Annons

Skidåkande med kameran...?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nerevarine

Aktiv medlem
Ställde frågan i en annan tråd i en anna del av forumet, men frågan passar nog bättre här, så here it goes:

Jag ska snart iväg på skidsemester och vill givetvis försöka få några kort då....men detta blir första gången jag har chansen att ta med systemkameran. Hur förvarar ni kamera och objektiv när ni åker skidor (eller annat som innebär liknande risker)...och hur rädd måste man vara för nån liten vurpa? Man vet ju aldrig när det händer liksom...

Är det säkrast att ha kamerahuset och objektivet isärmonterat? Känns som mindre risk att råka knäcka nått på så vis...

Och sist..om ni skulle ha med ett objektiv ut i backen, och ni väljer mellan en 17-40, en fast 50 och en 70-200...vad tar ni? Och sist...är det alltid Pol-filter på som gäller ute i backarna?

Vore jättetacksam för lite hjälp! =)
 
Jag kör med Lowe Pro Mini Trekker fotoryggsäck i skidbacken. Inget vidare för skidåkningen med 10kg extra på ryggen men kameragrejorna åker säkert.

I ryggsäcken ligger kamera med monterat objektiv i en kanal mitt i. Känns rätt säkert vid normal åkning. Puckelpist, hopp mm är kanske inte att rekommendera.

Polfilter kan vara kul ibland men det funkar ju bara när objektivet pekar 90 grader från solen. Inte alltid det stämmer i backen. Du tappar också 1-2 bländarsteg i ljusstyrka.

Vidvinkel för vida vyer eller roliga perspektiv, typ liggande i snön. 70-200 zoom behöver du för typiska actionbilder med en skidåkare i närbild, kort skärpedjup och snösprut.

Lämna kameran ibland och glöm inte att åka skidor också =)

Lycka till!
 
När jag åkte skidor så hade jag kameraväskan ensam i en stor vanlig ryggsäck. Det blev stabilt och kameran klarade de vurpor jag gjorde, däremot så tog det tid att plocka fram kameran av med linsskydd mm.
De tipsen jag har är:
Vidvinkel (tycker jag är lättast)
Åk upp först i liften och plocka snabbt fram kameran, åk sedan en liten bit framför, låt åkaren/åkarna passera (fota:), åk en liten till bit ner och fortsätt så tills du får bra bilder.
Snöar det så fixa fram en frysplastpåse (inomhus) och trä den över kameran, riv/klipp ett litet hål för sökaren, klart! Fast då får man ha ett objektiv som klarar lite snö. Jag var också rädd för kameran innan jag skulle åka men ligger den högst upp i en ryggsäck så klarar den kraftiga vurpor tror jag/vet jag, min kamera funkar än. :p (Ska försöka fixa bilder till ikväll och även hitta en artikel här på fotosidan.) Edit: hittade artikeln, http://www.fotosidan.se/cldoc/1015.htm
 
Jag har en LowePro slingshot 200 som är suverän. Det tar bara någon sekund så har du tillgång till kameran då man svänger fram den under vänsteraxeln.

Visst, den rymmer ingen 300/2,8 men för ett kamerahus med batterigrepp, 24-70/2,8, 580EX och kanske nån optik till så räcker den utan problem.
 
Själv så har jag gjort som en insats av skumplast som jag har i ryggsäcken. den är öppen på ovansidan så det bara är att sticka ner kameran med objektivet neråt så att säga. Det klarade sig väldigt bra när jag var uppe i åre sist i alla fall. Kan maila över bild om det är någon som är intresserad av att se mera hur jag menar. Min insats har även plats för mitt 70-300 objektiv oxå.
 
Jag kör med Dakine Ridge, som fungerar alldeles utmärkt. Dakine tillverkar ju riktiga skidryggsäckar och ridge går absolut att åka med, trots att man har hus, 80-200, 18-70, 10-20 och diverse småsaker... + spade, sond och nån tröja. Enda problemet är just att man inte åker lika extremt när man har kameran på ryggen :)

Väskan fungerar så att man har en väska i väskan, som kameragrejerna ligger i, vilket gör att man väldigt lätt kan konvertera väskan till en vanlig skidryggsäck.

