ANNONS
Annons

Skillnader mellan Dynax 5 och Dynax 60

Produkter
(logga in för att koppla)
Minolta Dynax 60
Konstigt att den inte finns nu i fotoaffärerna i de större städerna?
Karlstad är väl tillräckligt stor?
Ring Svenska Mimolta AB i Stockholm, be att de skickar över ett reklamblad med spec.!

Tycker den borde ha dykt upp.
Karlstad är väll inte så jätte stort runt 80.000- 90.000 invånare beroende lite på hur man räknar.
Pratade med en kille som har en fotoaffär i karlstad, han skulle träffa en representant för Minolta på torsdag och bli informerad lite mer, ska återkomma då och se vad han har att säga om dynax 60...

En helt avgörande skillnad som talar till Dynax 60:ans fördel är väl autofokusbelysningen, som sker med röd LED-lampa. På 5:an är det blixten som står för belysningen.

Edit: tog bort tveksamheter...

Senast ändrad:
dynax 60 verkar ha "direct manual focus" eller vad det heter...finns också på dynax 7 och är väldigt smidigt. annars är blixtsynk och slutartiderna ett snäpp bättre på den äldre dynax 5, men blixten verkar vara kraftigare (ledtal 16 istället för femmans 12).

sen får vi inte glömma att dynax 60 är svart också :)

hehe.. jaa den är ju svart..

Har kollat upp det där med batterigreppet också, mailade ScandivianPhoto och fick svaret:

"Vi har idag inga uppgifter på vilket batteripack som passar till 60. Får be dig återkomma när kameran finns på marknaden."

Den finns ju att köpa hos dem , men ändå...

Mailade sen Cyberphoto och fick svaret:

"Har kollat med Minolta och det finns inget grepp än så länge enligt
deras uppgifter, dom visste inte om det var på väg eller om det kommer
överhuvudtaget, det är bara att vänta och se vad som händer."

Så nu är jag konfunderad igen.. på vilken kamera de blir, eftersom ett batteripack verkligen inte är fel att ha..*suck*

Mailade sen Minolta för att höra med dem, kanske får något annat svar... men det tar nog en stund innan Minolta svarar.

Batteripack?
Batterigrepp?
Vadå?
Du väljer från fel utgångspunkter!
Kolla vilken av de två khusen, 5:an och 60:an, som känns bäst att använda, svårare än så är det inte!
I hufvudstaden finns 60:an snart i varje välsorterad fotoaffär!

Har redan kännt på 5an flera gånger.... 60an verkar inte finnas i karlstad.
Batterigrepp eller batteripack.. Sak samma för mig.

Det är väldigt praktiskt om man kan köpa till det, eftersom man kan fota mer utan att behöva byta batterier, greppet blir bättre och ofta blir kameran mer balanserad.

men du har rätt i att man ska ta den som känns rätt...

ja lite längre kan man ju fota med batterigreppet, men det är inte jättemycket längre batterilivslängd. största skillnaden tror jag är det för mänga känns skönare att hålla i kameran med batterigreppet på, men en stor skillnade är också vilka batterier man driver kameran med. cr2 är ju inte jättebilliga precis (90-110 kr tror jag det kostar för två st) medan vanliga AA eller vad de heter är både billigare, lättare att få tag på och finns som laddningabara.

Nybörjar kamera???

Jag har nyligen börjat intressera mig för foto och skall nu inhandla min första kamera. Läste ett test i en Foto tidning där Dynax 5:an vann över bla 300V och två andra modeller.

Är Dynax 60 ett vettigt inköp som första kamera?

Har någon några andra förslag?

Tack på förhand!

Danne

Är Dynax 60 ett vettigt inköp som första kamera?

Mycket mera än vettigt!
En utmärkt kamera, jag har lånat en, strålande bildresultat med normal 50/1,7!
Finns det någon systemkamera, som kan konkurrera, i denna prisklass?

Läs den kommande testen av denna kamera i tidningen FOTO, tidningen är ute i handeln om några veckor!

ok, de blir till att kolla testet och sedan slå till :p

Vidare har jag ju mängder med frågor gällande vilken utrustning man skall införskaffa till kameran, bla vad gällande obejktiv...

Hur "långt" klarar man sig på det 28-100 som följer med som "standard"?

Kanske "fel" tråd att ställa frågan men är man okunnig som jag så...

Danne

Kolla nu på testen av Minolta Dynax 60, i det senaste exet av tidningen FOTO!
Den får ett strålande omdöme i testen!

Jag brukar inte vara så intresserad av tester, utan vill själv göra mig en bedömning, genom att låna en produkt, men här är jag oxå helt överrens med testaren - kameran har en egen hög standard, så enkelt är det!
Då tänkt på prissegmentet kring 3000 riksdaler!
Jag hade kameran (kamerahus och normal 50/1,7)till låns under två veckor!
Faktiskt är det så, den analoga systemkameran håller fortfarande en hög klass, ger perfekta bilder, minst sagt,
Se bara vilka problem de nya digitala systemkamerorna har, är det inte lite brus vid höga ISO, så är det tydligen en aning svårt att ge åtskillnad för de olika färgerna i ett motiv (Nikon D70!)
Det är säkerligen inga problem att tala om, med Canons fullformats (24x36mm) digitala systemkamera, men den lär väl kosta oxå nu närmare 80 000 riksdaler!
Om några år är nog fullformats digitala systemkamerorna nere i en betydligt lägre nivå,
lämpade för avancerade foto amatörer.
Men idag, - Den analoga systemkameran, Minolta Dynax 60, ger användaren perfekta bilder, enligt min åsikt och mina tagningar, flera år framåt, så länge film kommer att tillverkas .......!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar