Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

skicka på service?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ronnyk

Medlem
Tjenare
Har skrivit om detta innan men aldrig gjort ett så kallat fokustest. Har ofta varit missnöjd med var fokus hamnar, ofta mycket längre fram än vad jag anser att jag lagt fokus. Men hur som helst har tagit test fokus bilder, som beskrivits på testfokuschart.com. Och jag är inte riktigt nöjd, har pratat med cyberphoto om att skicka den på service med objektivet jag fick med 24-105 L.

Men då detta inte är mitt starkaste område så vill jag be er om hjälp att kolla på bilderna innan jag skickar kameran, Vill helst undvika det då den anväds flitigt och inte har nån backup. Enda fördelen med att skicka den är la att få "ljusinsläppet" som fanns på dom tidiga 5D marrk iii:eek:rna.

Har tagit ett flertal test bilder men bifogar bara 3 av dom här, är ett utsnitt ifrån raw filerna, ingen bildredigering över huvud taget, missade vitbalansen på dessa men ska la inte spela så stor roll.

Har tagit bilderna i Av läget, bländare 4, 105mm, stativ och spegellåsning har använts.

Första bilden är tagen utan microjustering, andra med +10 och den tredje +20, vad tycker/tror nì? Borde jag skicka in kameran eller ska jag vara nöjd med detta? Jag tycker nog den tredje sätter skärpan bäst men skulle vilja bättra den lite till men det tillåter ju inte microjusteringen. Eller Har jag fel?

Tack på förhand!
 

Bilagor

  • standard.jpg
    standard.jpg
    32.6 KB · Visningar: 370
  • microjusteringplus10.jpg
    microjusteringplus10.jpg
    32.5 KB · Visningar: 379
  • microjusteringplus20.jpg
    microjusteringplus20.jpg
    32.1 KB · Visningar: 357
Döma av dina bilder ser den tredje ju mest korrekt ut. Personligen fann jag en snedställd fokuschart lite svår att bedöma, tycker att det fungerar bättre att helt enkelt klistra upp ett plant pappersark med lite text på en vägg och skjuta den med autofokus samt manuell fokus via Live View och jämföra.

Finner du att din kombo fokuserar galet så skulle jag INTE försöka microjustera den. In med både hus och glugg på service så ska du se att det fixar sig.
 
Det blir lättare att se skärpan om man exponerar rätt, dvs om man kompenserar plus 2 för det vita papperet. Men precis som leifast säger, det är inte med mikrojusteringen man ska fixa det här. Gluggen och kameran ska lira ihop utan att du jiddrar med mikrojustering.

Testet bör man göra också på fler avstånd, och det är klart läge att göra det också när du har fått tillbaka kameran efter justering. Det här är faktiskt mycket vanligt på DSLR, strängt taget vanligare än att de alltid skulle fokusera rätt. Snabbt men fel är standard, men jag tycker inte att man ska nöja sig med det.
 
Tack, men då gör jag så att dom får kolla/fixa det. Är ju endå en del pengar det rör sig om och då skade ju vara bra och inte bara vara halv "nöjd". Jo jag vet om med exponeringskompensationen men i all hast missa jag det. Och jo jag har testat på olika avstånd samt brännvider och är samma resultat. Nästan värre på längre avstånd. Sätter jag fokus på ögonen på en sittande person kommer skärpan en ca 5-10 cm framför.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.