Annons

Skillnad mellan AE-lås och AE-lås (Håll in) Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

Alve Henricson

Aktiv medlem
Hej alla Canon-experter!

På Canons kameror kan man välja mellan att låsa automatisk exponering via en knapp på kamerans baksida antingen med inställningen * eller *H. (Man väljer knappfunktion genom egna inställningar som kan nås via till exempel Q-knappen.)
I manualer står det: "Varje gång du trycker på knappen < * > låses den aktuella inställningen för autoexponering".
Med inställningen < *H > är man däremot tvungen att hålla knappen intryckt för att låsningen ska fungera.

Mitt problem är att så fort jag släpper * (knappen med stjärnan på baksidan av kameran), då försvinner låsningen, oavsett om knappen är inställd på * (AE-lås) eller *H (AE-lås håll in).

Finns det andra inställningar som påverkar AE-låsningen och omöjliggör låsning av AE?

Jag brukar köra med att hålla den intryckt så länge jag vill ha låsningen. Jag är inte ens säker på att jag har provat den andra metoden, men jag tror att jag gjorde det, och att den fungerade. Jag ska prova sen, om ingen annan hinner före.

Kom äntligen på det :)
Man får inte ha avtryckaren inställd på < * >. Ställer man in avtryckaren på "starta AE", då fungerar den bakre knappen på < * > utan att stänga av sig.
Men hade ju varit bra om man kunde ha funktionen på/av AE när man använder den bakre * knappen, varannan gång på och varannan gång av.

Jaha, men då kan du ju det, bara du inte sätter avtryckaren till exponeringslås också. Eller?
Det är ju rätt logiskt att man inte kan blanda funktionen att behöva hålla knappen intryckt och att kunna trycka av/på i kameran samtidigt.

Nej då :) Försöker skilja på allt för bästa kontroll ...

Funktioner jag önskar att 7D ii haft eller får:
Att M-Fn knappen (bredid avtryckaren) gick att använda direkt för ändring av AF-områden utan att först behöva trycka på höger knapp bak. 70D är bra på detta.

Önskar också kunna ställa ISO via en mer distinkt knapp, kanske med den bakre högra knappen som är lätt att hitta.

Dessa detaljer borde vara lätta att programmera i mjukvaran.

Hej ! Jag kör med tumfokus bak på * och har AE lås när jag trycker avtryckaren halvvägs. Släpper jag upp avtryckaren så är AE låset borta. Väl värt att testa !! När det gäller ISO har jag programmerat kameran så att jag håller in SET knappen och vrider på pekfingerhjulet för att ändra ISO. Mvh Martin

Hej ! Jag kör med tumfokus bak på * och har AE lås när jag trycker avtryckaren halvvägs. Släpper jag upp avtryckaren så är AE låset borta. Väl värt att testa !! Nä

Exakt så har jag kört ett antal år nu, fungerar utmärkt. Men tänkte jag skulle gå till nästa steg och även använda tummen för att låsa AE, detta för att slippa ha avtryckarknappen halvvägs nedtryckt mellan tagningarna.

Ska testa med ISO på set-knappen, men då blir jag tvungen använda vänster hand för att chimpa, något som är bökigt när man har vänster hand längst ut på ett stort objektiv.

ANNONS