Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skid tips

Produkter
(logga in för att koppla)

LasseLarsson

Aktiv medlem
Tjenamoss!

Jag ska iväg till Österrike om nästan precis en vecka och ska ta med mig min nyköpta Pentax K100D Super med 18-55mm objektiv. Jag tycker det ska bli riktigt kul, nästan roligare än själva skidåkningen =)
Jag har läst igenom dom flesta trådarna och artiklarna här på fotosidan som gäller skidåkning. Jag har hittat en del tips där, men jag skulle gärna vilja ha lite fler.
Typ:
Vilket ISO som funkar bäst,hur man undviker kondens på bästa sätt, vilken bländare och slutartid som kan passa. Ja lite allmänt bara, alla tips är väldigt välkommna! =)

Tack på förhand och God jul på er.
//Fredrik

Senast ändrad:
Hej,

kan bara utgå från mig själv och jag skulle även valt att ha med mig ett teleobjektiv. Kanske 55-200 mm för skidåkningsbilder.

Sen skulle jag valt att ha en fast bländare på 8 och låta kameran välja tiden, det brukar vara så ljust där nere så det borde bli snabba tider. Skulle nog också provat att överexponera (1-2 steg) för annars blir snön lite gråaktig.

ISO skulle jag valt lägsta som går med min kamera.

Sen skulle jag också ta MÅNGA bilder då det inte är så lätt att få det bra på en gång.

Men jag är ingen expert så det är säkert andra som har andra och kanske bättre tips.

Henrik

En sak till, om jag skulle fota människor på nära håll skulle jag använda mig av upplättningsblixt. Gärna med lite lägre effekt, jag brukar minska med minst 2/3 steg. Prova dig fram. Prova gärna både utan och med blixt för att se vad skillnaden blir :)

Tycker att om jag har för mycket blixtljus på förgrunden så kan den se lite inklistrad ut...

Henrik

Senast ändrad:
Tja!

Tack för tipsen!
Problemet är det att jag har bara mitt 18-55mm objektiv och den inbyggda blixten att leka med. Men det ska säkert bli några bra bilder med dessa grejorna också hoppas jag =)

Inga andra som har några bra tips?

mvh Fredrik

Jag kom och tänka på en sak till. Eftersom jag inte har allvädertätning på min kamera, vad händer om det snöar när jag är ute och fotar, eller om någon stänker snö på mig och det kommer lite snö på kameran. Går den sönder eller klarar den av lite väta?

mvh Fredrik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar