Annons

Skillnad att fota via LV kontra optisk sökare, D7100

Produkter
(logga in för att koppla)

nbottning

Aktiv medlem
Hej!

Jag är nybörjare på foto med systemkamera.
Har börjat förstå det här med exponeringen -bländare, slutare, ISO och de olika autofokusinställningar i min D7100.

Men. Jag har uteslutande fotat via den optiska sökaren.

Vad blir den egentliga skillnaden om jag fotar via live view?

Allt gott ! //Per

Du har inte lika bra stöd som när den är tryckt mot ansiktet. Du kan ha lättare med komposition vid landskapsfoto om du har kameran på stativ och använder LV.

Själva fokuseringen får jag för mig fungerar annorlunda också, eller är det olika på olika kameror?
När du fokuserar med den optiska sökaren så används en separat AF-sensor, som använder ljuset som studsar upp från spegeln via objektivet (så kallad phase-detection auto focus, PDAF). När du använder live view så fälls spegeln upp, vilket gör att någon annan sorts AF måste användas eftersom AF-sensorn inte längre får ljus. Tidigare så har detta varit contrast-detection auto focus, CDAF, som även kompaktkameror och spegellösa kameror använt. Lite generellt så kan man säga att PDAF är snabbare men mindre exakt jämfört med CDAF.

Nu för tiden så börjar det däremot bli vanligt att DSLR och spegellösa kameror har PDAF-sensorer på bildsensorn för att kunna använda PDAF även utan spegel, och vissa kameror använder båda teknikerna samtidigt för att förbättra AF. Men jag tror inte att D7100 har PDAF på sensorn, så troligtvis tappar du en hel del AF-prestanda med live view.

LV kan vara bra när du använder stativ och utlöser kameran med själv- eller fjärrutlösare. När du fotograferar med LV är spegeln redan uppfälld när du tar bilden. Det innebär att du inte får någon spegelrörelse som kan skapa vibrationer och därmed skakningsoskärpa när du tar bilden.

Själva fokuseringen får jag för mig fungerar annorlunda också, eller är det olika på olika kameror?