Rekommenderas starkt =)
 
Ralph L skrev:
Jag har en LowePro slingshot 200 som är suverän. Det tar bara någon sekund så har du tillgång till kameran då man svänger fram den under vänsteraxeln.

Visst, den rymmer ingen 300/2,8 men för ett kamerahus med batterigrepp, 24-70/2,8, 580EX och kanske nån optik till så räcker den utan problem.

Under vänsteraxeln? Hur går det till? Den ser ut att ha en axelrem för höger axel.
 
Nerevarine skrev:
Ställde frågan i en annan tråd i en anna del av forumet, men frågan passar nog bättre här, så here it goes:

Jag ska snart iväg på skidsemester och vill givetvis försöka få några kort då....men detta blir första gången jag har chansen att ta med systemkameran. Hur förvarar ni kamera och objektiv när ni åker skidor (eller annat som innebär liknande risker)...och hur rädd måste man vara för nån liten vurpa? Man vet ju aldrig när det händer liksom...

Är det säkrast att ha kamerahuset och objektivet isärmonterat? Känns som mindre risk att råka knäcka nått på så vis...

Och sist..om ni skulle ha med ett objektiv ut i backen, och ni väljer mellan en 17-40, en fast 50 och en 70-200...vad tar ni? Och sist...är det alltid Pol-filter på som gäller ute i backarna?

Vore jättetacksam för lite hjälp! =)




Förr, när jag åkte i backe, så var det oftast kameran i ryggan, (inlindad i nå'n tröja) när det skulle åkas fort! ;) :)

Annars kameran på magen! (Innanför jackan)

Numera (med Telis) kameran mest på magen! :)
Annars blir det inga bilder!

Har alltid haft en ganska enkel utrustning,
M Leica eller en Contax 137MD med 28 eller 35 mm.
 
Har precis avslutat en vecka i Val Gardena.
Körde hela tiden med kameran (Canon 20D) liggande i en hjälmpåse i vanliga skidåkarryggsäcken. Längst i botten i ryggan log extra vantar och tröja som vaddering, jag försökte också lägga annat runt om. Jag valde att inte ha kameran i någon form av speciell kameraväska eftersom jag vill kunna ta fram kameran snabbt, tex i sittliften.
På kameran körde jag enbart med 28-70 men rekommenderar istället 17-40 för att kunna fånga bergen bättre.
Placeringen tålde också vurpor... Ramlade i mycket hög fart i pisten med 4 stygn i ansiktet som resultat.
En bra variant är nog som Josef Wahlström gjort med skumplast.

Som sagt, det jag prioriterar högt är att kameran är lätt åtkomlig, annars är det risk att den bara blir liggande i ryggsäcken.
 
erro_67 skrev:
Under vänsteraxeln? Hur går det till? Den ser ut att ha en axelrem för höger axel.

Jepp, stämmer bra. Man drar fram den under vänster armhåla kan man säga. Sedan när man har fotat så stoppar man ner kameran och drar tillbaka väskan på plats. Det finns en liten låsrem på högersidan så att inte väskan åker fram och tillbaka.
 
Det räcker ofta med lite skumplast, typ liggunderlag, i botten och mot ryggen för att ha kameran i ryggan. Glöm i vart fall inte ryggskyddet. Det gör mycket ont att trilla baklänges på kameran.

Jag tycker det är besvärligt med sittlift och rygga. Den måste man ofta ta av och hålla i handen. I alla fall jag. Känns alltid som om man skulle tappa den (uj, uj, uj).

Jag har åkt med kameran under lomman också men det kan jag inte rekommendera. Det blir lätt kondens och gör synnerligen ont om olyckan är framme.

Var finns bärarna när man som bäst behöver dom...

