Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skidor

Produkter
(logga in för att koppla)

skidjesper

Medlem
Jag ska fara till Vännäs och fota Längsskidåkning. Finns det några tips som jag skall göra för att få mina bilder bättre? Mamma har till och med tryckt en tröja där det står USM 2009 Fotograf! Så man vill ju imponera! Mina bilder finns här: http://picasaweb.google.com/jesperpettersson96 Så titta på dem och kolla vad jag ska ändra. Jag har en Sony A300 och Sigma 70-300mm 1:4-5.6 APO. fast jag har ett standard bjektiv oxå!
 
Jesper,
kul att du fotograferar skidor - hoppas du får med några grönklädda Sundbybergsåkare. Jag tycker du tar bra bilder men här kommer några tips!

1) Dina bilder verkar litet mörka ibland. Kamerans ljusmätning blir lurad av all den vita snön (den vill ställa in så allt blir neutralt grått) - endera kan du ställa in exponeringskompensation till +1/3 eller annars ändra bilderna efteråt i Photoshop
2) Om det är mulet är det ganska mörkt så då skall du skruva upp ISO-inställningen till kanske 800 för att kameran skall kunna välja korta exponeringstider. Lär dig hur din A300 fungerar och se till att du inte använder för långa tider för då blir åkarna suddiga av rörelseoskärpa. Jag brukar använda 1/500 eller 1/1000 eller kortare (då slipper du också problemet med att hålla kameran stilla även med långa telet)
3) Välj gärna ett ställe att fota på där bakgrunden inte har massa störande detaljer (hus, bilar). Bra ställen kan vara nära krönet på en backe - där går det långsammast och du kan fånga fina minspel när det är jobbigt!
4) Klä dig riktigt varmt - en frusen fotograf tar inga bra bilder!
5) Nu vet inte jag hur A300 fungerar men kolla om det finns två AF-inställningar. Om det finns både "kontinuerlig" och "singelbild" skall du välja kontinuerlig
6) Satsa på lördagen för på söndag skall det visst snöa mer i Vännäs

Lycka till !
/Erik
 
Tack för tipsen. Nu har jag fotat. Nog tog jag kort på Sundybergarna. Känner du han med långt lockigt blont hår? Fast jag fotar för Strömnäs GIF så det är bara dem och Sofia H som jag lägger ut.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.