Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skillnader mellan Epson o Epson

Produkter
(logga in för att koppla)

Mantinieks

Aktiv medlem
Hej Alla,

Jag är ganska så färsk på det här med att göra bra utskrifter och inte blev det bättre med min nya R1800... Jag behöver lite grundläggande tips om hur man får till bra utskrifter med denna skrivare. Jag har en R360 som presterar bättre utskrifter än den nya fast jag (tror jag) använder samma inställningar. Den stora skrivaren spökar till det rejält med färgerna och det ser "frätt" ut också (rätt uttryck?). Det hela lär nog hänga ihop med mina dåliga kunskaper inom detta område... Finns det någon vänlig själ som kan guida mig på vägen?
Jag kör PS CS3 o Lightroom på MAC.

Många tack på förhand från en förvirrad printerstyrare :)

Mvh
Niclas
 
Nu börjar det bli bättre men jag har nu ett nytt problem... jag har laddat ner ICC profilen för glossy-papper från Epson´s USA sida (finns inte på den Svenska). Enda bekymret nu är att när jag ska installera profilen så startar Stuffit för att sedan protestera och öppna manushanteraren.

Alltså kan jag inte öppna profilen o installera den.

Snälla kan någon hjälpa mig? Börjar misströsta...

Mvh
Niclas
 
Hej Stefan o tack, MEN problemet är fortfarande att Stuffit inte packar upp filerna till R1800 profilerna rätt, alltså det blir inga profiler utan bara en mystisk fil som öppnas helt tokigt.

Vete sjutton om det är fel på filerna eller om det är skit bakom spakarna här hemma...
Kan någon vänlig själ ladda ner t.ex. Photo glossy i MAC format o se om den går att installera hos Er?

Tack igen på förhand!

Mvh
Niclas
 
Hej!

Här är länken till glossy profilen

ftp://ftp.epson.com/drivers/epson11445.sea.hqx

Den går att packa upp i ett steg, men sen är det kört... Kan inte få loss profil-filerna.

Hoppas att ni kan se om det är fel på filen eller mig :)

Kan ju lägga till att jag inte är en hejare på min MAC.... Kör PC jämt annars men tänkte lägga fotobiten på Mac.

Mvh
Niclas
 
Och det är inte så att den redan installerat profilerna i rätt katalog på din Mac? Om jag minns rätt fungerar det så på PC. Kolla via Photoshop om de finns där.
 
Mantinieks skrev:
Nej det verkar bara som de "gamla" profilerna ligger i katalogen.
//N

Det är en mycket märklig sätt som Epson valt att göra. Det du laddar ner är en .sea alltså ett självuppackande arkiv, där Stuffit inte ska vara inblandat. Då får du fram ett installationsprogram som installerar filerna i Användare > Bibliotek > ColorSync > Profiles.

Stefan
 
Hej Stefan,

Kruxet är att .sea-filen inte installerar något utan startar manushanteraren och sen blir det bara tok.

Måste man ha ngt särskilt prog. för att "köra" .sea-fler?
 
Mantinieks skrev:
Hej Stefan,

Kruxet är att .sea-filen inte installerar något utan startar manushanteraren och sen blir det bara tok.

Måste man ha ngt särskilt prog. för att "köra" .sea-fler?
Det ska inte behövas. Men om du mailar mig på stefan at profiler punkt nu så kan jag zippa och skicka dem, så får du prova om de är bättre än de du fått med.

Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.