Annons

Skillnad på Canon 600d o 550d

Produkter
(logga in för att koppla)

noen

Ny medlem
Hej
Jag kan inte så mycket om kameror, det är väl därför jag frågar.
Min dotter har haft en Sony 3 år men har nu på gymnasiet fått prova Canon 550d att fotografera med och tycker att den kameran känns jättebra att fotografera med. Dessutom har hon många kompisar som har objektiv till Canon. Nu till frågan. Det finns bra erbjudanden på 600d i butikerna nu, är denna kameran jämförbar med 550 fotomässigt. Jag förstår att den är lite bättre att filma med. Men det är ändå mest fotografering hon ägnar sig åt, så den ska inte vara sämre till det. Vi ska ut i butiken o testa lite, men det vore bra att få lite förinfo.
 
Jag förstår att den är lite bättre att filma med. Men det är ändå mest fotografering hon ägnar sig åt, så den ska inte vara sämre till det.
Det är den inte. Och den vinklingsbara skärmen kan ju vara praktisk även för en stillbildsfotograf, t ex om man plåtar småkryp på marken eller vill ta bilder över publikhavet på en konsert.
 
600D är väl en nyare variant av 550D som blivit förbättrad för filmningen
Båda är bra kameror men antagligen kan du få tag i 550D billigare, skulle hon bli nöjd med den så kanske det är ide att köpa den med lite bättre objektiv till eller en blixt.
Sen beror det ju alltid på vilka erbjudanden du hittar
Kan tillägga att jag är riktigt nöjd med min 550D och den har mer funktioner än jag hunnit prova än....;P
 
Tack för svaren

Tack för alla svar, det skiljer 700kr mellan kamerorna så det kan vara värt o satsa på 600d då.
 
För mig har 600D

En stor fördel: Integrated Wireless flash controller with multi-flash support. Kanon att kunna styra sin externa 430EX trådlöst!

En jättestor nackdel: Eye sensor for LCD display replaced by 'DISP' button. Att behöva slå på och stänga av LCD via en knapp är skitkass! Med sensorn på 550D sker detta automatiskt, precis som på tidigare modeller 450D, 500D etc.
 
För mig har 600D

En stor fördel: Integrated Wireless flash controller with multi-flash support. Kanon att kunna styra sin externa 430EX trådlöst!

En jättestor nackdel: Eye sensor for LCD display replaced by 'DISP' button. Att behöva slå på och stänga av LCD via en knapp är skitkass! Med sensorn på 550D sker detta automatiskt, precis som på tidigare modeller 450D, 500D etc.

Men den drar väl ingen ström att tala om. Det är väl bara siffrorna man ser i sökaren det handlar om??? Eller har jag fått det om bakfoten. Har en 600:a men har aldrig tänkt på det eller upptäckt något som kan vara ett problem (Jag är iofs rätt tankspridd när det gäller sådana här saker som inte spelar någon roll). Hursomhelst upplever jag batterikapacitetn på kameran som god!

PS om det är stora displayen det gäller så har man ju den ändå inställd på att släckas efter en kort tid så att man inte riskerar att dra ur ström i onödan.
 
Men den drar väl ingen ström att tala om. Det är väl bara siffrorna man ser i sökaren det handlar om??? Eller har jag fått det om bakfoten. Har en 600:a men har aldrig tänkt på det eller upptäckt något som kan vara ett problem (Jag är iofs rätt tankspridd när det gäller sådana här saker som inte spelar någon roll). Hursomhelst upplever jag batterikapacitetn på kameran som god!

PS om det är stora displayen det gäller så har man ju den ändå inställd på att släckas efter en kort tid så att man inte riskerar att dra ur ström i onödan.
Har en 450d o där finns en sensor som släcker skärmen när man tittar i sökaren.Har iofs inte testat köra med sensorn av så jag vet inte om skärmen stör
 
PS om det är stora displayen det gäller så har man ju den ändå inställd på att släckas efter en kort tid så att man inte riskerar att dra ur ström i onödan.

Ja, fast nu handlar det väl om att det är väldigt störande att det lyser i ögonvrån om den inte släcks automatiskt om man tittar i sökaren.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.