra autofokusobjektiv med zoom är alla dessa tre klart värda sina pengar om de är i bra skick och fungerar felfritt. Tror du blir nöjd med vilken du än väljer. Möjlighen ger 4-konstanten lite bättre skärpa över alla bländare. Själv skulle jag köpa detta objektiv om jag såg ett för rätt prislapp (även om jag redan har en 70-210 på väg hem) eftersom vikten inte har så stor betydelse och att den har en vanlig fokusring, inte skjutzoom Samtliga saknar stativfästa.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar