Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skillnad mellan Panasonic Lumix DMC-LX3 och Panasonic Lumix DMC-TZ10

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag söker en lätthanterlig kompakt som komplement till min Nikon D80 och ser att Panasonic ligger bra till i olika tester och forum. Modeller finns det gott om! Den tidigare populära TZ7 är nu uppgraderad till TZ10 medan LX3 verkar vara en äldre version. Min undran gäller vad den primära skillnaden är mellan kamerorna i rubriken. De ligger i samma prisklass och innehåller, vad jag se utan att vara specifikationsnörd, ganska mycket gemensamt. Är zoomen den viktigaste skillnaden? Vilken kamera tycker Du är bästa köp?
mvh // LasseH

Skiljer
- Zoomen, till TZ10's fördel
- Ljusstyrkan, till LX3's fördel, mycket bätttre för lowlight
- Sensorstorlek, till LX3's fördel, ger mindre brus vid höga iso

Tack för snabbt svar, Markus. Det låter som LX3 är det bättre valet, trots att den har några år på nacken. Visst är det kul med stor zoom men jag har ännu inte sett riktigt bra z-bilder med kompakter. Hellre går jag närmare motivet, hälsar
// LasseH

Sen har LX-3 alla inställningsmöjligheter man vill ha, relativt lättåtkomligt även om joysticken är lite jobbig i början.
Klart trevlig kamera i alla fall!

/Kent

Hej!
Själv har jag en LX3, och det är en mycket rolig kamera, speciellt när det gäller inställningsmöjligheterna och den relativ ljusstarka optiken.
Men: bruset redan vid ISO 400 var en besvikelse för mig (en Canon Powershot 570 var minst lika bra).
Därför mitt tips: Om bildkvalitén är viktig vid högre ISO: testa båda kameror och jämför, det kan hända att den nyare TZ 10 presterar bättre trots (om jag minns rätt) mindre sensor.

Tack Uwe för synpunkter. Det verkar inte som svaret är givet, således. Kanske ska jag vänta på test av nya TZ10 innan beslut. Den har väl antagligen inte RAW-möjlighet förstås.
mvh // Lasse

Jag är själv ute efter en kompakt som komplement till DSLR:en. Var ett tag inne på Canon G11 men den verkar inte ha fått så övertygande recensioner och den saknar HD-video.

En sak jag upptäckt som ny mac-användare är hur fantastiskt roligt det är med att ha gps-koordinater på vart bilderna tas (använder nu min iPhone som GPS-logger) och ser gärna den funktionen i kameran.

Har varit inne på LX3 ett tag nu, men TZ10 har alla funktioner jag vill ha förutom just större sensor och bra bländare. Vet någon om det kommer en LX4 snart med GPS? =)

Någon annan kompaktare man ska kolla på?

Jag är själv ute efter en kompakt som komplement till DSLR:en. Var ett tag inne på Canon G11 men den verkar inte ha fått så övertygande recensioner och den saknar HD-video.

En sak jag upptäckt som ny mac-användare är hur fantastiskt roligt det är med att ha gps-koordinater på vart bilderna tas (använder nu min iPhone som GPS-logger) och ser gärna den funktionen i kameran.

Har varit inne på LX3 ett tag nu, men TZ10 har alla funktioner jag vill ha förutom just större sensor och bra bländare. Vet någon om det kommer en LX4 snart med GPS? =)

Någon annan kompaktare man ska kolla på?

Me too söker ungefär detta. En jag tycker är intressant är Sonys nya HX5V, som har GPS, full-HD med zoomning, 10x zoom och CMOS-sensor. Släpps snart och kostar under 3åetthalvt. Men vad den går för egentligen vet ju ingen ännu.. ;-)

Me too söker ungefär detta. En jag tycker är intressant är Sonys nya HX5V, som har GPS, full-HD med zoomning, 10x zoom och CMOS-sensor. Släpps snart och kostar under 3åetthalvt. Men vad den går för egentligen vet ju ingen ännu.. ;-)

Den finns att köpa i butik och har funnits i flera dagar, iaf på media markt.

Verkar vara flera intressanta "proffs" kompakter på ingång.
Samsung EX-1 verkar relativt trevlig med sin bländare på 1.8-2.4, sensor på 1/1,7" (vad har LX3?) och 3" Oled skärm.
Saknar dock GPS och HD-video.

Casio kommer med Casio EX-10HG som ser ut att kunna konkurrera med Panasonic DMC-TZ10.

För mig är det inte av absoluta vikt att köpa nu, så kanske ska vänta en stund.

Enligt ryktena har Panasonic väntat med att lansera en uppföljare till LX3 eftersom den fortfarande säljer bra men att en uppföljare kommer att presenteras vid Photokina i Köln i september.

Anders

Enligt ryktena har Panasonic väntat med att lansera en uppföljare till LX3 eftersom den fortfarande säljer bra men att en uppföljare kommer att presenteras vid Photokina i Köln i september.

Anders

Ok, ja men så länge kanske man kan vänta, vi får se.
Var ute och kollade på HX5V idag på mediamarkt i Sundsvall, måste säga att jag blev imponerad. Liten och smidig och kändes rejäl, har kollat lite på recensioner på den vs. TZ10 och den verkar ha snäppet bättre ISO-prestanda... Har inte sett några mer uttömmande tester ännu så får vänta och se...

Någon som har någon aning eller hört något rykte om vad som kommer vara nyheterna på en ev. LX4?

När jag klämde och kände på HX5V på Mediamarkt så fungerade det inte att använda SD-kort, provade med två olika och enligt säljaren måste båda varit "trasiga". Läste i ett annat test att han inte fått igång SD-kort på sin förseriemodell, vet någon om detta är ett allmänt problem eller om det bara var trasiga SD-kort?

Har kollat recensionerna på trustedreview och HX5V verkar stå sig riktigt bra mot t.ex. TZ10

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar