Det är märkligt hur blinda vi är för det vi har rätt framför ögonen. I egenskap av Sony-fanboys, menar jag.
Man kan få alla fördelar av snabbhet och förmåga att fokusera rörliga objekt i dåligt ljus även UTAN användning av någon fladdrande spegel. Missat vem som brukar lösa problem som enligt allmänna meningen är "omöjliga att lösa"? Och de har ALDRIG brutit mot några naturlagar.
Alltså missat alla dessa SLT-kameror, undrar jag?
OVF/DSLR-kameror har mycket riktigt två extra strålgångsvägar utöver den till sensorn, som måste justeras indiviuellt till varje kamera. Det finns 8-9 olika mekaniska parametrar att justera, varav även dynamiska - dvs de ändras något från bild till bild varför man måste genomföra upprepade mätningar och justeringar för att få ett medelvärde.
EVF/SLT-kameror behöver till skillnad från DSLR-kamerorna som bekant endast en extra strålgång för att fixa allt, inkl. en stor och maffig separat AF-platta. Det finns bara 2 olika parametrar som behöver justeras. Och de är båda statiska, dvs en enda justering räcker. Då är det inte svårt att inse varför vi inte längre har långa trådar här om BF/FF-problem. Att lösa detta genom noggrannare justering av 8-9 mekaniska parameterelement driver snabbt upp kostnaderna till astronomiska höjder. Klart snillrikare idé är att eliminera alla rörliga element (där det alltid måste finnas glapp för att rörelse ska kunna vara möjlig) och dessutom även de flesta övriga. 2 parametrar, som går snabbt att justera, och gör att man kan kosta på sig snävare AF-mätnoggrannhet.
Samt att SLT-metoden är mera framtidssäker - inga större problem med att introducera 50-ish MP sensorer, utan att kraven på omkalibrering av AF-systemet exploderar och får det hittillsvarande service-nätet att haverera. Man behöver knappast vara någon Einstein för att förutspå att vi kommer att få se sådana kameror från såväl Sony som Nikon. Det finns ju redan labbprototyper av 100-120 Mp sensorer både hos Canon och Sony. Jag undrar om tillverkarna kommer att våga sätta 100 Mp sensorer i sina DSLR-kameror. För spegellösa kameror med BRA manuellfokuseringshjälpmedel - inga problem. SLT-kameror bör som sagt inte ha några problem med 100 MP sensorer.