Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skillnad på minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)
myraz skrev:
hejsan
Jag köpte nyligen en Canon EOS 300D och beställde då ett Kingston Compact Flash 1GB Elite Pro till den.
För mig så har det fungerat helt felfritt och jag har inte märkt att kortet ska vara slött på något vis. Dett kan nog också bero på att kameran i sig inte är så tokigt snabb. Så om man har en ny och snabb kamera så bör man nog köpa ett nytt och snabbt minne. Jag har inte testat något annat minne men jag tror som i tidigare inlägg att flaskhalsen sitter i kameran.
Men för överföring till datorn så har jag en SanDisk kortläsare med USB 2.0 och då går det tokigt fort. Med den så tömmer jag 1GB på kortare tid än vad det tog att tömma 128MB via sladd till kameran.
det jag tänkte säga var nog bara att det är nog onödigt att köpa det senaste minneskortet om man inte har den senaste kameran eftersom den kanske ändå inte kan utnyttja all hastighet. Kingston lämnar ju också livstids garanti så jag tror inte att det är någon dålig kvalité på minnena.

Det är absolut inget fel på Kingston! Tro inte det! Det är en stor och gammal minnestillverkare som t.o.m tillverkar "orginalminnen" åt PC leverantörer som sen säljer dem med egen logga. Deras Compact Flash-kort fungerar jättebra i de flesta sammanhang men i situationer som i långa seriebildstagningar så är hastighet urviktigt. Jag har ju ett själv och det är plågsamt slött vid seriebildstagning i min 7D! Men de prestanda som ni kan se på Dyxum gäller Konica Minolta 7D och inget annat även om kanske ger en fingervisning om hur de funkar i andra kameror också.

Så de som har en Konica Minolta 7D bör uppgradera sin firmware om de inte redan har version 1.1 och sen välja ett SanDisk Ultra II eller Extreme III om de vill dra nytta av kamerans fulla potential eftersom kapaciteten i dessa minnen kommer mer till sin rätt i denna kamera än Kingston Elite Pro gör. Betänk att Elite Pro ändå är Kingstons bästa CF-minne tills de nya minnena släpps men i 7D är det inte ett dugg bättre än deras standardminnen. Det kan mycket möjligt vara så att Elite Pro kommer bättre till sin rätt i andra kameratyper än min.

Seriebildstagning kan man kanske ändå inte göra med din Canon 300D (den är ju lite enklare än den mer proffsiga 20D) och då spelar detta ju ingen som helst roll för dig. Sen kan det ju behoven upplevas betydligt annorlunda om man har en 6 megapixelkamera än en med 12 om man sparar och förhandsgranskar bilder med väldigt hög upplösning. Då kan det vara bra med snabba minnen för att också förhandsgranskningen ska gå snabbare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.