/AnWi
 
Åker på fredag till franska alperna och med tar jag mig en sprillans ny Nikon D50.
Har haft tankar som trådskaparen pratar om och har kommmit fram till följande lösning. Bifogar en bild.
Har satt ner min nikon kameraväska i min haglöfs tight, funderar även på att förstärka med skumplast. Var längesen jag åkte skidor men det finns ju gränser vad som är rimligt för att skydda kameran. Är ju trots allt där för att åka skidor primärt.
Kan vara lite knepigt att få upp kameran men jag resonerar att skidfoto ändå kräver lite "staging" för att fånga en åkare så då kvittar det.

För övrigt tänkte jag har ha kameran med objektivet på liggandes med bakstycket nerår.

Ett alternativ jag överväger är att införskaffa en "Boblbee" väska som ser ut som en pulka på ryggen. Rund väska i plast som definitivt tar smällar. Däremot kanske ryggen tar stryk.

Vad tror ni om min lösning?

Kvaliten är halvtaskig på bilden, tagen med mobilkamera.. Kanske lite "faux pas" på detta forum..
 

Bilagor

  • ryggan.jpg
    ryggan.jpg
    28.7 KB · Visningar: 1,014
Senast ändrad:
Jag körde med en liten Haglöfs Tight Pro Medium på ryggen med 70-200 i. Sedan hade jag kameran med en normalzoom på magen i en Toploader fäst med karbinhakar ung mitt på axelbanden på ryggan. Fungerade klockrent och satt tight. Att vikten är fördelat jämnt tyckte jag fungerade bättre än allting i ryggan, även om man blir lite otympligare. Men man bör nog inte åka för extremt i utstyrseln.

Denna lösning fungerade t.o.m. klart bättre än Lowe-Pros egna sele till toploader serien. Den sitter inte alls bra på mig och toploadern tippar nästan frammåt och är objekväm.

Vid liften så knäpper jag bara upp ena sidan och slänger över ryggan så den hamnar i knätt lagom till när jag sätter mig ner.
 
Jag använder en Lowepro Topload-väska, som jag antingen har på magen eller på ryggen. Om jag vet att jag ska fota så har jag den på magen, om jag inte tänker fota så sätter jag den på ryggen.

Sist jag åkte så gjorde jag en rejäl vurpa och både kamera och objektiv klarade sig galant.
 
Jag körde med en billig vanlig rygga och ett täcke, samt ryggplatta mellan ryggsäck och väska..

Lärde mig att åka snowboard då så ramlade rätt så mycket men kameran klarade sig bra.
 
OllOlus skrev:
Jag kör med Dakine Ridge, som fungerar alldeles utmärkt. Dakine tillverkar ju riktiga skidryggsäckar och ridge går absolut att åka med, trots att man har hus, 80-200, 18-70, 10-20 och diverse småsaker... + spade, sond och nån tröja. Enda problemet är just att man inte åker lika extremt när man har kameran på ryggen :)

Väskan fungerar så att man har en väska i väskan, som kameragrejerna ligger i, vilket gör att man väldigt lätt kan konvertera väskan till en vanlig skidryggsäck.

Rekommenderas starkt =)
Dakine Ridge har väl ingen väska i sig?
Eller har du din vanliga fotoväska i ryggsäcken?
 
Först bör man fråga vad man skall fota.
Är det skidåkare på håll = 70-200 eller nära och mäktiga berg = vidvinkel.

Själv använder jag nästan uteslutande 80-200 med motljusskydd.
Den sitter normalt på en F5 som hänger runt halsen under åkningen. Remmen kortas så mycket som hjälmen tillåter.

Objektivet släpps ner i salopettbyxan och sedan är det bara att åka.

Det finns för & nackdelar. Om man ramlar skyddar kroppen instinktivt magen. Men visst gör man ett magplask kan givetvis revbenen ligga i farozonen. Jag har inget ryggskydd och ramlar man och åker kana och stannar mot ryggen där 3 kg kamera hänger så kan det gå illa på ryggsidan.

Nackdelen ananrs med F5 är att den inte kan koppla bort batteri/greppet. Det slår mot bröstet i puckelpisten...
 
