Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skidfoto utrustnings hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Rodney

Aktiv medlem
Hej alla, jag ska åka till Serre chevalierre på fredag o har lite besluts ångest. Ska jag ta med mig mitt 3bens stativ eller ska jag nöja mig med enbens stativet ? på det stora har jag snabbläs till kameran o på det enbenta så måste jag snutta kameran.... men det lilla väger mindre.
Vad tycker ni? vad brukar ni ha med er när ni fotar skidor o liknande.

Kommer att ha min 70 - 200 vr och 18 - 70 på kameran

håller med..

Innan du micklat färdigt med ett trebensstativ i bakcken har åkarna tröttnat. Du har förhoppningsvis två stavar med dig som kan fungera som snabbt och utmärkt stöd för teleobj om det skulle behövas.

jo, det e sant..... hade med mig stativen till Idre senast, tog ett kort med stativ ;)

Stav iden får jag nog testa.

eller också skiter du i stavarna och nöjer dig med ett enbensstativ istället... =o)

Du har ju VR på din teleglugg så det ska nog gå bra sålänge du inte satsar tungt på kvällsåkning

/Peter

Glöm trebensstativet.
Enben-tja i vilka ljusförhållanden skall du fota?

Själva skidåkningsfotograferingen brukar ligga på tider över 1/250 dels sek. och då behöver du inget stativ.

Vad ska du med stativet till om du inte har ett 600 mm förstås...

Jag har plåtat skidor några år nu och jag använder sällan stativet eftersom ljuset ofta mer än väl räcker till om du har schysst optik.

Men visst jag har också funderat eftersom jag drar ner till Engelberg nästa vecka och om man inte tar med det så behöver man det säkert vid något tillfälle...

Varje ort har oftast en kamerabutik och skulle man behöva ett stativ så kanske dom kan låna ut ett??

Lycka till
www.jesperphoto.com

Ser det sällan som ngt man saknar specillet vid skidfoto. Finns ofta utmärkta sätt att "palla" upp en stadig plats att plåta ifrån. Det faktum att du troligtvis befinner dig i snö, marken troligtvis lutar och du har stavar, skidor och rygga till hands så mao finns alla möjliga möjligheter till "stödbygge" om man känner behovet.
Ett fäste för en snabbplatta på staven har jag testat en gång men fann det kanska ofunktionellt och mekigt. Funkar lika bra att peta in telegluggen i handloven och låta den "hänga" som stöd.

/ Andreas

Om det är ok att jag frågar så frågar jag gärna om hur man ska ha kameran med sig i backen? Ryggsäck förstår jag också att det är bra, tänkte ha kameran i en plastpåse i ryggsäcken, men vad händer om man ramlar i ett snömoln eller blir påkörd av en snowboard eller liknande, för att inte tala om regn/vatten osv., har inte åkt skidor sen 1999 så man kanske inte är bäst i backen direkt... Ska man ha "fotoryggsäcken" eller en vanlig? Jag funderar på att kanske ha någon slags plastbox/matlåda modell stor i ryggsäcken som man har kameran i eller liknande? Tips? Det är ju ändå en ganska dyr sak som man är rädd om...

/Magnus

Om jag ska vara ärlig så vet jag inte om du driver med oss när du skackar om att ha kameran i en matlåda...

Om du är rädd om prylarna så finns det bara ett alternativ och det är att köpa dig en ordentlig kameraryggsäck. Det finns en uppsjö av varianter men mitt råd är att satsa på en av de lite dyrare säckarna framför allt om syftet är att ha den när du åker skidor.

Fotoryggorna är som bekant vadderade och de som ämnar sig för skidåkning helt vind och vattentäta.

Jag användr mig själv av en Burton zoom och den fungerar bra. Nackdelen är väl att jag tycker den är på gränsen till för liten. I fotosidans butik hittar du en Dakine Reload som jag skulle rekommendera. På båda dessa modellerna kan du enkelt fästa skidor och snowboard om du vill hika.

Har du en mindre budget och mindre prylar så hittar du en massa enklare alternativ på scandinavianphoto.se.

Tips, köp en rygga och skippa maltådor och plastpåsar det kommer inte att funka

Jesper

Magnuz skrev:
... men vad händer om man ramlar i ett snömoln eller blir påkörd av en snowboard eller liknande,
I värsta fall knäcker du ryggen på kameran.

I bästa fall ingenting.

Jag kortar remmen(måste gå att ta av trots hjälm)och hänger kameran runt halsen med den längsta optiken på.
Optiken släpper jag ner i byxerna och låser med skärpet.

Fördelar:
Lätt
enkelt
magen är det man skyddar instinktivt.

nackdelar:
Frestar en del på nacken, kräver bred rem.
Optiken immar en kort stund när du tar fram den.
Du kan inte byta optik/batteri på kameran under skiddagen, det är för stora fuktrisker.

Bra förslag men du glömde ett par nackdelar till:

¤ risken för att få små svarta krulliga hår på frontlinsen är uppenbar om du stoppar ner den för långt i brallorna...

¤ Jobbigt för nacke när du monterar ditt fasta 600 mm

Jesper71 skrev:
Bra förslag men du glömde ett par nackdelar till:

¤ risken för att få små svarta krulliga hår på frontlinsen är uppenbar om du stoppar ner den för långt i brallorna...

¤ Jobbigt för nacke när du monterar ditt fasta 600 mm
Det är lugnt när motljusskydet är på. Ngn gg under alla år har det blivit skyddsfilterputsning pga damm.

600mm nä, det får fågelfotograferna ha för sig själva. Jag som gärna fotograferar barn skulle tveklöst hamna i den klassiska situationen:
Åke du simmar ur bild!

Har du ett sådant så skulle jag gärna vilja se denna pjäs om vi träffas.

Hej igen..

Jag kanske uttryckte mig flummigt, givetvis så förstår jag också att en riktigt fotoryggsäck som är vattentät osv. är bra. Jag har en Lowepro Minitrekker (tror jag den heter) svart och kostar 500kr på scandinavianphoto. Men jag är rädd att den inte tål stötar eller en riktig skidvurpa, och med tanke på att jag åker skidor med en intervall på 5 år så vill jag inte köpa en värstingryggsäck, men å andra sidan har jag funderat på att köpa en ny ryggsäck av lite bättre kvalité än den jag har, men jag vill då köpa någon som uppfyller mina krav, bla. ska den vara diskret och inte skylta fotoryggsäck, den ska heller inte vara för stor, man ska kunna ha den som handbagage på flyget. Vad jag vill kunna ha i den:
Canon EOS 20D
70-200 4L
17-40 4L
100mm/2.8 macro (kanske inte alltid med)
85mm/1.8
50mm/1.8
ev. minihårddisk

Den bör väll heller inte kosta 1700kr? utan lite mindre..

Min tanke med matlåda/plastbox var att man kunde ha tex en plastlåda inuti ryggsäcken i storlek så kamera med objektiv får rum i den, och då blir det slagtåligt? Finns det annars specialfotoryggsäckar som är hårda?

/Magnus

Senast ändrad:
Det finns hårda väskor/ryggsäckar, men jag tror att det kan skada dig om du åker omkull. Jag har sytt (eller fått hjälp att sy ska erkännas) en fodrad med 25mm skummgummi som foder, den ger ett bra skydd åt kamera med objektiv och den har jag i en vanlig ryggsäck som jag trivs med. Sedan har jag konstaterat att man får skilja på skidåkning och fotografering. Det blir mest några svängar ner och sedan fram med kameran. Ska man sedan åka på riktigt så har jag bara en liten digitalkamera i fickan i fall att...Erik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar