Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skillnader mellan 1D Mark III och Mark IV?

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders Östberg

Guest
Dskutera i den här tråden vilka skillnader som finns och upplevs mellan Canon 1D Mark III och Mark IV.

Senast redigerad av en moderator:
Olika fokuspunkter beroende på kamerans läge

Jag kan börja själv med en funktion jag gillar direkt vid första användningen; att man kan ha olika fokuspunkter beroende på om kameran är i landskaps- eller porträttläge. Jag fotar ofta sport i porträttläge och har då en fokuspunkt en bit upp mot bröstet eller huvudet på spelarna, men då man med Mark III byter tillbaka till landskapsläge så har man en opraktisk punkt ute till höger. Med Mark IV väljer man bara en AF-punkt med kameran i respektive läge och så byter den automatiskt. Väldigt praktiskt.

Bortsett från de stora nyheterna kan man väl tillägga följande:

- Auto ISO

- C.FN III 10 Switch to registered AF point, man kan nu snabbt växla AF punkt genom att växla mellan AF och *

- I och med att det nu finns en inbyggd högtalare kan man spela upp memos.

- Att Mk IV är lik Mk III är också en fördel då man snabbt kan växla mellan dem. De har även samma tillbehör, laddare och batteri.

- Ett problem är dock att de ÄR så lika, en vacker dag kommer jag stå där och försöka filma med min Mk III... Någon som har en idé på hur man gör dem lätta att hålla isär?

Att byta till en registrerad AF-punkt har nog funnits ända från Mark II tror jag.

Jag tror du har rätt, jag blandar ihop det med Mark II.
Undrar varför dom tog bort den funktionen.

5D Mark II eller Mark IV?

Vilken kamera skall jag välja vad tycker ni? Jag har en 40D rätt ny modell men ändå "gammal" men kanonbra, den blir reserv framöver.

Några små exteriöra detaljer:

Skyddet för WFT-E2 har bytts ut från mkIIIs skruv (som många säkert tappade :)) till en i huset fäst gummiflärp.

HDMI-kontakt, för TV-anslutning. Lite tråkigt dock att när man filmat, så måste
man vad jag förstått ändå föra över den till datorn. Det är bakre bilden rakt av
som förs över till TVn, och filmerna kan då inte zoomas till fullskärm. De vanliga bilderna kan givetvis zoomas som vanligt. Man kan undra varför Canon
inte skickade med en HDMI-kabel, tillsammans med alla andra kablar. Man behöver dock inte använda Canons kabel.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar