ANNONS
Annons

skillnaden på snabbhet mellan 30D och 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

Lizerdboy

Ny medlem
Tjenanixen.

tänkte höra om de e någon som sett skillnaden på snabbhet mellan 30D och 350D tex bildvisning då 350 är riktigt slö gämfört med nyare kameror som sonys A100.

och hur gammal är 30D??.


jag har 350D och A100 "A100 lånad"

350 är +fokus pålitligheten otroligt bra.
+älskar att fokus motorn sitter i linsen.
+automatisk upfällning av blixt vilket inte sony har.
+bättre utbud på linser till canon
-nästan lite för liten.
-Bildvisningen är otroligt seg igenfört med sony´s

A100 är +fokus pålitligheten inte alls bra igf med canon´s
+skönt grepp och tyngd.
+bra funktioner,
+antiskak
+Grymt mycket snabbare än 350D i bildvisning.
+större lcd
-lite minus på att knappen för centrerad fokus sitter lite dumt till."i mitten i fyrvägs kontrollen"
vilket jag irriterar mig ganska mycket på då man har stora händer. Grrr.
-Pga att fokusen irriterar mig så känns de som man hatar att kameran har fokus motorn i kameran
de känns som kamerans fokus glappar och de blir mycket jagande efter fokus.


Jag vill ha lite av båda därför har man börjat snegla på 30D.
är jag bara knäpp och prylbög eller
kan jag jag bli nöjdare om jag uppgraderar mig ??

eller kan jag få mycket bättre skillnad på sonys fokus om jag byterupp mig på en bättre glugg ? har kitt gluggen nu.
 
Lizerdboy skrev:
Tjenanixen.

tänkte höra om de e någon som sett skillnaden på snabbhet mellan 30D och 350D tex bildvisning då 350 är riktigt slö gämfört med nyare kameror som sonys A100.

och hur gammal är 30D??.


jag har 350D och A100 "A100 lånad"

350 är +fokus pålitligheten otroligt bra.
+älskar att fokus motorn sitter i linsen.
+automatisk upfällning av blixt vilket inte sony har.
+bättre utbud på linser till canon
-nästan lite för liten.
-Bildvisningen är otroligt seg igenfört med sony´s

A100 är +fokus pålitligheten inte alls bra igf med canon´s
+skönt grepp och tyngd.
+bra funktioner,
+antiskak
+Grymt mycket snabbare än 350D i bildvisning.
+större lcd
-lite minus på att knappen för centrerad fokus sitter lite dumt till."i mitten i fyrvägs kontrollen"
vilket jag irriterar mig ganska mycket på då man har stora händer. Grrr.
-Pga att fokusen irriterar mig så känns de som man hatar att kameran har fokus motorn i kameran
de känns som kamerans fokus glappar och de blir mycket jagande efter fokus.


Jag vill ha lite av båda därför har man börjat snegla på 30D.
är jag bara knäpp och prylbög eller
kan jag jag bli nöjdare om jag uppgraderar mig ??

eller kan jag få mycket bättre skillnad på sonys fokus om jag byterupp mig på en bättre glugg ? har kitt gluggen nu.

Visst skiljer det lite mellan 350D och 30D.
Först och främst är skillnaden den att 30D är mer en "semi proffs" modell. Dvs ett första steg mot rikitgt bra kameror. Den andra är att 30D har fler fokuspunkter, tar 5bilder/sek är större rent allmänt. Spotmätning för autofokus. Bättre och större skärm samt hållbarare byggd.
Rent bildmässigt skiljer inte mycket. Man får inte speciellt mycket bättre bilder. Allt beror på optiken. 30D är en ruggit bra kamera, men om du inte ska jobba som fotograf kan du nog spara pengarna och köpa objektiv. 350D är ingalunda en dålig kamera. Jag vill själv byta, men drar mig lite för priset. Jag vinner inte så mycket på ett byte. Vart du klokare ??
 
Måste bara fråga vad du har för minneskort i 350d? Jag upplever att bildvisningen inte har några problem om man använder Ultra2 eller Extreme hastigheter, Däremot om jag stoppar in mitt standard 2Gb Cf-kort sä upplever jag kameran som otroligt seg.

//mvh Fredric
 
jag har ett 2 G Extreme.
jag jämför mot en sonys A100 som är en riktig räser mot canons 350.
med samma kort då förståss.

jag gillar sonys kamera om de inte vore för fokuseringen ligger i kameran och kameran jagar fokus som jehu så hade jag vart helnöjd.

jag vet mer vad som skiljer kamerorna åt i funktioner,
skulle gärna vilja höra från någon som hanterat båda kamera.
 
Jag har använt en KM Dynax 7D innan jag köpte min 30D. Jag kan tänka mig att det finns stora likheter mellan 7D och A100.
Jag upplever 30D som en bra mycket snabbare kamera men att just bildvisningen är snabbare i 7D. Jag kör med ett Sandisk CF Extreme III 2GB kort.
 
Frudde skrev:
Måste bara fråga vad du har för minneskort i 350d? Jag upplever att bildvisningen inte har några problem om man använder Ultra2 eller Extreme hastigheter, Däremot om jag stoppar in mitt standard 2Gb Cf-kort sä upplever jag kameran som otroligt seg.

//mvh Fredric

Jag har bara ett vanligt 1GB CF kort. Inget överdrivet snabbt. Funkar klockrent.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.