Annons

Skillnad på olika objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

sanla73

Aktiv medlem
Jag har köpt en begagnad Minolta Dynax 505 si super på auktion. Det följde med ett objektiv 28-80 mm/3,5-5,6

Jag har en lista på en massa objektiv som passar till den kameran men det är väldigt många och jag förstår inte skillnaden riktigt. Jag vet att med kortare brännvidd får man med mer av bilden och brännvidden i det här fallet är väl 28-80?
Men vad betyder 3,5-5,6?

När det står två tal, tex 28-80 betyder det väl att man kan zooma och ju högre siffror, desto längre bort kan objektet vara och ändå bli skarpt på bilden.

Men om det tex står:
50 mm/2,8 macro eller 100 mm/2,8 macro?
Macro är väl att man kan gå riktigt nära och inte få en suddig bild? Man får alltså med mer av bilden på 50 mm/2,8??

Men om det står:
300mm/4 eller 300 mm/2,8?
vad är skillnaden? Man kan alltså inte zooma då va?

Och vad är det för skillnad på:
24-85 mm/3,5-4,5 och 28-80 mm/3,5-5,6??

mvh Sandra
 
28-80 är det brännviddsintervall som objektivet har. Du kan zooma från 28mm upp till 80mm.
siffrorna efter "/" är största bländare som objektivet har. I detta faller 3.5 vid 28mm upp till bländare 5.6 vid 80mm.

300/4 och 300/2.8
Jupp, fast brännvidd, ingen zoom. 4 och 2.8 är samma som tidigare, dvs största bländare.


24-85 mm/3,5-4,5
28-80 mm/3,5-5,6

Det övre objektivet har lite större zoomomfång, men bara lite, dock så har det ett "bättre" bländartal fullt utzoomad. De zoomobjektiv som är riktigt bra har oftast samma bländare över hela området.

Generellt sett kan man säga att fasta objektiv är bättre/skarpare än zoomobjektiv. Väldigt dyra zoomobjektiv kan vara så bra att de flesta av oss inte märker någon skillnad.

Det finns mycket skrivet om dessa saker, och varför man ibland vill ha så stor bländare som möjligt.
 
Det bör kanske tilläggas att låga bländartal är "bra" (stor bländare, hög ljusstyrka). Zoomobjektiv är ofta ljusstarkast (lägst bländartal) vid kort brännvidd (vidvinkel), och ljussvagast (högst bländartal) vid lång brännvidd (tele).
Det finns också zoomobjektiv som har samma bländare över hela zoomomfånget, heter typ 28-75/2.8, och kostar lite mer.

Makro är just att objektivet kan fokusera på väldigt korta avstånd. I och med att man kommer nära, kan man fotografera väldigt små saker. Där pratar man ofta om avbildningsskala, och då räknar man bildens storlek på filmen (sensorn) i förhållande till motivets storlek. En vanlig filmruta är 36mm bred. Om du avbildar något som är 72mm (över hela filmrutans bredd), har du avbildningsskala 1:2.
"Äkta" makroobjektiv (vanligtvis fasta objektiv) brukar klara skala 1:1. Många andra objektiv har "macro" skrivet på, men klarar bara någonstans mellan 1:2 och 1:4. Minoltas egna makroobjektiv 100/2.8 och 50/2.8 klarar båda 1:1.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.