Annons

Skicka efter 300D från USA..finns det ngn hake?

Produkter
(logga in för att koppla)

MrBister

Aktiv medlem
Har tidigare beställt en massa böcker genom Amazon och de har aldrig gjort mig besviken.
När ngt strulat har de omedelbart mailat och bett om ursäkt, och även gett kompensation -tagit 0:- för beställd vara.
Såg nu att man kunde beställa 300D genom dem och undrar om det finns ngn kompatibelitetshake (blev det rättstavat månne?) på elektronik från USA -förutom att kontakten kräver adapter?

Tänkte eventuellt passa på nu när dollar ligger lågt..
 
Kontrollera att garantin duger i sverige, det finns säkert nån tråd som handlar om det, annars är det väl lugnt tror jag.
 
Det senaste rönen verkar vara att

Canon trots allt låter garantin gälla även i Sverige pga "goodwill". Det finns en tråd om detta som jag inte hittarn just nu.

Sedan så tror jag på att inte jaga den sista kronan utan välj en välrenomerad firma även om den kanske är något dyrare.

Vad det gäller tull och moms så rekommenderar jag följande länk från tullverket.
http://www.tullverket.se/raw/documents/13082_handla_internet.pdf

--jalle

Adrian82 skrev:
Det FINNS trådar som handlar om det..

Garantin gäller inte i Sverige.. Det är väl den största haken..

Mvh. Adrian
 
Som sagt, det här har diskuterats mycket den senaste månaden. Prova sökfunktionen.

Men jag kan svara på din fråga om eventuella kompatibilitetsproblem. Svaret är att USA-modellen är identisk med en svensksåld 300D bortsett från namnet (Digital Rebel). Den har till och med svenska menyer och laddarens strömsladd är löstagbar och byts mot en svensk variant (32:- på Clas Ohlson).
 
Jag besökte BH photo i New York härom veckan och köpte min nya kamera på plats. Köpte även en 300D för en kompis räkning i butiken.

BH upplyste mig om att garantin gäller bara i USA och det går inte att skicka kameran till CANON USA eftersom don inte skickar tillbaka kameran till internationella adresser.

Vad man fick göra hos BH var att köpa en sk MACK-garanti som gäller i 5 år och kostade för 300D 80 dollar. För min 1Ds kostade kalaset 300 dollar! :-( Även om det kanske rör sig om ett försäljningsknep är det bäst att vara på säkra sidan.

I övrigt är det inte några problem, förutom, som andra har påpekat, att man måste köpa en strömkabel. Passa på nu, dollarn är låg.

BH photo är en upplevelse in sig - Jag har då aldrig upplevt något liknande! Men det är en annan historia.
 
Senast ändrad:
Tack för svaren.

Jag är medveten om att det finns andra trådar om import av kamera. Startade ändå en ny tråd då min fråga var rent teknisk och inte tull o dylikt som de andra trådarna tagit up (de jag hittade);)
 
stoltz skrev:
Vad man fick göra hos BH var att köpa en sk MACK-garanti som gäller i 5 år och kostade för 300D 80 dollar. För min 1Ds kostade kalaset 300 dollar! :-( Även om det kanske rör sig om ett försäljningsknep är det bäst att vara på säkra sidan.

Och då kan man alltså lämna in kameran på svenska bensinMACKar?

Förlåt ... jag kunde inte låta bli ...

Seriöst: Vad innebär MACK?
 
Re: Amazon skickar inte till Sverige


Har du beställt något från Digitalphotoclub tidigare?
Är de bra att ha och göra med?

Jag har en jobbarkompis från New Jersey som kommer hit 1á mars och jag tänkte beställa ett Vertikalgrepp till min 300D samt en 550EX blixt med honom när han kommer. Om han tar med sakerna så slipper jag ju moms+tull samt lång leveranstid.
550EX blixten går på $297 och vertikalgreppet på $96, riktiga kanonpriser.
 
Digitalfotoclub.com

Har precis beställt ett XD minneskort från dom men levererade det dock via en vän till mig i USA för att slippa tull och moms. Annars kan jag väl säga att det tog knappt en vecka innan dom skickade paketet och det är väl ok. Men om inte jag har helt fel så har dom verkligen BRA priser.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.