Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skidfoto - Canon 430EX, 30D

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Ska fota skidor i vinter men undrar en sak: har en Canon 430ex blixt och ett Canon 30D hus. men får inte slutartiden snabbare en 250/1 med blixten på... (har även beställt Elinchrom Skyport set)

Skulle vilja ha MINST 500/1 för så pass snabbt som det går i skidor!
Undrar då har jag för långsam blixt eller varför funkar det inte? Med tanke på att blixten är så liten som den är så kommer jag antagligen behöva köra den på full effekt...

MVH
Karl Schiller
 
låter ju som ett alternativ, men annars finns det någon anledning till att det inte går att fota i snabbare slutartider?

Fick blixten för några dagar sedan så förklara gärna vad High-Speed Sync är och hur man ställer in det på blixten! hehe
 
Det har med slutarens mekaniska konstruktion att göra. Ska man köra på snabbare tider så är det high speed synk som krävs. Då pulserar blixten snabbt under hela exponeringen vilket innebär att den inte klarar leverera samma styrka som vid en enskild blixt.
 
Jag kan köra min 430ex upp ett 1/4000 del med min 350 (vilket är max på kameran ;) )

dock, så tappar blixten i effekt drastiskt vid snabbare tider.

På baksidan av din blixt finns 4 knappar på samma rad. En av dem har en Blixt + H/>>> (tredje från vänster) Detta är inställningen för High Speed Sync, pilarna representerar val av blixt på andra ridån.

Har du blixten riktad framåt kommer blixten visa antal meter som den kommer lysa upp framåt.... så höjer du till 1/4000 del så kommer troligvis blixten visa runt 0,5 meter och uppåt beroende på ljusförhållandena och en skidåkare i "200km/h" på det avståndet vill man inte ha.... ;)

Hadé
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.