Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

skillnad mellan k10 och k20

Produkter
(logga in för att koppla)

peter20

Aktiv medlem
Hej!
Vad är skillnaden mellan k10 och k20 förutom pixel antalet, såg nämligen att k10 var dyrare än k20, lite knepigt tycker jag.

Skillnaderna är ganska många eftersom k10d är föregångaren till k20d och är dyrare idag tackvare att den ett par år gammal så bry dig inte om k10 och satsa direkt på k20d nu medans den är billig eller så väntar du på den nya kameran som pentax presenterar nästa vecka :)

Hej!
Jag får väntar lite för regeringen vill också vara med och bestämma när skatte åtebäringen kommer.

K20D är en fullt utvecklat K10D skulle man kunna säga. Dvs bristerna i K10D som jag upplevde det, med brus och halvdann upplösning är nu borta och K20D är riktigt bra, grymt prisvärd dessutom.

Kunde inte sagt det bättre själv. Hade en K10 under kort tid men bytte snabbt till K20. Tydligen kom Pentax själva på att 10:an inte var färdig eftersom den så snabbt fick en efterföljare.
Så att jämföra K10 med K20 är egentligen inte rättvist.Utöver mer pixlar finns massor med små goda grejer som skiljer.
lm

Detta till trots är K10 en väldigt bra kamera under rätt förutsättningar. Jag fotar ofta med K10 parallellt med K20 och i bra belysning ser man inte stora skillnader om några alls. Men med K10 vill jag inte gärna gå över ISO 400, eller möjligen 560, men K20 kan man köra 1600 eller till och med 2200. Så jag skulle inte köpa en K10 idag, men om man har en skall man inte låta den stå och damma ihop, det är fortfarande en väldigt bra kamera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar