Annons

Skillnad 18-55 och 18-70 Nikon Kit?

Produkter
(logga in för att koppla)

Linus_Ess

Medlem
Hej!

Går i tankarna att uppgradera mig på objektivfronten till min D40. 18-55 kitobjektivet har börjat skrapa ibland när autofokus används och ibland låser det sig helt. Så ett nytt objektiv behövs i alla fall.

Nu undrar jag om det är en märkbar skillnad i bildkvalité på 18-55 gluggen jag har nu, och kitgluggen Nikkor 18-70/3.5-4.5? Eller vad finns det mer för prisvärda normalzoomar som är hyfsat ljusstarka?

Godnatt =)
 
Det är en märkbar skillnad mellan de båda objektiven. Framförallt i byggkvalitet men även till viss del vad det gäller bildkvaliteten, distortionen, fokus i bildkanter tex.

Ett annat alternativ är Nikon 16-85 mm som ger riktigt bra bildkvalitet men kostar ca 5.500 vilket är lite mer än de två du nämner.

Det finns ju också några Sigma alternativ i de här brännvidderna som presterar bra men personligen föredrar jag Nikon original då jag upplever att kvaliteten är jämnare på deras objektiv. Vissa Sigma presterar jättebra men andra av samma modell sämre tex.

Bra sida med lite tester hittar du här: http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-c-lens-tests
 
Det är ganska stor skillnad på de två objektiven, med fördel till 18-70, jag upplever det som skarpare, snabbare och med bättre känsla.

Har tidigare fotat en del med 18-55 version 2 som är ett helt okey objektiv (väldigt bra för priset i kitten)

men efter man har gått över till 18-70 så kan jag inte tänka mig att gå tillbaka till 18-55.

En stor fördel med 18-70 är att den har intern focus så frontlisen roterar ej vid focus, byggkvalitén är mycket högre på 18-70.
 
Enligt Photozones tester är 18-70 bara bättre i ett (okej, två, om man räknar in byggkvalité) avseende, nämligen kromatiska aberrationer. I övrigt (distortion, vinjettering, MTF-värden) vinner 18-55 om än marginellt.
 
Mycket högre byggkvalité som sagt. Ljusstarkare i (det längre) teleläget, frontlins som ej roterar, avståndsskala, osv.
Plus att du kan ha ett mycket coolare motljusskydd på 18-70! ;)

Köpte nyss ett beg. 18-70 till tjejens kamera och jag tycker den känns finfin.

Men om pengarna finns skulle ett 16-85 vara att föredra. Om du inte känner för en pirat 2.8-zoom såklart. De är ofta riktigt prisvärda också. :)
 
Jo, har kollat lite på Sigma 18-50/2.8 och Tamron AF 28-75 2,8 XR Di Macro, hur står dessa sig mot ett 18-70? Vet att jag missar en del vidvinkel med Tamronobjektivet, men det kanske är värt det.. Pengar till Nikons 2.8 objektiv för 10k+ finns tyvärr inte ;)
 
Jag har ägt Sigmas 18-50 och Tamrons 17-50. Båda är ett klart steg över 18-70 i bildkvalité. Skadar ju inte med f/2.8 som man kan blända ner ifrån också.
Sigmat hade dock kraftiga fokusproblem, därav bytet till Tamron.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.