Annons

Skillnad att fota via LV kontra optisk sökare, D7100

Produkter
(logga in för att koppla)

nbottning

Aktiv medlem
Hej!

Jag är nybörjare på foto med systemkamera.
Har börjat förstå det här med exponeringen -bländare, slutare, ISO och de olika autofokusinställningar i min D7100.

Men. Jag har uteslutande fotat via den optiska sökaren.

Vad blir den egentliga skillnaden om jag fotar via live view?

Allt gott ! //Per

Du har inte lika bra stöd som när den är tryckt mot ansiktet. Du kan ha lättare med komposition vid landskapsfoto om du har kameran på stativ och använder LV.

Själva fokuseringen får jag för mig fungerar annorlunda också, eller är det olika på olika kameror?
När du fokuserar med den optiska sökaren så används en separat AF-sensor, som använder ljuset som studsar upp från spegeln via objektivet (så kallad phase-detection auto focus, PDAF). När du använder live view så fälls spegeln upp, vilket gör att någon annan sorts AF måste användas eftersom AF-sensorn inte längre får ljus. Tidigare så har detta varit contrast-detection auto focus, CDAF, som även kompaktkameror och spegellösa kameror använt. Lite generellt så kan man säga att PDAF är snabbare men mindre exakt jämfört med CDAF.

Nu för tiden så börjar det däremot bli vanligt att DSLR och spegellösa kameror har PDAF-sensorer på bildsensorn för att kunna använda PDAF även utan spegel, och vissa kameror använder båda teknikerna samtidigt för att förbättra AF. Men jag tror inte att D7100 har PDAF på sensorn, så troligtvis tappar du en hel del AF-prestanda med live view.

LV kan vara bra när du använder stativ och utlöser kameran med själv- eller fjärrutlösare. När du fotograferar med LV är spegeln redan uppfälld när du tar bilden. Det innebär att du inte får någon spegelrörelse som kan skapa vibrationer och därmed skakningsoskärpa när du tar bilden.

Själva fokuseringen får jag för mig fungerar annorlunda också, eller är det olika på olika kameror?

Det är olika på olika kameror, beroende på om kameran har fasavkännande AF inbyggt i sensorn (Som Canon EOS 70d eller Nikon1-serien). Din D7100 har det inte, så AF i LiveView är långsammare och mindre ljuskänslig, men å andra sidan mer exakt.

Tack för svar!

Långsamt är inte alltid = sämre mao :)

Fick ett stativ igår så tipset med att spegeln inte rör sig i LV var bra då jag säkert kommer testa en del längre slutartider nu.

Tack för svar!

Fick ett stativ igår så tipset med att spegeln inte rör sig i LV var bra då jag säkert kommer testa en del längre slutartider nu.

Om du kör nattfoto kan du tänka på att inte använda liveview för länge eftersom sensorn värms upp så det blir mer brus.

lv är smidigt o ha om du ska fotografera ur vinklar där du inte kan se i sökaren. som sträcka upp kameran i luften ovanför en publik osv.. annars...finns ingen anledning till lv typ för min del. sökaren är det du behöver bara.

Själv brukar jag enbart använda Liveview om jag skall fota i mörkret tex och sätta rätt fokus.
Slår då över till manuellt fokus, och zoomar in på en ljuspunkt långt borta på bildskärmen och rattar tills det ser skarpt ut. Då vet jag att den är rätt inställd på oändligheten och kan fota stjärnorna utan problem med skarp bild.

Tack för svar!

Om man vill komma runt det problemet utan att använda LV så kan du slå på 2 sekunders fördröjning. När man trycker på knappen fälls spegeln upp, den väntar 2 s och sedan tas bilden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar