Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
skicka från mac till pc
- Trådstartare stinneli
- Start datum
stefohl
Aktiv medlem
Se till att det finns en filändelse på bilderna, så ska det fungera.stinneli skrev:
jag har en mac. om jag skickar bilder via e-mejl, till någon som har pc, kan det vara så att han/hon inte kan öppna bilderna för att jag har skickat dom från en mac? blir då och då "beskylld" för det... bilderna är i jpeg
Stefan
camag
Aktiv medlem
Hej
En närbesläktad fråga:
När jag skickar bilder, via mail, från min mac till en pc - får mottagaren oftast dubbelt av varje fil. Det är en liten "skräpfil" bifogad som inte går att öppna.
Någon som vet varför - och kanske någon lösning på det?
Jag har förresten också börjat få problem med att mottagaren inte kan öppna bilderna jag skickar.
/Catarina
En närbesläktad fråga:
När jag skickar bilder, via mail, från min mac till en pc - får mottagaren oftast dubbelt av varje fil. Det är en liten "skräpfil" bifogad som inte går att öppna.
Någon som vet varför - och kanske någon lösning på det?
Jag har förresten också börjat få problem med att mottagaren inte kan öppna bilderna jag skickar.
/Catarina
lottawe
Aktiv medlem
Tyvärr ingen aning Catarina, men jag har exakt det omvända problemet från en PC-användare (XP.) Får ofta dubbelt av filer från honom och en hel del skräpfiler i de mailen också (till min mac).camag skrev:
Hej
En närbesläktad fråga:
Kan det vara inställningar i klienten? Kör du programmet Mail, Entourage eller annat?
stefohl
Aktiv medlem
camag skrev:
Jag kör programmet Mail.
/Catarina
har du sett till att du skickar dina bilagor som Windows-kompatibla? (Redigera > Bilagor > Skicka alltid Windows-kompatibla bilagor)
Stefan
fhe
Aktiv medlem
Kanske går att ställa om (kan inte kolla nu) men det är helt enkelt ett sätt att skicka data tillsammans med sånt som rör filen i övrigt (sk metadata) som heter AppleDouble.lottawe skrev:
Kan det vara inställningar i klienten?
Fördelen jämfört med "AppleSingle" är att den som inte förstår formatet kan skita i den lilla filen. I AppleSingle måste man kort och gott ha vetskap om hur man kodar av formatet för att hitta den egentliga filen.
Det hela finns beskrivet här:
http://www.iana.org/assignments/media-types/multipart/appledouble
Det är Apple som kommit på eländet och således använder deras eget mailprogram sig av det (om jag fattat saken rätt, jag kör helst inte Apples Mail-app). Själv kör jag Thunderbird på macarna och den fungerar som en mer konventionell mail-applikation och skickar det man ber den skicka. Rekommenderas varmt.
macrobild
Avslutat medlemskap
stinneli skrev:
jag har en mac. om jag skickar bilder via e-mejl, till någon som har pc, kan det vara så att han/hon inte kan öppna bilderna för att jag har skickat dom från en mac? blir då och då "beskylld" för det... bilderna är i jpeg
Det finns kunder till mig som inte kan ta emot bilder som jag har sänt även om jag kryssar i att det skall vara win kompatibelt. Efter påpekande så har de flesta IT-avdelningar åtgärdat felet. Fortfarande finns det ett fackförbund i Stockholm som vars IT-avdelning verkar vara helkorkade och inte har åtgärdat att mail från en mac med bifogad fil går igenom deras mailserver utan att fastna.
Mikael
stefohl
Aktiv medlem
fhe skrev:
Kanske går att ställa om (kan inte kolla nu) men det är helt enkelt ett sätt att skicka data tillsammans med sånt som rör filen i övrigt (sk metadata) som heter AppleDouble.
Den artikel du refererar till kommer från 1993, det är före webben.
Stefan
fhe
Aktiv medlem
Och?stefohl skrev:
Den artikel du refererar till kommer från 1993, det är före webben.
AppleDouble är och förblir samma sak. Saker upphör inte att existera och fylla ett syfte bara för att var och varannan människa hittade webben.
Ett väldigt tydligt exempel på det är RFC1521 och RFC1522, bägge från 1993 och du använder dem förmodligen varenda gång du skriver ett mail på svenska.
tiq
Aktiv medlem
jag har sedan tidigt nittiotal tagit för vana att bara döpa filer till a-z_0-9.jpg oavsett om jag sitter på mac, pc eller linux.
ingen har någonsin haft problem att öppna filer jag skickat (förutsatt att de haft ett program som hanterar filen såklart)
Oskicket att inte lägga till filändelse förstår jag inte mej på. Hur skulle man annars snabbt se vad det är för typ av fil?
appleDouble/single är väl bara för de som envisas med att ha os9 och vägrar lägga till filändelse?
ingen har någonsin haft problem att öppna filer jag skickat (förutsatt att de haft ett program som hanterar filen såklart)
Oskicket att inte lägga till filändelse förstår jag inte mej på. Hur skulle man annars snabbt se vad det är för typ av fil?
appleDouble/single är väl bara för de som envisas med att ha os9 och vägrar lägga till filändelse?
fhe
Aktiv medlem
Jag är rätt säker på att det inte är OS9-relaterat ty jag får minst ett mail i veckan med AppleDouble-kodade filer (oftast bilder) från olika människor och det kan inte vara så många som fortfarande sitter med OS9.tiq skrev:
Däremot har du en poäng, det skulle kunna vara så att det triggas av att de inte använder filändelser. Det har jag aldrig tänkt på.
tiq
Aktiv medlem
hmmm, det var nog jag som var ute och cyklade...
Before Mac OS X, AppleSingle and Double had little presence in the Mac market, due largely to the small market share of A/UX. Nevertheless they did force various file compression vendors to add support for the formats, and confuse future MacBinary versions.
men varför envisas apple med att ha kvar resource-forken?
http://en.wikipedia.org/wiki/AppleDouble
Before Mac OS X, AppleSingle and Double had little presence in the Mac market, due largely to the small market share of A/UX. Nevertheless they did force various file compression vendors to add support for the formats, and confuse future MacBinary versions.
men varför envisas apple med att ha kvar resource-forken?
http://en.wikipedia.org/wiki/AppleDouble