Nu är jag tillbaka från resan. Skaffade mig en LowePro Micro Trekker 200 som har funkat helt utmärkt för mina behov. Hade med kameran stor del av tiden, och det kändes riktigt stabilt att åka med den väskan på ryggen. Ramlade dock inte nått, så jag testade inte hållbarheten, men allt kändes väl skyddat iaf, så jag oroade mig inte ett dugg.

Fick ner min 300D med batterigrepp med 70-200/4 L samt motljusskydd påmonterat faktiskt, och givetvis plats för min 17-40/4, 50/1.8 samt 420EX blixt samt så många batterier och småsaker man ville ha med. Givetvis körde jag inte hela tiden med allt i, men alla mina objektiv fick hänga med iaf.

Det blev rätt lite actionfoton och skidbilder, snarare mer på miljöerna runtom, då vi fick grymt fint väder och hade en underbar utsikt nästan vart vi än åkte, så mestadels satt 17-40/4 på, och nån gång då och då fick 70-200/4 komma fram.

Enda jag kommit fram till nu är att jag BEHÖVER en kamera med snabbare, mer exakt AF samt där jag själv kan välja AF servon även i Av eller M läget...hatar låst Jpeg och inga manuella inställningar som i sportläget på min 300D (enda sättet att tvinga fram servon nämligen). Och med fokusen i Ai-läget, alltså där den själv ska slå över till servo om nödvändigt (som i Av och M-läget) var det omöjligt för mig att fota skidåkare i backen, den hänger helt enkelt inte med. Får bli en 30D så snart det är möjligt...synd bara min 300D är värd skit idag...smällar man får ta antar jag. =/

Vill ni kika några av de bilderna jag laddat upp från resan kan ni kolla in här: http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=113777

Fler kommer kanske senare.
 
Kastar mig in i debatten, också nyligen tillbaka från snösemester. Jag hade en toploader AW med sele, och körde bräda med det. I väskan satt 300D med 70-200 4L påsatt. Funkade bra att ha under jackan och bara rycka fram när man ville knäppa ett kort. Lite meck blev det dock att knäppa bindningarna med "lådan på magen", satt helt klart ivägen. Sen ser man ut helt höggravid oxå =) Men det kändet bra mycket tryggare att ha kameran där än på ryggen, särskilt när man är inne i skogen och far.

Håller även med föregående inlägg om att AI-servon inte alltid fungerade som den borde, och att ett par bilder fokuserade några meter efter brädåkarna i backen. Inte mycket att göra åt, får bli en 30D till nästa sässong.

/Björn
 
Skidåkning och fotografering? Tror man ska välja antingen det ena eller det andra, om man åker bra. Inte så stor behållning av åkningen om man ska bära på en ryggsäck eller en D/SLR innanför jackan och dessutom farligt om du åker lite mera agressivt. Men fisåker du går det givetvis bra att ha en kånk på ryggen. Annars kan man ju ha en lite mindre kompakt eller liknande i fickan, det funkar ju även om du blåser på. Är just hemkommen från Isaberg där jag gjorde en ordentlig vurpa i den svarta slalombacken i eftermiddag (den där slalom-SM gick 2004). En mindre erfaren åkare stod stilla vid sidan på pisten och när jag kom susande i god fart gled han ut precis efter att jag svängt i riktning mot den kant han stod på. Jag kunde inte väja rakt ned, då hade jag kört på honom utan fick tvärställa i samma riktning jag svängde och lyckades med en hårsmån undvika en kollision. När mina skidor var precis intill honom fick jag tvärstopp med följd att jag slog en sidovolt framåt med skidorna rakt upp i luften och landade några meter nedanför rakt på ryggen. Tur att det var så pass brant för det dämpade nedslaget en del och jag gled sedan 15-20m nedför pisten innan jag kunde vända mig på rätt köl och fortsätta. Hade jag haft en ryggsäck med en SLR i på mig kunde det gått riktigt illa vid landningen efter vurpan, för min rygg vill säga.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.