Annons

Skillnader mellan bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

mianto

Aktiv medlem
Om man har ett färgkort i jämförelse med ett svart/vitt så är det väldig stor skillnad i skärpa o dyl.
Vad beror detta på?
Är ögat mer anpassat för att endast ursilja svarta och vita punkter?
Nja så är de väl inte`?
Men det är ju en markant skillnad i hur man upplever bilden i alla fall.
Nån som vet varför det är så här?
Eller nån som inte vet men har kanske en teori`?

Dum fråga kanske men......
 
Det är inte så att du tänker på s/v-korn eller så?
Jag gillar korniga s/v-bilder (kör nästan alltid på Tri-X 400 eller Ilfords HP5) o förstorar jag dem dessutom så blir det ju "oskärpa" skulle man kunna säga eftersom kornen blir väldigt framträdande. Jag gillar det, men smaken är olika. //Liza
 
mianto skrev:
Om man har ett färgkort i jämförelse med ett svart/vitt så är det väldig stor skillnad i skärpa o dyl.
Jag håller nog inte med om du säger att endera är skarpare än det andra, färg versus svartvitt.

Förvisso är det väl så att de mest högupplösande filmerna är svartvita och inte färg, vilket antagligen är en tillverkningsteknisk sak, men jag tror inte det är något sådant du beskriver. Skulle tro att det i de allra flesta fall är andra faktorer som spelar in om de färgbilder du sett i regel är mindre skarpa än svartvita bilder, dvs, hur bilderna fotograferats.
 
Kanske kan ha något att göra att när det bara är svartvitt så "stör" inte andra färger och ögat kan fokusera sig i själva motivet. Att ögat skulle vara bättre skapat för S/V vet jag inte, men om man tänker på det så är det bara en liten del av ögat som kan registrera färger (gula fläcken). Men jag tror inte på det senare ;)
 
Kalle Hoppe skrev:
...men om man tänker på det så är det bara en liten del av ögat som kan registrera färger (gula fläcken)...

Rättelse: Färgseendet styrs av de sk tapparna som finns på näthinnan - inte enbart i gula fläcken som även denna är en del av näthinnan. Stavarna är även en del av näthinnan och det är med dessa vi ser svartvitt.
 
Tack för alla svar.
?
Jag vet egentligen inte vad jag menar men det var en reflektion.
Ledsen att jag förvirrade alla :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.