Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skillnad 15-85 vs 18-135?

Produkter
(logga in för att koppla)

rajtzing

Aktiv medlem
Undrar en enkel sak:

Vad beror det på att (enligt Scandinavian Photo), det skiljer 3000 kr mellan ett EOS 7d-kit med 15-85 och ett kit med 18-135, där 135 är den billigare. Ljusstyrkan är lika på båda, men skiljer det så pass mycket i kvalitet mellan dessa gluggar?

Blir skillnaden i omfång så stor?

Berätta för en nybörjare :)
 
Dels är det svårare/dyrare att förlänga en zooms omfång i vidvinkelläget än i teleläget -- omfånget 15-85 är alltså svårare än 18-135.

Dels är 15-85 en lite exklusivare konstruktion än 18-135. Den har t ex en bättre fokusmotor, vilket (iaf i teorin) ger snabbare och tystare fokusering. Även optiskt är det tänkt att den ska hålla högre kvalité -- om detta är något som visar sig i bilderna har jag ingen uppfattning om.
 
Utöver det som skrevs ovan måste konstateras att 15-85 har överlägsna optiska egenskaper, det är helt enkelt två olika divisioner, vilket naturligtvis avspeglas i priset.
 
Tack.

Så vad skulle rekomenderas för kit-objektiv till en 7d? Är det mer värt att ha 15-85 än t ex 18-135? Jag är ute efter så mycket allround jag kan, för att sedan bygga på med fler gluggar i framtiden. Vet att det är individuellt, men vilket objektiv kan jag ha mest användning för under allround-foto?
 
Tack.

Så vad skulle rekomenderas för kit-objektiv till en 7d? Är det mer värt att ha 15-85 än t ex 18-135? Jag är ute efter så mycket allround jag kan, för att sedan bygga på med fler gluggar i framtiden. Vet att det är individuellt, men vilket objektiv kan jag ha mest användning för under allround-foto?

Som du skriver är det ett individuellt val, men jag skulle i valet mellan de två objektiven välja 15-85:an och senare komplettera med en telezoom och en ljusstark normal. För mig är vidvinkel viktigare än tele och de millimetrarna mellan 15 och 18 vill jag ha. Den skillnaden i optisk kvalitet som nämns ovan spelar givetvis också in...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.