Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

skillnad mellan Velvia och Ektachrome!

Produkter
(logga in för att koppla)

roypeter

Aktiv medlem
Hej!

Jag har tills nu använt mig huvudsakligen av Kodak Ektachrome 100VS i mitt fotograferande, en film som jag upplever som kontrastrik med mättade färger och med en viss dragning åt blått..

Efter att ha kikat runt lite på sidan blir jag dock sugen att testa några rullar Velvia 50 och jag frågar därför er som har testat båda hur ni tycker att dom skiljer sig från varandra. Mitt intryck av de diskussioner som varit här på sidan är annars att de ska vara ganska lika varandra bortsett från att Velvian är finkornigare..

Senast ändrad:
Är verkligen Velvian finkornigare? Velvian återger blått starkare, Kodakfilmen återger rött rejält starkt.

Men varför använder ingen Elite Chrome Xtra Color istället för de andra två svindyra? Halva priset. Kanske vill man inte vara amatör men frågan är vem som ser skillnad på en Ektachrome 100 VS och en Elite Chrome Xtra Color?

Jag kör Elitechrome Extra colour. Jag är nöjd med filmen, utom till hustoner. Tidigare körde jag den vanliga Elite-filmen i 10 år som är mer neutral. I bland föredrar jag den gamla.

Jag brukar köpa min film i Tyskland där den är riktigt billig. På senare år har priserna skjunit även i Sverige så skillnaden i pris är inte längre så stor. VS-filmens dyrare pris kan inte jag motivera. Jag gör av med mycket film (ca 30-40 rullar per vecka) och måste tänka på kostnaden oavsett om jag plåtar i tjänsten eller privat.

På de professionella filmerna anges emulsionsnummer bilket gör att man kan få alla filmer till en fotografering med exakt samma färgto vilket är viktigt vid studiofotografering. Som reportagefotograf är det inte alls viktigt. Jag är hur nöjd som helst med konsumentvarianten.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar