Annons

Skidfoto utrustnings hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)
Magnuz skrev:
Min tanke med matlåda/plastbox var att man kunde ha tex en plastlåda inuti ryggsäcken i storlek så kamera med objektiv får rum i den, och då blir det slagtåligt?

Finns det annars specialfotoryggsäckar som är hårda?
Att röra sig är en fråga om acceleration.
kameran utsätts för samma acceleration oavsett om den befinner sig utanför eller inuti en låda. Med andra ord kraften kameran utsätts för minskar inte, det fungerar alltså inte.

Hård fotorygga till skidåkning?
Inser du egentligen vad du håller på att ta på dig. En ryggavbrytare av första klass.

Det du kan göra är att anpassa frigolit eller skumgummi efter ryggsäcken och skära ut hål för kameradelarna.

Jag har kikat på Burton zoom och den verkar vara ok, men den är anpassad bara för snowboard/skidåkning verkar det, jag vill ha en mer allroundryggsäck, axelbanden såg lite tunna ut också, hittade inget fäste för stativ, men det kanske finns (har dock inte tänkt att ha stativet med mig i backen). Man borde kunna köpa en "liten" väska som rymmer 20D + 17-40 4L optik som är vadderad och ha den i en annan ryggsäck...

/M

Med den utrustningen du är ägare till så borde du ha råd att köpa och tycka det är viktigt att prioritera en bra rygga.

Med tanle på dina krav så är en burton zoom perfekt till dig, den kostar ca 1800 spänn, är diskret och med alla feature du önskar dig. Den är dessutom inte så klumpig som många andra ryggsäckar utan sitter rätt slippat på ryggen.

JAg packar i den
F5, D70, 80-200, 18-35, 15 mm, 28-75, SB-800, 50 mm och ljusmätare men då är den sprängfylld.

Bild finnes här
http://www.mountainsports.com/mssearch.asp?Option=Detail&Detail=012120

Om man nu är behov av stativ när man åker skidor så föredrar jag att ha det i handen och sakta röras sig till den plats där man ska fotografera. Att köra runt med ett stort stativ på ryggen går bort samtidigt som det är fullkomligt livsfarligt.

På Burtonen färster du stativet mha remmarna bak på ryggan. Det funkat perfekt.

Ang remmarna så tycker jag inte dom är smala utan rycksäcken sitter kanon.

Jesper

Boblbee!

Jag kör med en Boblbee hård rygga. Finns på Stadium för dryga tussingen. Den är inte stor inuti, men får plats ett hus med objektiv som jag har i en vattentät påse (80 SEK på friluftmagasinet). Sedan lindar jag påsen i en tröja eller något så att kameran inte skakar runt eller skaver i ryggan. Påsen är för att snö som trillar in när man öpnnar topplocket inte skall blöta ned för mycket.

Får dessutom plats med spade och sond, och ett extra objektiv (70-200/F4). Ryggan är grym att åka i, sitter som en smäck och extraknäcker som ryggskydd. Den tål allt, verkligen. Jag har hur många vurpor som helst med den, ett par trädkrockar, och inga problem vare sig med rygg, ryggsäck eller kamera.

Det tar drygt 30 sek att ta av sig ryggan, öppna topplocket och få fram kameran, vilket oftast är tillräckligt.

Hoppas Serre blir bra, själv drar jag till Andermatt imorgon!

/Pär

Viktigt att tänka på med foto, ryggsäck och skidåkning är att det blir stötar, gupp, hopp även vid "normalare" åkning. Det betyder att din kamera hoppar omkring in din ryggsäck.

DÄRFÖR: Förvara/transportera objektivet skiljd ifrån kameran när du åker.

Ligger glugg och kameran var för sig och med väggkontakt åt alla håll kan det inte blir slag i zoomriktningen och zoomgängan som kan vara plast skonas.

Jesper - Vi bor på Andermatt Lodge, är 30 stycken telisåkare så vi borde synas i och utanför backen. Stanna gärna förbi och fråga efter mig (Pär). Vi har egen bar... Det lär bli en del plåtande, med i gänget är två pressfotografer med skinande nya kameror! Sol på dagarna och snö på nätterna är beställt!

Markus - I Boblbeen är allt ganska tight pga att den inte rymmer så mkt. Drar man åt remmarna skakar ingenting. Därav min inlindning, för att inte kameran skall skava direkt mot plasten. Åsså blir det lite extra stötdämpning. Går alltså alldeles utmärkt att köra med prylarna ihop i den.

/P

"DÄRFÖR: Förvara/transportera objektivet skiljd ifrån kameran när du åker."?

Hur gör du med fukten om du skall montera objektivet i backen?

Nån som har nått tips på bra objektiv för snabba bilder på snowboard och skidåkning? kör med en 28-135 Sigma till min EOS300. För variationen, men många har klagat på den att bilderna inte blir skarpa i kanterna. Skall premiertesta den nästa vecka. nått annat förslag?// Pierre

Jag packade hus och små objektiv i en mindre loweprovariant, och 70-200:an i den halvmjuka väskan som följde med vid köp. Stoppade allt i en mjuk oakley rygga. För att skydda ryggen använder jag ett ryggskydd..

jag har själv en nästan identisk utrustning som din , och är på G att uppgradera till en större och bättre ryggsäck.
Har hittat på Lowepro Photo Trekker, som kostar 1500 kr på Scandinavian, och verkar rymma allt jag kräver, och lite till .....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar