Annons

Skicka objektiv på service?

Produkter
(logga in för att koppla)

naylor83

Aktiv medlem
Har ett par objektiv som börjar få lite irriterande krämpor.

1. Mitt 17-55mm är lite slappt i zoomringen och ramlar ut/in om man lutar det ner/upp.
2. Fokusringen på mitt 50mm f/1,4 börjar kännas rätt kärv.
3. Bildstabiliseringen i mitt 70-300 IS börjar låta lite konstigt, knackigt liksom. Tycks fortfarande funka bra.

Min fråga: Är det någon som har fått liknande problem fixade på (Canons?) verkstad? Blev det bra? Vad kostade det? Vart exakt ska man skicka grejerna?

Tack på förhand för alla ev. svar!

Jag hade ett 50/1.4 där fokuseringen la av, det kärvade och lät raspigt när man fokuserade. Jag hade hoppats att det bara var lite grus i maskineriet men det visade sig vara nån växel som var paj.

Intervision tog 500 för felsökningen plus 1500 för att laga det. Inte billigt, men det hade ju blivit ännu dyrare att köpa nytt (dvs begagnat). Det har funkat felfritt sen dess.

Jag lämnade in alla mina gluggar tillsammans med en kamera som skulle på garanti rep.

Skickades till Intervision i Malmö 23e Maj, har ringt och ringt.. Idag ringde jag igen, svaret blev "Vi har bara en tekniker över sommaren, så ha inga förhoppningar innan torsdag nästa vecka".

Efter alla goda ord man läst om Intervision så är jag besviken, snart en månad utan kamera och när jag skickade in den sa de 2 veckor, preliminära datumet för uthämtning var den 9e..

Kan inte säga något om priser eller kvalité, men de har goda omdömen. Skicka gluggarna till RCC Mölndal är mitt tips, se om det går snabbare där. Båda är auktoriserade Canon verkstäder.

Okej, tack för tipsen. Det är nog ändå inte aktuellt att lämna in objektiven nu under sommaren med tanke på resor, etc. Det blir förmodligen till hösten i så fall. Om det är fler som har erfarenheter att dela med sig av vore det väldigt intressant att höra.

"Efter alla goda ord man läst om Intervision..."??? Hmm, tvärtom för mig. Har inte hört mycket gott om dem alls, därför skickar jag alltid till RCC och där får man bra service.

"Efter alla goda ord man läst om Intervision..."??? Hmm, tvärtom för mig. Har inte hört mycket gott om dem alls, därför skickar jag alltid till RCC och där får man bra service.

Är det så? Då har jag minsann missat något.. Tycker faktiskt att det som skrivs om Interviosion är i regel positivt, men då har jag kanske tittat på helt fel ställe.

Själv har jag ingen uppfattning alls i frågan. Är det fler som har goda eller dåliga erfarenheter av att reparera/renovera objektiv?

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto