Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skillnad mellan olika 18-35 objektiv.Bländare

Produkter
(logga in för att koppla)

chrsal

Medlem
Jag har försökt hitta skillnaden mellan olika objektiv med motsvarande prestanda utan att få något bra svar. Jag är spekulant på ett 18-35 eller motsvarande objektiv och har funnit ett Nikon för ca 6000:-. Problemet är att jag funnit andra objektiv typ Tamron m.fl, med bättre prestanda. Betyder detta då att de har bättre ljusegenskaper? Prisskillnaden är väldigt stor.

Skulle någon vilja hjälpa mig reda ut begreppen?

MVH

Christofer

Om du inte har en kamera med 24x36-sensor (eller analog förstås) så verkar 18-35 som ett ganska dåligt alternativ. Det är rätt så dyrt och har lite kort brännviddsomfång.
Ljusstyrkan räknar man i "steg", där varje steg är en fördubbling eller halvering av det möjliga ljusinsläppet. Dessa steg skiljer med en faktor roten ur två, det vill säga ungefär 1,4. Såhär alltså:

1 - 1,4 - 2 - 2,8 - 4 - 5,6 - 8 - 11 - 16 osv.

Bländare f/2,8 är alltså dubbelt så ljusstarkt som f/4. 18-35/3,5-4,5 Är därmed i medeltal ungefär ett steg ljussvagare än till exempel Tamron 17-50/2,8. Om detta är avgörande beror helt på hur du tänker fotografera.

Det var ett bra och utförligt svar. Jag har en Nikon d80 med 18-135 1:3.5-5.6. (ingick i köpet) sedan köpte jag till ett fast 50mm med 1:1.8. Som jag är mkt nöjd med. Det jag vill komplettera nu är just porträtt och få bra bilder även vid vida vinklar t.ex. 18-35 eller 18-50. Skulle även kännas praktiskt att ha med sig just ett sådant objektiv på semestrar etc.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar