Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skillnaden på Ektachrome 100VS och 100SW?

Produkter
(logga in för att koppla)

abbebus

Aktiv medlem
Är det någon som på nå't enkelt sätt kan beskriva skillnaden mellan Kodaks filmer Ektachrome 100VS och 100SW.

Jag vet att SW står för Saturated Warm, men även VS är ju ganska mättad och varm i färgerna.

Vilken är mest mättad och mest varm, eller hur man ska uttrycka det!?!?

Har läst någonstans att 100VS och Elite Extra Colour är samma film. Stämmer det?

Jag kör Fuji, men kan göra ett försök. SW är en varmare version av S som är en mättad film, men inte lika mättad som VS. S bör väl motsvara Provia i Fujisortimentet. Så VS är mäst mättad men SW varmast.

E100VS och EBX skall vara samma film med olika stadier i mognaden. Har hört här på sidan att EBX skall vara klippt från andra delar av de stora emulsionssjoken men har ingen aning om vad det gör för skillnad.

Utgånsfilmen är Ektachrome 100 Professional (EPN) där mättnaden veskrivs som "true". Färgbalansen är neutral.

Ektachrome 100S är en variant med högre mättnad, "high", och något högre kontrast. Den är tänkt framför allt att användas under kontrollerade ljusförhållanden. Färgbalansen är neutral.

Ektachrome 100SW är tänkt för utomhusbruk och har samma egenskaper som 100S men med varm färgbalans.

Ektachrome 100VS ("vibrant saturated") har den högsta färgmättnaden i gruppen. Färgbalansen är neutral.

Filmerna ovan ska förvaras i kyl (de är fabriktsmognade) och framkallas så snart som möjligt efter exponeringen.

Elite-filmerna är konsumentfilmer, de säljs omogna och mognar efterhand om de förvaras i rumstemperatur. De flesta amatörer har filmen rätt länge i kameran eller låter det gå lång tid mellan exponering och framkallning. Därför finns det två sorters filmer. Det har inget med kvaliteten att göra. Fuji har samma förhållande mellan Sensia och Provia.

Senast ändrad:
Eftersom jag fotograferat både med EC100XC och EC100VS så kan jag bara säga att färgerna kan i vissa fall upplevas som mera mättade i XC.
Kan kolla på Terjes anorack från mitt reportage från Hallands väderö.

http://www.fotosidan.se/articles/hallands/terje_royne.jpg
Hans Jacka är egentligen ganska sliten och matt i färgerna. Men med XC (som jag hade i kameran) så lyckas filmen att få fram färger som egentligen inte är verkliga.

Dock är VS mycket bättre vid nattfotografering, då den visar upp bättre resultat när man kommer ned på tider som är +2 minuter.

Tror nog att det är som Jim säger att XCn är typ kanterna eller ändarna från sjoken (hur man nu klipper film?)

Alltså har VS en högre och framförallt jämnare kvalité.

Senast ändrad:
steinick skrev:
Fuji har samma förhållande mellan Sensia och Provia.
Nix, Sensia är amatörversionen av Astia. Om det inte är 400 du pratar om förstås, för där fick Sensia nyligen Proviaemulsionen.

Sensia - Astia - Provia

Jag citerar från databladet för Astia (kan hämtas som pdf-fil från fujifilm.se):

"Filmen har samma utmärkta egenskaper som FUJICHROME PROVIA 100 (RVP) när det gäller långa esponeringstider, färgstabilitet, bildkvalitet och moståndskraft mot förändringar i oexponerad film."

Astia är en variant av Provia (framtagen för att ge fina hudtoner).

Fujichrome Provia 100 och 400 introducerades 1994 (Xponerat nr 1/1994). Där finns också följande text: "Med Fujichrome Sensia introducerar Fuji en ny ISO 200-film. Sensia finns även som ISO 100 och 400. De nya filmerna börjar levereras under sommaren."

Astia visades på Photokina 1996 och presenterades i Xponerat nr 1/1997.

Kommentarer, jimh?

Sensia har uppdaterats två eller tre gånger sen 1994. Den nuvarande emulsionen är samma som Astia. Först hette den Sensia, sen hette den Sensia II och nu heter den Sensia igen.

Även Provia har uppdaterats och heter nu Provia 100f, en helt ny emulsion.

I praktiskt bruk är Provia mer mättad och väsentligt mer finkornig. Prova!

Allt detta framgår om man läser databladen ordentligt. Kolla även filmbeteckningarna.
RAP = Astia
RA = Sensia
RDPIII = Provia

Astia inbillar jag mig att den inte har uppdaterats sen introduktionen, men det är nog den enda.

Uppdatering: Sensia har bara uppdaterats en gång, resten är bara namnbyten

Senast ändrad:
Jag ger mig, det är tur att Fujis filmer är bättre än deras system för att namnge dem (det är tydligen samma röra på negfilmsidan). Själv använder jag bara Provia 100F och Velvia av Fujis diafilmer (Velvia sedan 1991 och Provia 100F sedan den introducerades).

Tack alla!

Nu vet jag skillnaden på filmerna (även om den är svår att klä i ord) och har dessutom fått en massa andra filmkunskaper på köpet!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar