Annons

Skillnad mellan Sigma Apo och DL

Produkter
(logga in för att koppla)

Mikael Johansson

Aktiv medlem
Jag håller på att kolla in zoomobjektiv till min 350D.
Då min budget säger ifrån ganska så kollar jag bara in de billigare objektiven.

Då är frågan, vad skiljer sig;
Sigma Zoom Af 70-300/4,0-5,6 DL Super Macro II
mot
Sigma Zoom Af 70-300/4,0-5,6 Apo Super Macro II
förutom i pris. DL kostar 1400kr och Apo kostar 2700kr.
Funkar dessa bra till en eos 350d?
Har sedan tänkt mig en zoomkonverter till någon av dessa.

Länkar:
DL - http://www.scandinavianphoto.se/?36273
Apo - http://www.scandinavianphoto.se/?36278


mvh
Micke
 
Senast ändrad:
2700:- för APO-varianten var dyrt. Jag köpte mitt exemplar för 2095:- på Scandinavinanphoto just innan jul. Cyberphoto tar 2295:- för samma objektiv nu
 
APO-varianten har dyrare glas och ska ha bättre skärpa, visst fungerar de till 350D.

Med "zoomkonverter" antar jag att du menar telekonverter.

Med en telekonverter på någon av de objektiven så kommer inte AF att fungera och skärpan kommer bli mycket dålig, inget att rekommendera alltså.
 
Se till så att du verkligen får version 2. Ettan finns kvar hos vissa butiker med dålig omsättning.
DL har ett linselement med låg färgspridning, APO versionen har 3 st sådana. Den optiska prestandan är enligt test relativt likartad men APO versionen håller genomgående marginellt bättre MTF värden (skärpa) närmare bestämt ca 4-5% hägra från en skala på 0-100%. Om DL snittar på ett vägt värde på ca 64% på full bländaröppning så snittar APO versionen på ca 68%. Dessutom har APO versionen något lägre kromatisk aberation. Om man jämför med t ex Canon 70-200/4L skulle jag tippa att den ligger på ett vägt MTF värde på ca 78% på full bländaröppning.
Alla dessa värden är alltså egna uppskattningar utifrån tillvärkarnas egna MTF mätningar, samt mätningar i Tidiningen Foto (tyvärr bara version 1 testade). Tyska Fotomagazin testade version 1 DL och APO, båda fick betyget 8,4 optisk kvalitet på en skala till 10 (lite konstigt efterom jag tycker APO verkar klart lite bättre, kan dock bero på att det testades 99 resp 01 och att kriterierna ändrats något). Canon 70-200/4L fick 9,2 i betyg. Båda sigma fick bra värden framför allt på 70-135 med sämre värden på 300 (som 70-300 objektiv i denna klassen). APO versionen fick dock genomgående lite högre värden och framför allt mindre vinjettering och distortion.
Tamrons 70-300 LD är ett ok alternativ som presterar lite bättre nedbländat, klart sämre vid full bländaröppning men framför allt bättre vid 300mm nedbländat. Det ska väl främst jämföras med DL. Tamron har en lins med låg färgspridning alltså som Sigmas DL version. Tamron har 62mm filter medan Sigma har 58. Tamron väger 430gr medan sigma ca 530gr.

Själv skulle jag deffinitivt välja Sigmas APO version hos Cyber för 2300kr. Absolut mest prisvärda alternativet. MVH Niclas Vestman
 
Skärpan räcker knappast till på 300mm för att lägga på en telekonverter. Med en inte alltför dyr konverter tappar objektivet ytterligare ganska mycket i skärpa. Jag ser inte heller riktigt meningen med en konverter. 300mm på 350D med 1,6ggr crop blir drygt 460mm effektivt. Det är ruskigt mycket tele effekt. Vill du ha ännu mer zoom går det ju dessutom bra att beskära bilden i efterhand. 8megapixel räcker ju oftast till för en rejäl beskärning (jmf digital zoom). Behåller du 4Mp får du motsvarande drygt 900mm !!!!!!! brännvidd. Bildkvaliteten blir bättre tror jag med "digital zoom" än med konverter. Själv skulle jag aldrig använda annat än 1,4ggr konverter och då bara en dyr sådan på dyra objektiv t ex Canon 70-200/4L (2,8L) eller 300/4L IS USM alt sigma 300/4 eller Sigma 100-300/4. Aldrig en 2ggr konverter. Till och med med Canons dyra 2ggr konverter på 300/2,8L tappar du i snitt ca 15% i MTF.
MVH, Niclas Vestman
 
Tack tack så mkt för info!!!

Jag tror att jag kommer att beställa någon av dessa snart! ska kolla in lite mer prisskillander.

Tips på bra nätsidor?
Jag kollar in CyberPhoto och ScandinavianPhoto
 
Senast ändrad:
Jag kan tveklöst rekommendera den Sigma APO du nämner. Har mycket glädje av min och anser att det är den mest prisvärda fotopryl jag köpt.
Eftersom du ska ha den på en 350D så får du med den sk cropfaktorn en skenbar förstoring motsvarande 112-480 mm hos en fullstor 35 mm och det räcker långt. Jag köpte min hos Scandinavian foto för 2095:-.
Har du den och kitobjektivet så har du så du klarar de flesta situationer (utom dom som kräver mer ljusstyrka).
 
Scandinavianphoto har höjt priset på APO varianten från 2095:- till 2695:- helt nyligen.

Det verkar dock inte spelka nån större roll, för dom har varit restade hos SP sedan i mitten av mars...

Beställde ett APS den 29:e mars, och dom vet fortfarande inte när det kan komma att levereras.


//Tomas
 
Precis...och Cyberphoto har haft det i lager (och sålt slut den) tre, fyra gånger medan Scandinavianphoto inte ens kan tala om när dom får in det över huvudtaget.

Funderar på att flytta min order (som iofs fortfarande står på 2095:) så jag får det innan semestern...



//Tomas
 
Har du lyssnat med Expert som har Sigma agenturen. Jag har köpt mina andra Sigmagluggar där för samma pris som Scandinavian listar men utan porto och fått produkten direkt med mig hem.
 
Mikael Johansson skrev:
Tack tack så mkt för info!!!

Jag tror att jag kommer att beställa någon av dessa snart! ska kolla in lite mer prisskillander.

Tips på bra nätsidor?
Jag kollar in CyberPhoto och ScandinavianPhoto

Har precis beställt en Sigma 70-300 Apo II från www.technikdirekt.de - 199 Euro (1810 SEK + frakt). Det är dock ett par veckors leveranstid.
 
Vad kan det vara för andrahandsvärde på en sådan glugg?
Jag kan tänka mig att sälja min för 1600:- för då köper jag en 1,4X konverter till min 70-200 i stället. Är någon intresserad så hör av er, inköpt i februari från scandinavian för 2095:-.
Bra glugg men tveksamt om jag kommer använda den mycket mer sedan jag köpte min 70-200 2,8.
 
BugEyes skrev:
Vad kan det vara för andrahandsvärde på en sådan glugg?
Jag kan tänka mig att sälja min för 1600:- för då köper jag en 1,4X konverter till min 70-200 i stället. Är någon intresserad så hör av er, inköpt i februari från scandinavian för 2095:-.
Bra glugg men tveksamt om jag kommer använda den mycket mer sedan jag köpte min 70-200 2,8.
Den är nu såld till en annan medlem här på fotosidan.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.