ANNONS
Annons

Skillnad 18-200 VR I & VR II

Produkter
(logga in för att koppla)

Ante_Man

Ny medlem
Hej!

Har sneglat lite på att köpa ett Nikon 18-200 som alround och reseobjektiv. Nu har det ju släppts en ny variat av det med VR II. Hur stor är skillnaden? Var hittar jag en bra jämförelsetest? Erfarenheter av VR II någon?

Tack!!

Hej!

Fotar med Canon, så jag är inte expert på området. Ett citat från Cyberphoto om det hjälper.

"Uppdaterad version av ''gamla'' 18-200, nu med zoomreglage som går att låsa och inte 'faller ut' själv, om optiken lutas neråt. Dessutom förbättrad antireflexbehandling. Annars är det mesta sig likt!"

Detta skriver Nikon på deras hemsida om skillnaden:
http://nikoneurope-se.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/21917/p/544/c/241/kw/VR II I/r_id/127734

Vad är skillnaden mellan VR och VR II?
En grundmetod för att förhindra skakningsoskärpa är att använda en slutartid som är lika med eller högre än det numeriska värdet för det aktuella objektivets brännvidd. Om du använder till exempel ett 300 mm-objektiv bör alltså slutartiden vara ungefär 1/300 sekund (1/320 är den närmast överensstämmande slutartiden på Nikon-kameror).

Med Nikons VR I-teknik reduceras kameraskakningarna till en effekt motsvarande en slutartid som är cirka 3 steg långsammare än den valda slutartiden. Därmed är det möjligt att använda 1/40 sekunds slutartid med ett 300 mm-objektiv.

Med Nikons VR II-teknik reduceras kameraskakningarna till en effekt motsvarande en slutartid som är cirka 4 steg långsammare än den valda slutartiden. Därmed kan du med ett 300 mm-objektiv använda häpnadsväckande 1/20 sekunds slutartid.

Observera att ovanstående värden är genomsnittliga, och att den slutartid som krävs för att motverka skakningsoskärpa kan variera, beroende på fotografens kunskaper och de rådande fotograferingsförhållandena. Båda dessa faktorer har avgörande inverkan på VR-systemets reduceringskapacitet.

VR II-systemets prestanda har höjts tack vare förbättrade rörelsesensorer. De nya sensorerna och kretsarna ger noggrannare avläsning av kamerans och objektivets förflyttning, och därmed bättre kompensering av förflyttning vid längre slutartider, vilket resulterar i högre bildskärpa.

Hoppas det hjälper dig.

Det är dock VR II i båda det gamla och det nya, II i namnet betecknar att det är version II av själva objektivet och inte VR-funktionen.

Vad är det för skillnad mellan objektiven då? Varför finns båda alternativen, vad motiverar prisskillnaden?

OK nu vet jag, hittade just följande text på cyberphoto:

"Uppdaterad version av ''gamla'' 18-200, nu med zoomreglage som går att låsa och inte 'faller ut' själv, om optiken lutas neråt. Dessutom förbättrad antireflexbehandling. Annars är det mesta sig likt!"

Lycka till med ditt val.

Såvitt jag förstått är den enda reella skillnaden att det går att låsa zoomen på den nya versionen så att den inte kan falla ut. Förbättrad antireflexbehandling är knappast något man märker. Redan originalversionen har bra motljusegenskaper.

Och originalet har som sagt VR II så det är ingen skillnad där.

Jag har haft mitt 18-200 i ett år nu, och är supernöjd med det!
Måste vara den bästa kompromissen Nikon har gjort. Jag har surfat runt och hittat olika tester (ex.vis 18-200 v.s. 70-200) och den skillnaden som påvisas är ofattbart liten!

Jag ska köpa en 70-200 i allafall, men det beror bara på att jag vill kunna skjuta sport inomhus.

Som svar på din fråga, så tkr jag att du ska lägga de 3k som skiljer gluggarna åt på nåt vettigare... Det är inte värt det.
/Anders

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar