Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skicka Faktura

Produkter
(logga in för att koppla)

Dennis_R

Aktiv medlem
En fråga bara, Måste jag ha ett eget bolat för att skicka en faktura? Har nämligen gjort lite fotojobb och måste skicka en faktura. Är nytt inom allt sånthär!

MVH
 
nej

Det går alldeles utmärkt att skicka faktura utan att ha bolag. Dy får tom dra av för kostnader för din fotohobby och kvitta mot intäkter så att du slipper skatta för dem. Läs mer här
 
Faktura...

Det beror på. Fakturor kan man alltid skicka men;

Om du fotar på uppdrag behöver du rimligtvis ha F-skatt. Annars anses det sannolikt vara anställning. Uppdragsgivaren ska då betala dina sociala avgifter och göra skatteavdrag. Kommer detta som en överraskning för dem blir det troligtvis inte så många mer uppdrag därifrån.

Om du säljer andra bilder som du tagit på eget bevåg blir det knappast något anställningsförhållande. Då får du helt riktigt låta bli att lägga på moms så länge du inte registrerat dig för detta. Däremot kan du, beroende på omfattningen av verksamheten, registrera dig för moms. (passerar du 2500 kr i månaden i snitt föreslår jag att du kontaktar Skatteverket för en diskussion)

Kom ihåg att hålla reda på dina kostnader för hobbyn om/när du har intäkter. Du ska ju betala skatt på överskottet av verksamheten, inte på intäkten i sig (vilket inte blir fallet om du ses som anställd, då får du försöka med ett övrigt avdrag).

Blev det enklare eller svårare av dethär?
 
Regga annars ett enmansbolag eller HB!
Inte så märkvärdigt at sköta.
Kostar inte mycket att regga och du får mer frihet när det gäller jobb samt intäkter.

Dessutom verka Skatteverket numera ha en vänlig attityd och hjälper mer än själper. Det är min erfarenhet.
 
Enskild firma

Ja, rega en firma om det inte är mer eller mindre av engångskarraktär. För Skatteverkets del behöver du faktiskt inte rega firmanamnet hos PRV. Det kostar alltså ingenting eftersom du bara skickar in en SoA. Däremot kanske du ska lägga några kronor på bokföringshjälp beroende på kunskap och omfattning.

För att få F-skatten (eller FA om du har anställning någon annan stans), som du i så fall vill ha, krävs bl a att du är självständig. Med detta menas enkelt uttryckt att du ska ha flera kunder.

Det krävs normalt också vinsysfte, varaktighet och omfattning. Man talar t ex om 30 000 kr i omsättning som ett enkelt mått på omfattningen. Kommer man inte däråt lutar det år hobby, men det svaret kan du lika gärna få efter att du skickat in SoA'n. Då får du ju också en handläggare som du kan ta ett snack med.

Den som vet med sig att det finns skulder hos fogden kan räkna med att detta kan utgöra hinder mot f-skatt, såvida de inte rör sig om någon enstaka tusenlapp.
 
Det här snacket från Skatteverket om att det ska överstiga 30000, annars kan man ta det som hobby tycker jag är lite märkligt. Du kan ju inte sälja bilder till företag eller bildbyrå utan F-skatt. Du kan därmed inte göra såna affärer på hobbybasis. Eller?
 
Dennis_R skrev:
En fråga bara, Måste jag ha ett eget bolat för att skicka en faktura? Har nämligen gjort lite fotojobb och måste skicka en faktura. Är nytt inom allt sånthär!

MVH

Jag frilansar som översättare via www.frilansfinans.se. Fungerar strålande, jag får pengarna 5:e vardagen från att jag matat in fakturan, oavsett om kunden betalar eller ej. Har använt dem i ett halvår och är väldigt nöjd. Fakturerar även kunder i utlandet.

Jag tycker att det är skönt att slippa ha företag, jag behöver i princip aldrig köpa något och behöver således aldrig "slippa momsen".
 
30 000

Nej det kan ju kännas lite som moment-22. Frågan är ju om det kan vara en hobby att ta uppdrag från ett företag...Det kan vara en anställning däremot.

Nästa fråga blir, hur många uppdrag kan jag ha utan att komma upp i 30 000 kr, 2 per månad på sin höjd??? Det är nog inte så många som fastnar där emellan. Antingen gör man nåt enstaka ryck, som anställd, eller så regar man sig som företagare och kör på.

Att sälja någon enstaka bild till en tidning ed får man väl däremot se som hobby? I alla fall om bilden redan var tagen och bara råkade passa bra.

I de allra flesta fall godkänns det som näringsverksamhet även under beloppet om det inte finns annat som talar mot (beloppet är i grunden en gammal kvarleva tror jag, och får väl ses som ett riktmärke). Det som kan tala mot är exempelvis att uppdragsgivaren håller med bil, kamera och annat... Knappast troligt.

Det finns egentligen ingen fördel med att driva det som hobby, förutom att man slipper näringsbilagan till deklarationen (hobby har en något förenklad variant, men ska likväl lämnas). Det ser väl kanske inte heller så tokigt ut att kunna visa upp en f-skattsedel?

Huruvida man behöver f-skatten beror på om man anser att man säljer en tjänst (jag kommer och fotar...) eller en vara (köp mina fina bilder på vad det nu är, kanske bakom glas och ram eller tom trykta på förkläden, glasunderlägg och t-shirts).

Som fotograf borde f-skatt vara att föredra... Det är som Tomas säger. Det ger mer frihet både över intäkter och uppdrag.
 
jovist

Jo, Martin det går aldeles utmärkt att sälja en vara(en bild eller bildreportage t.ex) till företag utan att inneha f-skatt. Hur tror du det går till när fotodetaljister byter in beggade kameror från privatpersoner eller när tidningar betalar för bilder tagna av privatpersoner.
 
Ja, det är ju det jag funderat på... hur löser man det till exempel om jag vill sälja in några bilder digitalt till ett företag jag inte är anställd av och om jag inte har F-skatt? Om det är en engångsgrej.

Säg att de är beredda att betala X kr, enligt BLF. Då tillkommer ju en jädra massa om de ska betala in arbetsgivaravgifter etc. Har jag egen firma blir det ju lite skillnad eftersom jag kan kvitta inkomster mot utgifter på ett annat sätt. Väl?
 
De firmor jag arbetar för kräver F-skattsedel för att kunna fakturera mig.
Utför någon ett arbete åt mig så kräver jag detsamma. Då slipper jag gå på en mina i form av extra skatteinbetalning osv.

Sen kvittas givetvis momsen när det gäller in och utgifter. Allt funkar mycket smidigt och behändigt med en reggad firma.

Men det är väl kanske olika beroende på verksamhetens omfattning och uppdragets art.
 
Man kan alltid...

...ansöka om F-skatt även om man inte är helt säker på sin idé. Det är trots allt inte förbjudet att göra dåliga affärer.

I ansökan (SoA'n) finns lite rutor med antal kunder, omsättning, nettointäkt etc. Fyll i som du har tänkt bedriva verksamheten. Med en kund kan fråga om anställning uppkomma (per år) men med några fler tänkta kunder ska det inte vara något problem.

När du får din f-skatt fakturerar du den kund du redan hade, du talar om att du har f-skatt. Sen tar du ställning till om detta gav något. Var det inget för dig så avregisterar du dig.

Låt inte pappersarbetet sätta stopp för fotograferandet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.