Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skillnader Eos 1D mark II och Mark II N

Produkter
(logga in för att koppla)

Bodhi

Ny medlem
Hallå Alla!

Tänkte byta upp mig från Eos 1D till något roligare.

Någon som vet vad som skiljer Eos 1D mark II
och Eos 1D Mark II N åt, förutom nadanstående.

-Större display (nu 2,5" mot 2" tidigare)
- Ny "picture style"-parameter
- Större buffertminne (48 JPEG eller 22 RAW)
- Uppgraderad medföljande programvara

Jag fattar inte varför man vill köpa en dyr canon-kamera UTAN Fullframe sensor? Är ju typ det man betalar för ;)

Om man nu inte jobbar som pressfotograf.

kanske därför

Kan ju bero på att de är de enda modellerna som är stryktåliga och har en AF som funkar. I jämförelse så är AF på övriga modeller rena skämtet!

Re: kanske därför

Tonyeagle skrev:
Kan ju bero på att de är de enda modellerna som är stryktåliga och har en AF som funkar. I jämförelse så är AF på övriga modeller rena skämtet!
Ja, jag är inte imponerad av AF på min 20D men hur är en 5D i förhållande mot EOS 1-serien när det gäller autofokusen?

Nu vet ju inte jag om Johannes har fått korn på någon begagnad 1DmkII(N) i bra skick och till bra pris, men om så inte är fallet (och kanske även då) skulle jag avvakta lite och se om det släpps något kul på PMA. Det är vad jag gör, min pensionsfärdiga 10D vill inte vara med när det är kallt, vet inte om det är reumatism eller något annat.

Re: Re: kanske därför

hej

har en 1d mk2 och en 5D, har haft de flesta andra canon D också, D30, D60, 300D, 350D och det är stor skillnad.

Två avgörande skillnader är bla 45 fokuspunkter som är överlämnade, det är lite avgörande för fåglar i flykt. MAn kan även på en knapp lagra en favorituppsättning af punkter, jag har normalt enbart den i mitten, sen om jag kåller in knappen bredvid * så har jag alla 45

1D fokucerar till f=8, dvs du kan ha en 1,4 telekonverter på ett 5.6 objektiv, tex 100-400 L IS med gott resultat.

En annan skillnad är multispot, du kan spotmäta på flera ställen i bilden, sen räknar kameran ut en exponering.

Sökaren är klart ljus o fin på 1D, inte för jag upplever 5D som besvärande, 300D o 350D upplevde jag mest som liten, hadde dessa dock bara på resor till soliga länder.

Roine

matnyttige skrev:
Ja, jag är inte imponerad av AF på min 20D men hur är en 5D i förhållande mot EOS 1-serien när det gäller autofokusen?

Tack för länken David, nu har jag lite kvällsläsning till ikväll.

Vill ha denna typ av kamera för att jag jobbar mycket ute under våra aktiviteter med jobbet (www.storabla.se). Så enkamera som klarar lite hårda tag och smuts är nödvändigt.

Tack för alla svar

Gårdis skrev:
Jag fattar inte varför man vill köpa en dyr canon-kamera UTAN Fullframe sensor? Är ju typ det man betalar för ;)

Om man nu inte jobbar som pressfotograf.

Alla utom pressfotografer behöver en stor sensor om jag tolkar dig rätt, givet att kameran är dyr.

RolandM skrev:
Alla utom pressfotografer behöver en stor sensor om jag tolkar dig rätt, givet att kameran är dyr.

Syftade på att dessa kameror inte har fullframe men är väldigt snabba(8,3 bilder/sekund) som kan vara trevligt för pressfotografi. Men de är ändå väldigt dyra.

Gårdis skrev:
Syftade på att dessa kameror inte har fullframe men är väldigt snabba(8,3 bilder/sekund) som kan vara trevligt för pressfotografi. Men de är ändå väldigt dyra.

och....?

Jag använder mig av en 1D MkII och har så gjort sedan slutet av 2004. Kameran har, med sina 2½ år och +25000 exponeringar aldrig svikit mig. Inte heller har jag behövt de extra megapixlarna som en 1Ds MkII ger, trots att bilderna har hängt i 50x70-format i varuhus och i 40x50 format i tapetkataloger. Pixlarna i 1D MkII är riktigt tacksamma och jag ser inte vad priset har med något att göra. Man betalar en slant extra för sensorn jämfört med ex.vis 30D. Men mer är att man betalar för att den ska fungera i alla väder och för prestandan. Att den ger tillräckligt bra bildkvalité får man på köpet :)

Precis, därför skrev jag att de har samma bas, alltså, de 9e vanliga punkterna. Men i jämförelse med 1D-serien är 5D och 20D klart mer snarlika. Både vad gäller antalet korssensorer och känsligheten i systemet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar