Annons

Skillnad på objektiv med i stort sett samma namn?

Produkter
(logga in för att koppla)

MatMat

Aktiv medlem
Nikon Nikkor AF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6G ED

Står det på nikons hemsida.

Nikon Nikkor AF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6G II ED (observera II innan ED)

II är det som skiljer mitt från det som verkar existera enligt nikon. Vad skiljer rent tekniskt?

Det verkar för övrigt vara ett skitobjektiv. Men det följde med paketet som jag köpte.
 
Nikon Nikkor AF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6G ED

Står det på nikons hemsida.
Nikon Nikkor AF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6G II ED (observera II innan ED)
II är det som skiljer mitt från det som verkar existera enligt nikon. Vad skiljer rent tekniskt?
Det verkar för övrigt vara ett skitobjektiv. Men det följde med paketet som jag köpte.

Ibland uppgraderar Nikon ett objektiv och lägger till en romersk tvåa i namnet i den nya versionen så man kan se att det är en nyare version. Det kan vara allt från mycket små skillnader till ganska påtagliga.

Själv har jag en AF-S 300/2.8 D IF-ED II som är runt tio år gammal, så de har använt det här namnsystemet ganska länge.

Allmänt om 18-55: Det är ett av de billigaste objektiven som Nikon gör, men sett till prestanda per krona man betalar är det faktiskt mycket bättre än man kan tro. Inte ett imponerande objektiv på något sätt, men väldigt prisvärt.
 
Allmänt om 18-55: Det är ett av de billigaste objektiven som Nikon gör, men sett till prestanda per krona man betalar är det faktiskt mycket bättre än man kan tro. Inte ett imponerande objektiv på något sätt, men väldigt prisvärt.

Den nyare versionen med VR är ju riktigt trevlig, den äldre är fruktansvärd :)
 
Den nyare versionen med VR är ju riktigt trevlig, den äldre är fruktansvärd :)

Inge av ovan nämnda objektiv har VR.

II har inget med VR att göra. Båda generationerna av följande objektiv har VRII, AF-S 18-200/3.5-5.6 G IF-ED VR och AF-S 18-200/3.5-5.6 G IF-ED VR II.

II i objektivnamnet berättar bara att det är andra generationen av objtektivet, på telekonvertrarna finns till och med III, dvs tredje generationen.

/Karl
 
Ibland uppgraderar Nikon ett objektiv och lägger till en romersk tvåa i namnet i den nya versionen så man kan se att det är en nyare version. Det kan vara allt från mycket små skillnader till ganska påtagliga.

Själv har jag en AF-S 300/2.8 D IF-ED II som är runt tio år gammal, så de har använt det här namnsystemet ganska länge.

Allmänt om 18-55: Det är ett av de billigaste objektiven som Nikon gör, men sett till prestanda per krona man betalar är det faktiskt mycket bättre än man kan tro. Inte ett imponerande objektiv på något sätt, men väldigt prisvärt.

Tackar för svar! :) Då vet jag vad jag behövde veta.

Undrar dock om förändringarna mellan de olika versionerna gör att man måste ha en ny manual eller om det bara är innandömet som får en liten justering?
 
Tackar för svar! :) Då vet jag vad jag behövde veta.

Undrar dock om förändringarna mellan de olika versionerna gör att man måste ha en ny manual eller om det bara är innandömet som får en liten justering?

Vete sjutton om det överhuvud taget finns någon manual till 18-55 ... :)

Det kan vara allt från stora ändringar som att man gjort om den optiska formeln (antalet linselement och hur de är utformade) till att man använder en nyare antireflexbehandling eller kanske en nyare modell på fokusmotor.

Är det något speciellt kring objektivet du undrar över?
 
Vete sjutton om det överhuvud taget finns någon manual till 18-55 ... :)

Det kan vara allt från stora ändringar som att man gjort om den optiska formeln (antalet linselement och hur de är utformade) till att man använder en nyare antireflexbehandling eller kanske en nyare modell på fokusmotor.

Är det något speciellt kring objektivet du undrar över?

http://www.nikonusa.com/pdf/manuals/lenses/DX/AFSDX18-55_3.5-5.6G.pdf

Nog finns det alltid! :D

Det enda jag undrade var vad II stod för. I övrigt så kan man väl bara undra vad A och M knappen står för. Jag gissar på Automatisk och Manuell efter lite laborerande :)

På det fasta 50mm som följde med kan man dock ställa in bländaren och det finns en liten knapp för att låsa den i läge 22. Om man ändrar läge till något annat tal så tas det inga kort. Varför?!
 

Den som söker skola finna :)

Det enda jag undrade var vad II stod för. I övrigt så kan man väl bara undra vad A och M knappen står för. Jag gissar på Automatisk och Manuell efter lite laborerande :)

A - autofokus
M - manuell fokus

På det fasta 50mm som följde med kan man dock ställa in bländaren och det finns en liten knapp för att låsa den i läge 22. Om man ändrar läge till något annat tal så tas det inga kort. Varför?!

Din 18-55 har ett 'G' i modellnamnet, vilket innebär att det är ett modernt objektiv utan bländarring - numera styr man ju hur som helst bländaren från kamerahuset. Din fasta 50 mm är alltså inte ett G-objektiv (bländarringen är en bra ledtråd ;)

Om du har en kamera som själv styr bländaren (dvs alla moderna Nikon-kameror) skall bländarringen alltid stå i sitt minsta läge (störst siffra), i ditt fall på '22'. Detta bland annat för att det inte skall bli "dubbelkommando", dvs att bländarringen beordrar ett bländarvärde och kameran ett annat. Det här är för övrigt ett av de vanligaste skälen att en Nikon-kamera plötsligt "hänger sig" - man har av misstag kommit åt bländarringen som inte står i sitt minsta läge ...

Det finns ett undantag från detta, om man kör riktigt gamla objektiv (generellt sådana utan autofokus) så måste man styra bländaren med bländarringen. Skulle du få för dig att använda ett sådant objektiv så får du ställa kameran i helmanuellt läge (ingen exponeringsuatomatik, ingen autofokus) och då styra bländaren från objektivet istället från kameran.
 
Det finns ett undantag från detta, om man kör riktigt gamla objektiv (generellt sådana utan autofokus) så måste man styra bländaren med bländarringen. Skulle du få för dig att använda ett sådant objektiv så får du ställa kameran i helmanuellt läge (ingen exponeringsuatomatik, ingen autofokus) och då styra bländaren från objektivet istället från kameran.

Inte för att det spelar någon roll i denna tråden, men jag tror att även D300 klarar av exponeringsautomatik på AI-objektiven, min D700 gör det i alla fall.

/Karl
 
Inte för att det spelar någon roll i denna tråden, men jag tror att även D300 klarar av exponeringsautomatik på AI-objektiven, min D700 gör det i alla fall.

/Karl

Precis, de dyrare kamerorna (D200/D300 och uppåt) har ju AI-koppling och då kan man i alla fall köra tidsautomatik och styra bländaren manuellt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.