Annons

Skillnad på framkallning och framkallning?

Produkter
(logga in för att koppla)

CDvision

Medlem
Undrar om det är någon kvalitetsskillnad på vem som framkallar en svartvit film till negativ, eller är det en "statisk" process?

När det gäller pappersbilder är det förstås stor skillnad, men jag vill endast ha negativ för att kunna scanna själv.

Tacksam för upplysning :)
/Christian

Kan bli enorm skillnad beroende på vem som gör hantverket.
Jag har fått dåliga och ibland bra jobb gjorda av proffslabb.
Hyfsat lätt att träna upp sej och göra det själv.
Crimson brukar göra bra jobb.

Kan bli enorm skillnad beroende på vem som gör hantverket.
Jag har fått dåliga och ibland bra jobb gjorda av proffslabb.
Hyfsat lätt att träna upp sej och göra det själv.
Crimson brukar göra bra jobb.

Tack för upplysningen! Jo, jag hade tänkt på Crimson, men jag är ju van vid "instant digital" och kände mig lite otålig och tänkte på varianten att snabbframkalla ;-)

Mbh
/Christian

Hmm.. Har aldrig varit inne på att framkalla själv, men nu börjar jag skönja något nytt (gammalt) :)

Vad skulle vara det absolut enklaste sättet att framkalla själv utan några förkunskaper?

Mottager gärna en kort översiktsbild i ämnet.

Mbh
/Christian

variabel

Wow, nu blir det mer och mer intressant :)
Tack för detta bidrag!

Mbh
/Christian

Och dessutom kan du variera isoinställningen mellan 100-400 iso (och lite till om du vill) mellan olika bilder på samma film. Det funkar ganska bra och blir lite olika kontrast och korn som lätt kan kompenseras i datorn eller med olika pappershårdhet om du kör analogt. Är nog den "svartvita" film som klarar detta allra bäst. Den såldes även som en film med variabel iso-inställning på den analoga tiden.

Och dessutom kan du variera isoinställningen mellan 100-400 iso (och lite till om du vill) mellan olika bilder på samma film. Det funkar ganska bra och blir lite olika kontrast och korn som lätt kan kompenseras i datorn eller med olika pappershårdhet om du kör analogt. Är nog den "svartvita" film som klarar detta allra bäst. Den såldes även som en film med variabel iso-inställning på den analoga tiden.

Tack, det låter väldigt intressant!
I och med att jag skall scanna själv och bearbeta i datorn, så verkar detta alternativ ge en hel del flexibilitet.

Mbh
/Christian

Vad skulle vara det absolut enklaste sättet att framkalla själv utan några förkunskaper?
Du behöver
kolsvart rum(ladda dosan), funkar med en "garderob"
Framkallningsdosa
termometer
klocka(mobilen)
sax
litermått för att blanda kemi
framkallare
stopp(funkar hyffsat med bara vatten)
fix
vatten & avlopp
ngnstans att hänga filmen

Du behöver
kolsvart rum(ladda dosan), funkar med en "garderob"
Framkallningsdosa
termometer
klocka(mobilen)
sax
litermått för att blanda kemi
framkallare
stopp(funkar hyffsat med bara vatten)
fix
vatten & avlopp
ngnstans att hänga filmen

För en del framkallare kan du behöva mätglas med millilitergradering som rymmer sådär 10-20ml
Termometern bör klara att visa rätt på åtminstone en halv grand när i området kring 20 grader.
Temperera all kemi i badkaret eller större balja, så det blir jämn temperatur hela tiden.

Vill man ha bättre stoppbad blanda i lite ättika i vattnet. I gammalt recept stod det 7 ml isättika/ liter. Vilket borde vara ungefär det samma som 14 ml perstorps 24% iga ättika som du kan köpa på ICA.

Se upp med kalkfläckar på filmen när den torkar, risken minskar om man sköljer det sista i destvatten.

Hmm.. Har aldrig varit inne på att framkalla själv, men nu börjar jag skönja något nytt (gammalt) :)

Mbh
/Christian

Alla svartita filmer framkallas i stort sett likadant, dvs framkallning, stoppbad, fix, skjölning.

Jag hade valt att använda R09 ("Rodinal") som framkallere eftersom den är väldigt dryg och håller sig länge. Den ger skarpt men distinkt korn varför den kanske bäst lämpar sig för låg och medelkänsliga filmer.

Det enda problemet med att framkalla själv är att (de flesta) framkallarna är färskvara. När man blandat till sin framkallare brukar hållbarheten vara ungefär 4-6 månader när det gäller till exempel D76 eller xtol. Det innebär att man måste plåta ca 30 rullar småbild för att köra slut på 5 liter xtol till exempel under den tiden framkallaren håller sig fräsch. Men om man skall börja köra själv rekommenderar jag någon av dessa framkallare, för egen del föredrar jag xtol som kan ses som en modern variant av d76 då den ger lite högre känslighet ur filmerna och dessutom är lite snällare mot miljön. Dessutom funkar den lika bra till alla olika typer av filmer.

Rodinal som många gillar tycker jag lämpar sig bäst till tkornsfilmer och lågkänsliga filmer där inte kornet spelar så stor roll, Den funkar inte alls bra ihop med till exempel ilford hp5+ som jag använder en hel del, däremot tmax 400 blir fin i rodinal. Men rodinalen ger en lite speciell gråskala som passar ibland, men som sagt jag skulle inte starta med en såpass speciell framkallare. Rodinalen har ju dock den fördelen att den står sig nästan hur länge som helst. En annan framkallare som funkar är kodaks hc-110 som också har lång hållbarhet, men kan vara lite knepig att dosera då den är som sirap i konsistensen.

En annan framkallare som funkar är kodaks hc-110 som också har lång hållbarhet, men kan vara lite knepig att dosera då den är som sirap i konsistensen.
HC-110 eller Ilfords variant Kanonbra framkallare
Apotekets barnmedicinmått
Nej jag rekommenderar inte heller Rodinal som start, det är för de som vet vad de vill ha.

Skilland mellan framkallning

Jag undrar också hur stor skillnad det kan bli på en tex rulle Portra 400, mellan de större labben i Stockholm (som jag förutsätter har bra rutin på detta)?

Vad blir ev skillnader tror ni? Kontrastskillnader skrev nån. Färgerna då? Hur kornet framträder?

Jag funderar på att låta Fotokungen göra lite framkallning till mig, så att dom var rätt billiga. Har mest använd Diabolaget och Crimson.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar