Annons

skillnad på minolta optik

Produkter
(logga in för att koppla)

Saul

Aktiv medlem
Frågan har ställts tidigare men inte blivit besvarad.

Vad är det för skillnad på konica minoltas 50mm f/1,4
och 50mm f/1,7 förutom bländaren?

Jag har hittat det!
1,4 har cirkulär bländare.
Det har inte 1,7:an
Av beskrivningen av cirkulär bländare vs icke cirkulär förstår jag att skillnaden är rätt stor, men jag skulle vilja se skillnaden i praktiken ändå.

Och nu förstår jag också varför g serien är så #%¤ dyr...

Allt på http://www.dynax5d.com/5d_sv/

Minolta 50-1,7 Fick Klart Bättre betyg Vid Test För Ett Antal Årsen Än 50-1,4 Och Trots Det Låga Priset Kunde 50-1,7 Matcha Mångdubbelt Dyrare Optik.Jag köpte Direkt ca:1200 kr.

Jag har haft bägge. Ett 1,4 på nittiotalet, aldrig haft bättre optik. Kpte nyligen ett 1,7
det är plastigare och har inte alls samma kontrast. Använde det inomhus i dålig belysning parallellt med ett 85 1,4 och såg då även att det inte är samma klipp i det. Har inte testat på bl5.6 - 11 än. Där är det nog bättre.

Har PRECIS (en timme sen) köpt ett 50mm /1,4 på ebay.
så nu blev jag nöjd.

Hoppas att det håller i sig när jag hämtat paketet också.

Köpa nytt är totalt omöjligt. Finns ingenstans.

Saul skrev:
Frågan har ställts tidigare men inte blivit besvarad.

Vad är det för skillnad på konica minoltas 50mm f/1,4
och 50mm f/1,7 förutom bländaren?

Frågan kan inte besvaras så enkelt som det görs på en del nedan. Båda dessa objektiv finns i flera olika generationer. Kolla gärna på Hohner.de-siten. Nya 1,4:an har cirkulär bländare och dessutom skiljer filtergängorna på nya 1,4 objektiven som har 55mm istället för 49mm som tidigare. Även 1,7 objektiven har 49mm filtergänga. I övrigt är det mest märkbara att de nya objektiven fått bredare fokusring som dessutom gummiklätts (detta efter att användarna varit missnöjda med det lite snåla greppet). Annars är det nog inte så mycket som ändrats optiskt över tiden. Det är i grunden samma objektiv då som nu. 1,7:an har jag själv och det räcker för mig - ett både billigt och riktigt bra objektiv.
http://www.mhohner.de/minolta/lenses.php?lang=e

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar