Annons

Skillnad mellan Cockin gråtonsfilter o vanligt polfilter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Uttryck

Aktiv medlem
Antar att Cockin filterna (p121) är rektangulära o att spec hållare används. Och att de är tonade från hälften typ. Men får man samma effekt m ett polfilter annars? Som jag redan har till mitt Sigma 30mm.

Har sett så många fina naturbilder där Cockin filter används så jag blir sugen på att skaffa ett...
 
Att dom är rektangulära och att man har en speciell hållare är av den anledningen att man vill kunna flytta det tonade området i höjdledd i bilden. Oftast vill man ha toningen mitt på horisonten för att mörka ner himmlen.

Visst går detta utmärkt även med ett runt avtonat filter men problemet är att toningen då alltid hamnar mitt i bilden.

Det är inte så ofta man kompositionsmässigt vill placera horisonten mitt i bilden. Därför är det bättre med rektangulära som man kan flytta i höjdledd.

Polfiltren ger inte samma effekt som gråfilter. Ett gråfilter begränsar endast mängden av det infallande ljuset men bevarar alla färger precis som de ser ut i den "otonade delen".
Medans polfilter tar bort polariserat ljus... dvs ljus som reflekterats på ett eller annat vis i ickemetalliska ytor.
 
Det filter du nämner är ju ett s.k avtonat gråfilter. Detta används ofta för motiv där det är för stora kontrastskillnader för att filmen eller sensorn skall klara av att få täckning i både de mörkaste och ljusaste partierna i bilden. Ett typiskt motiv är ju t.ex. en strand som förgrund och himmel, där det utan det avtonade gråfiltret hade varit att välja mellan pest och kolera, utfrätt himmel eller kolsvart förgrund. Det avtonade filtret används då till att mörka ner himlen men inte förgrunden så att täckning fås i hela motivet. Polfilter är ju nåt helt annat som används för att ta bort reflektioner och t ex. används för att få blåare himlar m.m.
 
Ok, då tror jag att jag hajjar skillnaden och vitsen med de olika filtrena.

Men är det någon som ev har en bild på en sån där hållare för de fyrkantiga filtrena, gärna monterad på objektiv för att jag ska förstå hur det ser ut. FÖr jag har som sagt varken sett eller använt dessa...
 
ph0tech skrev:
Det är inte så ofta man kompositionsmässigt vill placera horisonten mitt i bilden. Därför är det bättre med rektangulära som man kan flytta i höjdledd.

Men syns inte den nedre skarven (där filtret slutar) i bild ifall man flyttar det rätt långt upp i hållaren då???

Kollade lite på Scandinavian Photos hemsida. Står följande där: "Graduerade filter är framtagna att först och främst användas tillsammans med färgfilm."

Vaddå funkar det inte m på en dslr då eller? Kanske effekten av ett graduerat gråtonsfilter går att fixa i efterhand i Photoshop eller så?
 
Uttryck skrev:
Men syns inte den nedre skarven (där filtret slutar) i bild ifall man flyttar det rätt långt upp i hållaren då???
Jo, flyttar du filtret för högt upp/ned så får du problem om filtret är litet. Cokin har olika serier med olika storlekar på filtren. Enligt den gamla broschyr jag har så har A-serien adapterringar upp till 62mm filtergänga, P-serien 48-82mm och X-PRO-serien 62-118mm. Det gäller att välja "rätt" storlek.

Ett annat alternativ är någon annan tillverkare, tex Hitech. Deras filter är lite större än Cokins minsta och de graduerade är rektangulära så där har man gansak mycket mån att flytta i båda riktningar. En kompis köpte en uppsättning hos Dito och är nöjd med dem.

Vaddå funkar det inte m på en dslr då eller?
Jo, det gör det. Jag vet inte varför de skriver så. Jag har använt det Cokinfilter jag fick en gång, med en D70. Det funkade fint. Tyvärr så är det ett A-seriefilter så det är för litet för mina normala ändamål (det objektiv jag oftast använder har 72mm-gänga).

Kanske effekten av ett graduerat gråtonsfilter går att fixa i efterhand i Photoshop eller så?
Under vissa omständigheter går det. Om man inte har helt förlorat informationen (dvs frätt ut högdagrarna) går det, och om man har stativ och kör dubbla exponeringar kan man också åtadkomma liknande. Dock tycker jag inte riktigt man kan säga att det går att ersätta filtren. De har lite olika om ändock ganska överlappande användningsområden. Det är ju inte alltid man har möjlighet att ta flera exponeringar tex. Dock så kan man börja med redigeringsprogrammen om man nu redan har ett sådant och inte vill börja med att köpa på sig filter.

Detta har berörts i två andra trådar som är aktiva just nu: "Vilka filter bör jag ha?" och "köpa gradientfilter?". Där finns även länk till en instruktionsfilm om hur man gör med Photoshop.
 
Personligen tycker jag filter är att föredra framför att lägga ihop lager i photoshop och naturligtvis kan man använda avtonade filter även till digitala kameror och till sv/v. Nu finns det ju även färgade graduerade filter och det kanske var dessa som scandinavian photo syftade på?

När det gäller tillverkare så finns det ett par olika. Jag har cokinfilter men skulle nog välja hitech eller de dyrare tiffen (i glas) om jag köpte nu. Cokins avtonade gråfilter tenderar att ge lite magentastick vilket iofs inte är något stort problem när man fotar digitalt men desto värre med dia.

Jag använder mina ffa vid landskapsfotografering för att jämna ut kontraster och/eller som effektfilter för att skapa "tyngre" moln, då ofta tillsammans med polfilter (färg) ex1 eller rödfilter (sv/v) ex2

/David
 
Det beror på hur stort det största objektivet (mätt i filtergänga) du tänker använda filtersystemet till.

Titta på Cokins hemsida så ser du vilka diametrar de olika systemen har på ringarna. Du kan självklart sätta filterringen på ett objektiv med mindre filtergänga utan problem, bara du skaffar lämplig step-up-ring.

Man kan köpa det största systemet men dels är det dyrare och dels mer skrymmande att bära med sig och montera frampå objektiven. Det Cokinsystem jag tror är mest populärt bland entusiastfotograferna är P-systemet.
 
Smidigare alternativ? Digitalkompakt?

Har Cokinfilter Gradual Gray, alltför ofta hemma i fotoskåpet i s t f framför kameran. Prylarna tar en del plats, tyvärr.


Vet nån om det finns nåt alternativ som tar mindre plats? Finns f ö nåt som går att applicera på en digitalkompakt
 
Re: Smidigare alternativ? Digitalkompakt?

Måns H skrev:
Vet nån om det finns nåt alternativ som tar mindre plats? Finns f ö nåt som går att applicera på en digitalkompakt
Cokin har två typer filterhållare ("Shoe Filter Holder" och magnetisk) som passar till kompaktkameror, dessa borde även passa många digitalkompakter. Men det är ju fortfarande samma filtersystem som du redan har och därför lika skrymmande så det hjälper kanske inte ändå.

Tror tyvärr det är mycket svårt att göra ett generellt filtersystem som är mindre än Cokins A-system. Visst kan man hyvla bort lite här och var men det blir inte särskilt mycket mindre om man inte specialanpassar. De rektangulära systemens största fördel är just att de är generella.
 
Ska kolla

Tack för svar! Ska kolla systemen. Faktum är att jag nån gång haft filtret löst i fickan (i sin ask) och hållit det på plats för hand. Funkar det också, men blir ju sämre ströljuskydd och precision.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.